BARCELONA
Aprovat l’avantprojecte de llei de l’impost als grans vaixells
El Govern ha aprovat aquest dimarts l’avantprojecte de llei de l’impost sobre les emissions portuàries dels grans vaixells -amb capacitat o volum superior a 5.000 tones d’arqueig brut (GT)-, amb el que preveu recaptar uns 7,5 milions d’euros anuals. La llei pretén incentivar que les grans embarcacions que atraquen als ports catalans redueixin les emissions i el Govern considera que tindrà “un impacte directe” en la salut de les persones perquè millorarà la qualitat de l’aire. Tot i això, com que es tracta d’un impost mediambiental que persegueix minorar les emissions de contaminants, s’estableixen dues reduccions: una per connexió a la xarxa elèctrica del port i una altra per l’alimentació de tots els serveis del vaixell amb energia elèctrica íntegrament subministrada per bateria interna. En aquest mateix sentit, la llei preveu bonificacions del 10% pels vaixells que tenen sistemes de connexió a la xarxa elèctrica però no s’hi poden connectar per manca de disponibilitat del port, del 10% pels que tenen certificats de millora energètica, i del 25% pels serveis “d’interès públic” de connexió amb Palma, Maó o Eivissa.
Segons argumenta el Govern, les emissions d’òxids de nitrogen dels vaixells durant la seva escala a port són una de les principals fonts de contaminació de l’atmosfera, juntament amb el transport terrestre i la indústria.
L’impost té caràcter finalista i els ingressos que se’n derivin dotaran el Fons per a la Protecció de l’Ambient Atmosfèric, creat per la Llei 22/1983, del 21 de novembre, de protecció de l’ambient atmosfèric. Aquest fons finança despeses i inversions públiques en matèria de protecció de l’ambient atmosfèric i de millora de la qualitat acústica, i les polítiques de prevenció i millora de la qualitat atmosfèrica. El gravamen establert per la normativa per a aquests grans vaixells és d’1 euro per quilogram de NOx i PM emesos per embarcació.