MEDI AMBIENT
Centres educatius de Malgrat promouen bones pràctiques per l’estalvi d’energia
Les escoles de primària Mare de Déu de Montserrat i Marià Cubí i l’Institut Ramon Turró de Malgrat de Mar participen aquest curs en el Projecte 50/50 d’estalvi energètic en els centres educatius. Després d’haver participat a la Marató d’Estalvi Energètic els mesos de febrer des del 2017, els centres fan un pas endavant i col·laboren en l’aplicació de bones pràctiques en l’ús i la gestió de l’energia durant tot l’any. És una iniciativa, que promou la Regidoria de Sostenibilitat de l’Ajuntament amb el suport de la Diputació de Barcelona. La iniciativa ensenya als alumnes com estalviar energia a través del canvi de comportaments i obté recursos financers addicionals: l’administració local té menors costos energètics i la ciutadania un medi ambient més net.
El projecte promou que el 50% de l’estalvi econòmic aconseguit, gràcies a les mesures d’eficiència energètica adoptades per l’alumnat i el professorat, es retorna a l’escola a través d’un pagament financer. El centre inverteix aquest 50% en actuacions que promouen eficiència energètica i l’adaptació climàtica, les quals tria l’alumnat. A més, el 50% de l’estalvi i energètic és un estalvi net per a l’administració local que és qui paga les factures energètiques d’aquests centres públics. De fet, el 50% de l’estalvi econòmic és un estalvi net per l’administració local que paga les factures energètiques.
La Regidoria de Sostenibilitat va demanar suport tècnic a la Diputació per promoure el projecte als centres educatius, en tant que és el consistori qui paga les factures energètiques. Una empresa, contractada per la Diputació, coordina i impulsa la iniciativa en els tres centres educatius des del passat mes de setembre i fins al juny a través de diferents activitats. El Projecte 50/50 faculta els alumnes a aprendre sobre energia i a adquirir intel·ligència energètica. A més, corresponsabilitza als equips energètics en la bona gestió i cura de les instal·lacions escolars. Permet obtenir una correcta gestió de l’aigua, la temperatura i la il·luminació a l’escola permet millorar el medi ambient i adequar aquests paràmetres a les necessitats de cada activitat i de cada espai del centre educatiu. En cas de no assolir l’estalvi del 50%, el compromís de l’Ajuntament és assumir-ho perquè els centres puguin portar a terme bones pràctiques en la gestió i en l’ús de l’energia.