Depana denuncia les obres d’accés al port per la contaminació dels terrenys
Entitats ecologistes demanen a la Fiscalia que investigui si la manca de tractament de residus és delicte ambiental
L’entitat ecologista Depana ha denunciat a la Secció de Delictes contra el Medi Ambient i Urbanisme de la Fiscalia de Barcelona que les obres dels nous accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona s’estan fent en uns terrenys contaminats amb cromites i altres metalls pesants. Depana i el col·lectiu Zeroport han explicat avui que les obres han començat en una zona al marge del riu Llobregat on es conserven “unes 300.000 tones de residus altament contaminants que poden posar en risc la salut dels treballadors i contaminar els aqüífers de la zona” abocats per l’antiga fàbrica PESA. Així ho ha explicat José García, vicepresident de Depana, que ha assegurat que les administracions coneixen el problema però no actuen per solucionar-ho.
PESA era una fàbrica ubicada al Prat, a un quilòmetre del riu, que pertanyia al conglomerat de Bayer i que es dedicava a la producció de derivats de crom, usats en tot tipus de cromats i en productes com les cintes de casset. Segons García, en els anys 60, 70 i 80 l’empresa abocava les restes de crom sense cap mena de control a diverses parcel·les del delta del Llobregat. PESA va tancar a principis dels 90, i els abocaments il·legals li van valdre una condemna judicial.
Els ecologistes denuncien que dels residus tòxics que encara hi ha al sòl i al subsòl, el més perillós per a la salut és el crom hexavalent. “Està reconegut com a cancerigen”, ha alertat García. Entre les naus de Mercabarna i el riu, en una zona amb diversos horts sense regular, es veuen restes de color groc que contaminen l’entorn de diferents maneres, segons els integrants de Depana i Zeroport: quan no plou, el polsim s’escampa i acaba entrant en les vies respiratòries de passejants i treballadors. I quan plou, el crom es dilueix en l’aigua i acaba filtrant-se a l’aqüífer, les aigües del qual són per al consum humà.
“Fa tres o quatre mesos van començar una part de les obres dels accessos ferroviaris al port”, els preparatius de la futura estació de mercaderies Nou Llobregat, ha explicat el vicepresident de Depana. L’entitat va alertar de la contaminació del terreny on s’està treballant a l’Ajuntament del Prat, els ministeris de Transports i de Transició Ecològica i la Generalitat. “Com que no ens han fet cas ho hem posat en coneixement de la Fiscalia”, ha assenyalat García. “Que la Fiscalia decideixi què s’ha de fer en un cas d’aquestes característiques quan el producte és perillós per a la salut dels treballadors, i si va a la llera del riu és perillós pel medi ambient, per a la platja i per l’aqüífer del delta del Llobregat, que és una reserva d’aigua estratègica i més en situació de sequera”.
Segons García, les administracions coneixen el problema, que es va constatar en la revisió de la declaració d’impacte ambiental del projecte de construcció dels accessos al port que es va fer el 2013. “Però no volen afrontar el problema per l’altíssim cost” que suposaria descontaminar unes tres hectàrees de terreny. Els ecologistes demanen la Fiscalia investigui si el fet que l’Autoritat Portuària de Barcelona hagi començat les obres sense cap investigació sobre la contaminació, ni tractament dels residus, ni protecció de les persones pot constituir un delicte ambiental. Conscients que la qüestió es pot demorar anys, ho portaran també a la Comissió Europea, ja que les obres reben finançament dels fons Next Generation.