ENERGIA
Alternativa de consens per derogar el ramal de la MAT fins a Riudarenes
Acció Climàtica presenta una proposta per connectar la subestació elèctrica pendent amb molt menys impacte ambiental i beneïda pel territori
El Ministeri també l’avala, com a pas necessari per garantir el subministrament i desprogramar del tot el polèmic projecte
El Departament d’Acció Climàtica promou una alternativa per connectar la subestació elèctrica de Riudarenes, a la Selva, sense necessitat de construir el ramal elèctric de molt alta tensió (MAT) previst des de la línia principal Vic-Bescanó. El projecte d’origen, una línia de 17,5 quilòmetres amb enormes torres de 400 kV travessant les Guilleries dividint municipis havia topat amb l’oposició frontal dels municipis afectats. I la nova proposta de la Generalitat, avalada per la plataforma No MAT Selva, reduiria el traçat de 400 kV a només 5 quilòmetres –menys d’un terç d’estesa de gran impacte–, que anirien des de la línia principal –més al nord-est, al terme de Brunyola– fins a una nova subestació elèctrica de transformació que s’ubicaria al costat de l’Ecoparc de Santa Coloma de Farners, en una zona poc poblada.
Des d’aquesta nova infraestructura, farien sortir una línia de 220 kV fins a Riudarenes, però dissenyada en paral·lel a infraestructures com ara l’Eix Transversal (C-25) o la línia d’alta velocitat (LAV) ferroviària. Serien 14 quilòmetres en direcció cap a Riudarenes amb menor impacte visual –dos dels quals soterrats a l’entorn de la zona de servitud aeronàutica de l’aeroport de Vilobí– i amb cinc quilòmetres finals en què s’aprofitarien les torres d’una altra línia existent de 132 kV, per compactar els dos traçats paral·lels. Aquesta darrera solució estalvia consum d’espai, tot i que una font del sector elèctric admet que complica les tasques de manteniment si les línies compartides, a més, ho són entre Red Eléctrica Española (REE) –la de 220 kV, de transport– i Endesa –les de 132 kV de distribució–.
Consens ampli i al 2027
Malgrat això, des del Departament defensen el consens amb tots els actors implicats. Des del Ministeri de Transició Ecològica, Redeia, Endesa, o l’ADIF, fins als ajuntaments de Santa Coloma de Farners, Sils, Riudarenes, Brunyola i Vilobí d’Onyar, a més de la plataforma. Mascort ha presentat els detalls del projecte a Santa Coloma de Farners, i ha defensat que a més de la reducció d’impacte paisatgístic, social i ambiental, “garanteix el subministrament elèctric” a la Costa Brava Sud i l’Alt Maresme, el corredor de la LAV cap a França –on el trànsit de mercaderies i viatgers s’ha d’incrementar en els pròxims anys–, el repte pendent d’alimentar la segona dessalinitzadora prevista a Blanes.
De fet, si es compleixen els terminis, la nova dessalinitzadora ja entrarà en funcionament amb tot el seu subministrament elèctric en servei i, a més, la nova proposta preveu que es connecti directament a la xarxa de 220 kV, tot reduint els costos energètics del seu funcionament, defensa el Govern. L’objectiu, diu el conseller, és que pugui entrar en servei al 2027.
Veus diverses
Per Joan Canal, portaveu de la plataforma contrària al ramal original planificat fa un quart de segle, és “una bona notícia tancar una fase i obrir-ne una de nova escoltant el territori”. I els cinc alcaldes implicats, de JxCat, no l'han contradit, tot i no amagar un cert malestar per la convocatòria de l’anunci a un mes i escaig d’eleccions. L’alcaldessa de Santa Coloma de Farners, Carme Salamaña, beneeix “que no es parteixi el territori en dos”, tot i que creu que cal veure els plànols a escala més petita, que el Ministeri els assumeixi i el fet d’haver de suportar una subestació al seu terme, que pel seu homòleg de Riudarenes, Josep Solé, “continua sent una petita MAT amb un gran endoll al cor de la comarca”, que pot posar-los al mapa d’altres grans projectes de renovables futurs. Per Solé, es podria haver fet un acte de presentació del projecte obert als veïns i recordava el referèndum del 2014, amb un 99,5% dels 6.001 vots contraris a la planificació que encara figura en el darrer pla estatal. Canal promet que ara els "toca vetllar perquè es faci tal com s'ha acordat" i entén l'urgència de fer l'anunci perquè com abans millor passi pel consell de ministres espanyol.
El projecte intenta donar resposta tant a les reivindicacions del territori com a les diferents mocions del Parlament de Catalunya, que reiteradament havien mostrat el rebuig al ramal de 400 kV inclòs en la planificació elèctrica estatal i havien instat a buscar alternatives que comptessin amb consens institucional i social. I ara l’han traslladat tant al Ministerio de Transición Ecológica y Reto Demográfico com a REDEIA perquè sigui inclosa en la modificació del Plan de Desarrollo de la Red de Transporte de Energía Eléctrica 2021-2026, ara en tràmit. Mascort va garantir als alcaldes que el Ministeri veu bé la proposta i l’assumirà, tot esmenant el document.
D’aquesta manera, s’aconseguiria derogar l’últim rastre del projecte de ramal, encara inclòs en la planificació vigent, que mantenia la una línia aèria de 400 kV de 17,5 quilòmetres travessant Santa Coloma de Farners i Riudarenes a través d’espais d’interès natural.