Medi ambient
Tretze municipis fan una prova pilot per reduir els residus als mercats setmanals
Entre els objectius figura assolir la recollida separada del 50% del total de deixalles generades en aquests espais en el 2035
La Diputació de Barcelona ha impulsat una prova pilot a tretze municipis per optimitzar la recollida separada dels residus als mercats setmanals. Actualment 186 municipis barcelonins compten amb un total de 273 mercats de venda no sedentària que sumen 11.704 parades. L’objectiu de la campanya és millorar la sostenibilitat d’aquests espais comercials, reduir i millorar la gestió de les deixalles generades i fomentar el consum sostenible entre els clients. A més, es vol assolir la recollida separada del 50% del total de residus generats en aquests mercats en el 2035, tal i com marca la Llei 7/2022 de residus. els municipis de menys de 20.000 habitants amb mercats de venda no sedentària d’entre 50 i 100 parades que participen són Arenys de Mar, Badia del Vallès, Berga, Caldes de Montbui, Cardedeu, Collbató, Cubelles, La Garriga, Lliçà d’Amunt, Palau-solità i Plegamans, Piera i Sant Sadurní d’Anoia. A més hi ha Cerdanyola del Vallès, que tot i tenir més habitants també s’ha sumat. El projecte, iniciat durant el tercer trimestre de 2024, inclou accions com ara donar suport als paradistes per aplicar criteris de compra sostenible d’elements com guants més d’un ús, vaixella reutilitzable o compostable o pissarres tradicionals. A més, també preveu el subministrament d’elements per a la recollida de residus específics, com ara bujols, contenidors, gàbies o compostadors comunitaris i l’adaptació dels accessos i el circuit intern dels mercats, per exemple instal·lant-hi aparcaments per a bicicletes. El pla de sostenibilitat i la prova pilot s’han presentat durant la jornada “Marc d’actuacions dels Mercats de Venda no Sedentària”, que ha aplegat a l’Espai Francesca Bonnemaison personal tècnic i càrrecs electes dels ens locals. En el marc de la trobada també s’ha abordat la finalització, a partir del 7 d’octubre de 2025, de les autoritzacions de venda en la majoria dels mercats setmanals de Catalunya. Abans d’aquesta data, cada ajuntament ha de decidir si prorroga les autoritzacions de les parades del seu mercat setmanal per un altre període de 15 anys, o bé aprova un concurs en concurrència competitiva amb publicitat per atorgar-ne de noves.