S’aprova la ZBE de Sabadell per fases amb part de l’oposició criticant-la per poc ambiciosa
L’equip de govern de Sabadell (PSC-Junts) ha donat llum verda a l’ordenança reguladora de l’aplicació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) amb algunes modificacions i exempcions recollides en el procés d’al·legacions des que es va aprovar inicialment el desembre de l’any passat. L’alcaldessa, Marta Farrés, va destacar que és un model “no d’extrems i prudent”, que s’aplicarà per fases –primer començant pel Centre– per complir amb la llei de canvi climàtic i transició energètica “sense deixar gent enrere”.
Des dels partits d’esquerra de l’oposició –ERC, Sabadell En Comú Podem i la Crida– van qualificar-la de poc valenta i insuficient, tot i que el republicans i la Crida s’hi van abstenir, mentre que els comuns hi van votar en contra, coincidint, però amb motius molt oposats, amb els vots de PP i Vox.
La ZBE podria entrar en funcionament el gener de l’any que ve si la l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i la Generalitat defineixen el sistema per registrar els vehicles que hi circulin, tot i que la voluntat del consistori és que els sancions no arribin fins al maig, ja que volen deixar un marge d’adaptació i també assumeixen el compromís abans d’informar detalladament del calendari i les fases d’aplicació.
D’entrada funcionarà els dies laborables de les set del matí a les vuit del vespre a l’àmbit delimitat per la plaça de Catalunya, la ronda Zamenhof, el carrer Vilarrúbias, el carrers Brujas, carrer de l’Estació, carrer de Marquès de Comillas, carrer Latorre, carretera N-150 –en el tram entre carrer Latorre i ronda Ponent– i ronda Ponent, segons va informar la tinenta d’alcalde Mar Molina. De la seva banda, el tinent d’alcalde de Junts, Lluís Matas, va explicar que afectarà a una superfície total d’ 1,70 km² , un perímetre de 5,15 km i un 10% de la ciutat urbanitzada. Molina va explicar que s’han acceptat unes 14 al·legacions total o parcialment, i que s’han fet modificacions per no crear desigualtat ni “afectar economies febles”.
En aquest sentit es dirigeixen les exempcions per als residents empadronats , els que els que tenen una plaça d’aparcament, sense etiqueta B, C, Eco o Zero, que se’ls permetrà l’accés, així com els d’emergència o clàssics o per als paradistes del mercadal que s’instal·la al voltant del Mercat Central.
L’alcaldessa va defensar una aplicació “prudent” com la que s’està fent a Terrassa, Granollers, Mollet. Mataró o als del Baix Penedès com s’ha consensuat des de l’Arc Metropolità, recordant que els de la segona corona no tenen la mateixa xarxa de transport i infraestructures que els de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i no poden permetre que “el 2028 el 50% de la flota de vehicles no puguin circular” per aquests vials si fessin una aplicació de restriccions més severes.
L’oposició en volia més
D’aquesta manera responia a les crítiques de la resta de formacions d’esquerres que la qualificaven de poc ambiciosa. El republicà Santi Valls va lamentar que “perdem una oportunitat”, qualificant-la d’”insuficient, poc valenta i la menys restrictiva de les implantades al país”, mentre que Joan Mena, dels comuns, va recordar que són dels ciutats més contaminades i que a les seves al·legacions havien demanat ampliar-la a tota la ciutat menys en alguns polígons i vials concrets. Mena també va incidir que amb les exempcions es creava un greuge entre la ciutadania per barris, ja que els veïns del centre podran accedir a tot arreu amb cotxes sens etiqueta i, en canvi, els habitants d’altres barris no ho podran fer a la zona central.
Aurora Murillo, de la Crida, va ser contundent en titllar la ZBE de “descafeïnada” i censurar al govern que no es creuen la sostenibilitat i només l’implanten per “obligatorietat”. Va posar d’exemple que el govern aposta per afavorir el vehicle privat amb un aparcament al centre amb 400 cotxes, donant suport el Quart Ciinturó, no aprovant el pla de mobilitat o potenciant el sistema de rondes, entre altres.