Comerç
Animals de compres
El grup italià Cracking Art omple La Roca Village de 40 figures d'animals de plàstic coloristes i de gran format
L'exposició busca la complicitat del visitant i el convida a interactuar
L'‘outlet' de firmes de luxe vol generar interacció entre moda i art
El grup, nascut el 1993, fa la seva primera mostra a l'Estat
“Hem fet el que hi haen un poble mediterrani: conills, cargols, orenetes i granotes
Només entrar a La Roca Village orenetes, conills, cargols i granotes et surten al pas. Mitjans, grans i descomunals. Però sobretot coloristes. La visió impacta, i ens recorda que la vida ha despertat amb l'arribada de la primavera. Perquè les figures són de plàstic però generen múltiples interaccions divertides entre els visitants del centre comercial: les toquen, hi pugen, es fan fotos abraçant-les per penjar a les xarxes amb l'etiqueta #crackingart... Ahir fins i tot un nen ben petit xerrava animadament amb una granota taronja. “És el que volem que passi; per a nosaltres l'art no està complet fins que algú no hi interacciona”, explicava en la inauguració de la mostra Paolo, un dels artistes del col·lectiu Cracking Art que firmen l'animalari pop.
I és que, encara que tot plegat sembli un joc, estem parlant d'una exposició artística a l'aire lliure d'un grup italià que, des del 1993, s'ha proposat trencar amb la idea de rigidesa contemplativa:“Tot el contrari d'allò que el pare et deia de petit: mira però no toquis! Volem que la gent abraci i estimi les nostres escultures, que tornin a ser nens.” El seu nom, Cracking, ve de l'anglès To crack (trencar) i remet directament a la reacció química que transforma el petroli en una molècula de la qual sorgeix el plàstic. Un element natural passa a ser artificial i ens obliga a fer front a noves realitats. “Com l'ésser humà, que viu entre el món natural original i un futur sempre molt més artificial”, diuen.
El grup, que fa instal·lacions arreu (ara en tenen a Dubai i a Xangai), s'estrena a l'Estat amb aquest projecte. Han decidit omplir La Roca, un centre outlet d'alt nivell amb estructura de vila, dels animals que trobaríem en un poble mediterrani: les orenetes (“que anuncien la primavera”), les granotes (“ens agrada que diguin crock crock per cacofonia perquè nosaltres som Cracking” i que sacsegin les aigües estancades) o els conills, “uns animals associats a les faules i a Alícia al país de les meravelles”, deia Kicco, un altre dels artistes del grup a qui li agrada especialment el cargol “per la seva bava regeneradora, que s'usa en cosmètica”.
“Fa temps que estem associant la moda a l'art perquè la moda en si mateixa és art, i molts dissenyadors capdavanters busquen en l'art la seva font d'inspiració”, indicava ahir Elena Foguet, la directora a l'Estat dels comerços Value Retail (a Europa n'hi ha nou, incloent-hi La Roca). Per Foguet, la instal·lació, de 40 peces, és un valor afegit per a un centre que busca convertir l'experiència de compra en alguna cosa més que mirar aparadors i passar per caixa. “Per a nosaltres l'hospitalitat i la qualitat són prioritàries. Trobar grans escultures coloristes en un entorn inesperat alegra i reconforta.Volem generar felicitat! Finalment, sempre vols tornar als llocs on t'has sentit bé”, deia la directora, una entusiasta d'un grup “que ha trencat motlles”.
La invitació a Cracking Art parteix del grup Barcelona Designers Collective by La Roca Village, una plataforma de creadors del país nascuda fa quatre anys per la vocació de l'outlet de grans firmes de “donar suport al talent, la creativitat i el disseny ”. Les botigues efímeres que reuneixen l'obra de diferents dissenyadors, des de la moda fins a la fotografia, són tot un èxit.
Al centre germà de La Roca Village a Madrid, Las Rozas Village, aquesta primavera també hi arriba l'art, amb l'artista Ernesto Artillo, que hi farà unes instal·lacions, i amb unes obres del Museu Thyssen relacionades amb la moda. La mostra de La Roca Village, que es pot veure fins al 31 de maig, es va inaugurar ahir en un acte presentat pel periodista de moda Marc Giró, que va culminar en un còctel amb hamburgueses de pa blau i gambes vestides de verd, com era d'esperar. Tot a joc amb el joc del Cracking Art.