Territori
Endesa accepta les primeres liquidacions a la vall Fosca
La companyia ha començat a reconèixer com a procedents les primeres reclamacions dels veïns que van autoliquidar el seu deute real des del 2009
Ajuntament i veïns del Baix Pallars reclamen millores en el servei
Els veïns afectats pel conflicte elèctric de la vall Fosca amb Endesa van anunciar dijous, en una roda de premsa a l'ajuntament de la Torre de Cabdella, que la companyia elèctrica ha començat a reconèixer com a procedents les primeres reclamacions dels veïns que van autoliquidar el seu deute real des del 2009 prenent com a base al contracte de la llum del 1927. Destaca el cas d'una veïna de la Pobleta de Bellveí a qui la companyia ha donat la raó i li ha permès autoliquidar 166 euros, quan en un principi li'n reclamava 4.339. Aquest fet és considerat pels veïns com “una gran victòria”.
Animats per la CUP de la vall Fosca, prop d'una trentena de veïns van decidir desentendre's de l'acord entre el consistori i Endesa i van decidir ingressar l'import que ells creien correcte fent una autoliquidació. La companyia, a comptagotes, els ha anat contestant. La resposta més “clara i contundent” l'ha fet arribar a aquesta veïna de la Pobleta, a qui ha comunicat que li retornarà els diners abonats de més, donat que l'ingrés era superior a aquesta quantitat.
La formació cupaire ha sol·licitat també que es deixi sense cap valor ni efecte l'acord del 12 de gener del 2017 signat entre l'Ajuntament i la companyia Endesa, de reconeixement de deute. La CUP el considera “nul de ple dret” i “greument perjudicial” per a l'interès públic. La formació ha donat a conèixer que el consistori va negociar amb Endesa finançar el deute de les factures de l'enllumenat i dependències municipals, assumint un deute de 260.574 euros i renunciant a futures reclamacions en cas que es demostrés la validesa del conveni del 1927. La CUP hi ha afegit que, “prèviament a la signatura de l'acord, de data 31/12/2016, l'Ajuntament de la Torre de Cabdella ja havia pagat a l'empresa la quantitat de 16.193 euros”. La formació lamenta que de cap d'aquestes decisions ha estat mai informada en el ple de l'Ajuntament.
Aquesta mateixa setmana, Consum ha apostat per resoldre a través de la mediació i l'arbitratge la problemàtica que enfronta els veïns de la Torre de Cabdella amb Endesa en relació amb l'IVA que han de pagar pel consum elèctric. Entenen que Endesa hauria de facturar l'IVA del contracte del 1927 i no aplicar-lo damunt de la tarifa regulada que fixa el preu voluntari per al petit consumidor tal com defensava Endesa i va establir la sentència del TSJC.
LA XIFRA
Baix Pallars reclama millores en el servei elèctric
El de la vall Fosca no és l'únic front que té obert Endesa a les comarques pallareses. Els veïns de Baix Pallars i l'Ajuntament de Baix Pallars han presentat una reclamació col·lectiva a la companyia elèctrica en la qual mostren el seu malestar per les “repetides anomalies” en el subministrament elèctric que suporten de manera reiterada a tot el municipi. Els afectats denuncien “microtalls” de llum, que s'han agreujat en els darrers anys i que generen “greuges” als veïns en un àmbit particular i als negocis locals. Juntament amb la reclamació, els veïns han presentat un recull de 158 signatures de veïns de tots els nuclis del municipi, a més d'una relació de les incidències dels últims anys.
La demanda sol·licita una actuació i reparació d'Endesa que normalitzi el subministrament. Així mateix, els veïns reclamen a la companyia que faciliti un informe explicatiu de l'estat i el manteniment de les línies elèctriques i que doni resposta a les reclamacions. Els veïns també demanen que se'ls bonifiqui en les futures factures d'acord amb les incidències que han suportat, unes afectacions “que venen de fa anys”, però que s'han agreujat en els darrers mesos, segons explica Sílvia Gilart, portaveu de l'associació de veïns. Gilart confessa que els talls són “constants” i que s'accentuen “quan cauen quatre gotes d'aigua o hi ha una nevada”. L'alcalde de Baix Pallars, Josep Maria Semino, ha explicat que des del consistori ja fa més de dos anys que es reclama una actuació, però per ara no han trobat cap resposta de la companyia elèctrica. Semino ha detallat que els talls de llum provoquen “pujades i baixades de tensió” que malmeten els electrodomèstics. Espera que aquesta actuació conjunta faci “pressió” i normalitzi la situació.