municipal
mobilitat
Terrassa traurà els cotxes del carrer Arquímedes i el passeig
És una mesura en estudi del pla de mobilitat per reduir el trànsit de pas per l’anomenada zona urbana d’atmosfera protegida (ZUAP)
L’illa de vianants s’ampliarà primer a l’àmbit del Vapor Gran
Des que es va estrenar la nova rambla d’Ègara i es va prohibir l’accés del vehicle privat el febrer del 2011, a excepció de veïns amb autorització, els carrers estrets paral·lels d’Arquímedes i Galileu del barri de Ca n’Aurell van experimentar un increment de trànsit, pol·lució i sorolls que tenien els veïns amb la mosca darrere l’orella. El govern sabia i deia que hi havia de buscar una solució, però aquesta s’anava dilatant en el temps, conscients que és un tema sensible.
Amb l’aprovació del nou pla de mobilitat fins al 2021, s’ha donat a conèixer la primera proposta –oberta encara, sense data, i a llarg termini– que preveu convertir el tram del carrer Arquímedes entre els carrers Blasco de Garay i Pare Llaurador, en ús exclusiu per a vianants, traient el vehicle privat a excepció dels autoritzats dels residents, per accedir a aparcaments públics, i per a vehicles comercials i de serveis, com passa en altres vials del pla de centre. Així ho va explicar Susi López, la directora del Servei de Mobilitat, durant una xerrada dijous passat per presentar les accions i canvis en la mobilitat a la ciutat per la creació obligada pel pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire de la Generalitat de la Zona Urbana d’Atmosfera Protegida ( ZUAP ). En aquesta zona delimitada pel passeig 22 de Juliol, al parc de Vallparadís, la carretera de Montcada i al carrer Faraday s’hi vol reduir un 12% l’ús del vehicle privat, ja que hi surten o entren diàriament 70.000 cotxes. O el que és el mateix: un de cada dos desplaçaments tenen origen o destinació a aquesta illa, que a partir del 2021 s’ampliarà a les avingudes d’Àngel Sallent (oest) i de Barcelona (est).
L’objectiu és evitar la utilització d’aquests carrers només com a vials de pas, que en el cas dels carrers d’Arquímedes i Galileu representen el 20% del trànsit que suporten. A Arquímedes la mesura és més contundent perquè es tracta d’un carrer estret i la intenció és que la gent utilitzi més el transport públic, la bicicleta o vagi a peu, però sobretot que els vehicles de pas utilitzin altres itineraris alternatius: les rondes, l’avinguda Àngels Sallent o Faraday. També deixarien de circular vehicles als trams dels vials transversals entre Arquímedes i Galileu: als carrers Irineu, Doctor Ullés i Antoi Torrella, a més de Gutenberg.
La solució per a Galileu, que és més ample, serà “més light”, ampliant voreres en el tram central i implantant un sistema de control de càmeres que permeti fer lectura de matrícules per treure el trànsit que només sigui de pas.
Passeig i Vapor Gran
Una iniciativa semblant es vol fer a tota la zona del passeig Comte d’Ègara. A la zona del pont i a la plaça del Doctor Robert a l’entorn de la Mútua –Sant Antoni, Mas Adei, etc...– on s’hi restringirà el pas de vehicles, només per anar als equipaments sanitaris, veïns i càrrega, ampliant l’illa de vianants, des de la zona de la placeta Saragossa i tot l’àmbit delimitat de la Creu Gran i Vallparadís. I més cap al nord es pot ampliar fins arribar a l’estació de Renfe. Inclourà fer per a vianants el carrer Puig Novell, el Sant Jaume, un tram del carrer del Nord, la continuació de la Font Vella i un tram del carrer Sant Pau, just passada la Cecot, a més de tornar a canviar la direcció del carrer Teatre.
Però el primer àmbit on s’actuarà serà a l’entorn del Vapor Gran, restingint el trànsit als carrers Portal Nou i trams de la Rutlla, Sant Francesc, Sant Genís i, fins i tot, el carrer Col·legi.