turisme
La Costa Daurada preveu una temporada de rècord històric
La zona espera superar els 19,7 milions de pernoctacions esperonada per l’avançament de les reserves i la recuperació del mercat rus
L’Aeroport de Reus tindrà la millor temporada des que Ryanair va tancar la base
La Costa Daurada comença les setmanes més intenses de la temporada turística amb unes previsions “molt optimistes”, segons la gerent de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme (FEHT) de Tarragona, Marta Álvarez. La zona, de fet, espera aconseguir un rècord històric de visitants i superar la millor xifra mai registrada: els 19,7 milions de pernoctacions del 2006. “Les bones xifres de l’inici de temporada, en què les pernoctacions han pujat un 7% a Salou, Cambrils i la Pineda, ens indiquen que es podrà superar aquest rècord”, va dir Álvarez.
Les bones perspectives estan sobretot vinculades a la inestabilitat a moltes destinacions de costa que eren competència directa de la Costa Daurada, com és el nord d’Àfrica i Turquia, que ha redirigit més visitants cap al litoral del Camp de Tarragona. “Hem d’aconseguir que aquests turistes trobin un bon acolliment i se sentin com a casa”, va destacar el president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Martí Carnicer. Els hotels de la Costa Daurada Central esperen tenir una ocupació del 90% aquest estiu, i en el cas dels càmpings i apartaments, la situen en un 85%.
Per nacionalitats, un dels mercats que s’espera que es recuperi és el rus, que, després de la caiguda del 2015, l’any passat es va mantenir estable. “Creiem que hi haurà un augment d’entre el 16 i el 17%”, va destacar el president del Patronat de Turisme de Vila-seca, Pere Segura, que tot i això va destacar que es tracta d’un mercat “molt volàtil”. “Hi hem estat treballant a les verdes i a les madures, i això n’és el resultat”, va destacar Segura. Altres mercats a l’alça són el britànic i l’irlandès, i també el francès, l’italià, el belga i l’holandès, que s’han vist afavorits, a banda de la situació internacional, per l’obertura de Ferrari Land dins de Port Aventura World. En aquest sentit, segons dades de l’Observatori del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya, les pernoctacions del mercat italià a Salou, Cambrils i Vila-seca van pujar un 49% entre els mesos de gener i juny.
“Hi ha hagut també un canvi destacat de comportament”, va subratllar la gerent de la FEHT, ja que la venda anticipada ha crescut un 10%, amb molts turistes que han aprofitat ofertes per estades de set o més dies. “Això provoca que enguany no hi haurà ofertes d’última hora”, va destacar Álvarez, una situació que pot provocar de retruc que molts turistes de darrera hora (sobretot de la resta de l’Estat) no trobin hotels lliures, i que s’hagin de redirigir a càmpings i apartaments.
Més viatgers a Reus
L’augment del nombre de visitants provocarà de manera paral·lela un augment de l’activitat a l’aeroport de Reus, que enguany viurà “la millor temporada des del tancament de la base de Ryanair”, fa sis anys, segons el president del patronat de la Diputació. S’espera que la terminal arribi als 1.050.000 viatgers amb la suma de sis noves companyies que hi operen, a més que marques com Ryanair han allargat la temporada.
LA XIFRA
LA FRASE
Apartaments no regulats
L’augment del lloguer d’apartaments no regulats a través de plataformes web, com és el cas d’Airbnb, preocupa en el sector turístic de la Costa Daurada, ja que asseguren que han notat un augment del fenomen. En aquest sentit, fan un crida a les administracions a treballar amb el sector privat per tal d’incrementar la lluita contra aquest fenomen. Des de l’Associació d’Apartaments Turístics de la Costa Daurada, de fet, van reclamar ahir que l’augment de la taxa turística que els turistes pagaran en aquest tipus d’allotjament es reinverteixi en un major esforç inspector per detectar i sancionar aquells apartaments no regulats que es lloguen per a ús turístic a través d’aquestes plataformes.
En relació amb l’impost sobre les estades turístiques, els diferents patronats municipals de la Costa Daurada central i la FEHT han tornat a gestionar conjuntament la campanya de promoció comercial que s’ha finançat amb l’import recaptat la temporada passada. Aquest any, els esforços s’han centrat molt especialment en el mercat espanyol, en què s’ha intentat incidir en nuclis fora de la vall de l’Ebre, que és la zona d’origen tradicional dels turistes de la Costa Daurada. Les accions promocionals han repercutit fins i tot en zones de costa com València i les Balears per subratllar el “valor diferencial de l’interior i atractius com Ferrari Land”, segons el president del Patronat de Salou, Benet Preses.