Aena veuria bé que l'aeroport de Reus incorporés al davant el nom de Tarragona
Després que el seu president ho va veure factible ahir, la Cambra i l'Ajuntament ja han dit que ho reclamaran dilluns mateix
«La recomanació de l'organització internacional –l'AIC, Airport Council International– és que els aeroports tinguin dos noms: un, el del municipi on estan situats, i l'altre, el de la ciutat a què serveixen», explicava Lema a preguntes dels assistents, i hi posava exemples: London-Heathrow, Barcelona-El Prat, Madrid-Barajas, València-Manises... «La petició –prosseguia– es podria estudiar, i a priori no hi hauria d'haver cap raó perquè no es pogués dir aeroport de Tarragona-Reus». No cal dir que l'afirmació va tenir immediata resposta d'Abelló: «Ja li puc dir que d'aquí a pocs dies tindrà la petició de la cambra sobre la taula», va avançar.
Només si hi ha consens
Això sí, Eduard Cerezo, director del grup est d'aeroports d'Aena i fins fa uns dies director del de Girona, s'afanyava també a matisar les paraules del seu cap: «Demanarem un acord institucional previ, i tindrem present l'interès del territori només si hi ha consens, ja que no tramitarem res que sigui font de divergències i conflictes». És a dir, que tirava una mica d'aigua al vi. De fet, Cerezo troba que «la proposta l'hauria de fer la Generalitat», i interpreta que «segons les recomanacions de l'AIC, potser el que hi hauria d'aparèixer és el nom de Barcelona i no el de Tarragona».
Carta immediata
Sigui com sigui, Abelló expressava en acabat la seva satisfacció per «la reacció natural de Lema, que ha expressat el criteri lògic a tot el món en les denominacions». El president de la cambra confirmava que la setmana vinent trametran una carta tant a Aena com al Ministeri de Foment per demanar oficialment que el nom sigui com a mínim Aeroport de Tarragona, en espera de concretar quina denominació més afegir-hi darrere. Ell, en tot cas, continua apostant per Costa Daurada. «La infraestructura és de tots i per a totes les comarques de Tarragona, i hauria de dur el nom provincial, com passa a gairebé tots els aeroports de l'Estat», reflexionava, i lamentava: «Sembla que s'hagi de demanar perdó per demanar un nom que és de sentit comú, i que s'aplica a tot arreu.» El tarragoní confia arribar a un acord al territori, i si bé admet que «el consens no serà fàcil» creu que «la infraestructura ha d'estar en línia amb les necessitats». Per això es remet al «gran exemple de visió» que els gestors de l'aeroclub ja van donar el 1968, quan ja van proposar dir-ne Reus-Costa Daurada.
Suport municipal
La reivindicació, ja fa anys que la fa la Cambra, i ahir al matí Abelló avançava que «és fàcil que l'Ajuntament s'hi afegeixi», com deien els regidors presents, Xavier Tarrés, de Territori, i Pau Pérez, d'Economia.
L'alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, confirmava el seu suport a la tarda: «Em sembla bé que aquestes infraestructures portin el nom de Tarragona, hem de seguir predicant en aquesta línia perquè situa geogràficament la zona per a les persones de la resta de l'Estat que ens vinguin a visitar, i no em cansaré de reivindicar-ho, sense ànim d'obrir cal altre tipus de polèmica.» L'alcalde confirmava: «Dilluns cursarem la petició oficial que s'incorpori el nom de Tarragona, amb la fórmula que sigui.»
Reacció aïrada a Reus
N. ROCa / ò. palauLes paraules del president d'Aena van tenir una resposta immediata tant de l'Ajuntament com de la Cambra i de Reus. El primer tinent d'alcalde, Eduard Ortiz, donava d'entrada raons tècniques per oposar-s'hi. En concret, de les balises que s'usen com a referència en els itineraris aeris: «Sempre hem explicat, i d'això Aena n'és molt conscient, que els avions quan circulen per les seves autopistes no van en línia recta, sinó que fan ziga-zagues», exposava. «I la balisa de Reus és molt important tant en vols europeus com intercontinentals, i Aviació Civil no té capacitat per canviar-la, ja que si desaparegués crearia un caos circulatori en el món de l'aviació.» «Sempre se'ns ha dit que la balisa de Reus és importantíssima i no pot canviar el nom», concloïa. Ortiz, que confia en el suport de les entitats locals per mantenir el nom, també discutia que el cas de Reus sigui el mateix que el del Prat o Barajas, que Lema posava d'exemple: «Això sol passar quan els aeroports de ciutats importants se situen en termes de municipis veïns més petits, com Barcelona o Lleida; quan ja estan en poblacions importants no se'ls acostuma a canviar el nom, i no em poden dir que Reus no és tan important com Tarragona, així que intentar canviar-li el nom no sé si té cap sentit», assenyalava, abans de cloure: «És una batalleta de campanar, a Tarragona es podrien preocupar més d'altres coses importants.»
La Cambra de Reus carrega contra Abelló
No menys contundent es mostrava la Cambra de Reus, que recordava que en el seu dia, per «facilitar la identificació de l'usuari», ja va fer arribar a Aena una proposta «integradora i generosa» per afegir la denominació Costa Daurada al nom de l'aeroport, com ja passarà amb l'estació central del corredor mediterrani. Més enllà d'aquí, no vol entrar «en cap polèmica ni malbaratar energies en disputes inútils», i més quan la prioritat és lluitar contra la crisi. Això sí, carrega contra Albert Abelló perquè creuen indispensable que els dos ens camerals generin sinergies «des del respecte i la confiança per totes les parts, qualitats que no caracteritzen pas la manera de fer i d'actuar del president de la Cambra de Tarragona».