El PSC manté que el TAV funcionarà el 2012 i la resta de partits ja no es creuen la data

CiU, ERC, el PP i ICV consideren més fiable l'informe europeu que diu que entrarà en servei el 2013 que no la previsió oficial

El portaveu del PSC a Girona, Joan Pluma, dóna més credibilitat a la data del 2012 que manté Adif per a l'acabament de l'obra, que no pas a la nova data de Davignon. Per Pluma, «Adif és qui està sobre el terreny». En aquesta línia, el portaveu socialista també posa en relleu les «bones impressions» del coordinador europeu sobre la solució presa per l'Estat espanyol de manera provisional respecte a la previsió de l'Estat francès. Un altre dels socis de govern a l'Ajuntament, ERC, treu importància a quina sigui la data final. La portaveu republicana, Cristina Alsina, creu que és més important «pensar en la ciutat i prioritzar la seguretat de l'obra, que no pas una data d'acabament». Alsina té clar que el govern de la ciutat ha de garantir que «es facin les coses ben fetes i no es vulgui córrer per complir una data».

ICV vol explicacions

El portaveu d'ICV a Girona, Joan Olòriz, admet que el nou retard anunciat «és una sorpresa relativa» i es mostra perplex que l'informe insinuï que no hi podran circular mercaderies. Considera que els dubtes que genera la infraestructura obligaran que «algú vingui a la propera comissió de seguiment i expliqui clarament la situació». Pels ecosocialistes, la nova data que preveu l'informe europeu evidencia que «Adif improvisa i no informa adequadament». També veu preocupant «l'opacitat del projecte del tren convencional», un punt que considera important per conèixer quants anys d'obres falten.

Crítiques de CiU i el PP

Convergència i Unió és el grup municipal més crític amb el retard. El portaveu de CiU, Carles Puigdemont, entén que el nou retard «són males notícies, per més que fos esperat i conegut». Puigdemont considera que l'acabament del projecte al 2013 és només «la confirmació d'un gran despropòsit que comença quan el PP anuncia la infraestructura perl 2004, després el PSOE ho va situar al 2008 i després de les eleccions ja va admetre que seria el 2012». A més, entén que «és un perjudici per Girona, pel país i palesa molt poca sensibilitat de l'Estat per les comarques gironines». La portaveu del PP, Concepció Veray, no s'ha sorprès per l'informe «tenint en compte els petits retards que anem sabent». Tot i això, qualifica d'absurd que «Adif no reconegui l'endarreriment; negant l'evidència no solucionem res».


LES FRASES

JOAN PLUMA
portaveu del grup del psc a Girona
«Adif és qui més a prop està de l'obra i si manté el 2012 com a data final, m'ho crec. De l'informe, em quedo les bones impressions de la solució espanyola vers la francesa»
CARLES PUIGDEMONT
portaveu de ciu a girona
«És la confirmació d'un gran despropòsit. El nou retard és un perjudici per Girona i el país que mostra la poca sensibilitat de l'Estat amb les comarques gironines»
CRISTINA ALSINA
portaveu d'erc a Girona
«Més que la data final, ens preocupa que l'obra es faci amb tota la seguretat, sobretot, quan comenci a foradar la tuneladora. Millor fer les coses ben fetes que voler córrer per una data»
JOAN OLÒRIZ
Portaveu d'icv a girona
«El 2013 és una sorpresa relativa, però demostra que Adif improvisa i no ens informa adequadament; cal que algú vingui i ens ho expliqui clarament a la comissió de seguiment del TAV a Girona»
CONCEPCIÓ VERAY
portaveu del grup del pp a girona
«Els petits retards auguraven un retard en la finalització de l'obra. Esperem que s'acabi al 2013 i no més tard, però és absurd que Adif no admeti que es pot endarrerir»

Els diputats discrepen en la valoració

Els diputats dels diferents grups parlamentaris gironins amb presència al Congrés van valorar de manera diferent l'informe europeu. La diputada del PSC Montse Palma va dir que, a trets generals, l'informe coincideix en la línia que han seguit tant el Ministeri de Foment com el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, ja que valora positivament el tercer rail a la via convencional entre Girona i Figueres i també la possibilitat de separar el trànsit de mercaderies i passatgers entre aquesta via i la del TAV. Per Palma, el tema de la data «és una apreciació de segon ordre, perquè no sabem en què es basa per dir que no estarà tot acabat fins al 2013», i va insistir que les previsions oficials tant de Foment com d'Adif són acabar les obres el 2012. D'altra banda, els diputats de CiU i ERC, Jordi Xuclà i Francesc Canet, respectivament, van coincidir que, vistos els precedents dels diversos incompliments que ha experimentat l'obra, un altre retard més és previsible. «El coordinador europeu diu en veu alta allò que ja es va dient pel ministeri amb la boca petita», va afirmar Xuclà, qui també va destacar que en les últimes respostes parlamentàries el govern ja diu que la data d'entrada en servei del TAV a Girona és a finals del 2012, si no hi ha dificultats majors o imprevistos. Per Xuclà, «això és l'aperitiu d'un altre retard», que considera que serà «imputable a la mala gestió d'Adif» en tota l'obra, i a la dificultat dels túnels de Girona. Canet, en la mateixa línia, va afirmar: «Els pronòstics d'Adif ja me'ls conec, i vista l'experiència, hi ha tants arguments contra Adif, que el que digui un informe europeu té més credibilitat i em mereix més confiança.»

Indemnització a TP Ferro

Els diputats també van opinar sobre la indemnització de 123 milions de l'Estat a TP Ferro pel retard en la connexió en el tram internacional. Palma va assegurar que «es tracta d'una mesura extraordinària» i que aquests diners no es restaran de cap de les infraestructures previstes a les comarques gironines. Xuclà va destacar que, a part de la indemnització, hi ha també una pròrroga de la concessió que significarà més guanys per a l'empresa: «Amb aquests diners es podrien fer molts trams de l'N-II», va dir, mentre que Canet va lamentar que el PSOE no denunciés el contracte amb TP Ferro, que va firmar el PP: «Ara en paguem les conseqüències, i demostra la capacitat malgastadora d'Adif.»

Salt vol que el tramvia enllaci Salt i Girona

M. BARRERA

L'Ajuntament de Salt va aprovar en el ple d'ahir demanar al Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat que consideri la implantació d'una línia de tramvia que uneixi el polígon industrial de Torre Mirona amb la línia projectada entre l'aeroport i la ciutat de Girona. Després que CiU va considerar poc eficient i poc agressiva aquesta proposta, el PSC va apostar per fer una moció conjunta sol·licitant que el tramvia vagi des de l'aeroport a Girona passant per Salt, proposta que va ser acceptada per unanimitat. Aquesta actuació està relacionada amb el fet que el Departament de Medi Ambient faci un estudi d'impacte ambiental per al tramvia en l'espai entre l'aeroport i Girona, i demana a l'Ajuntament de Salt que es pronunciï sobre aquest aspecte mediambiental.

D'altra banda, el ple va aprovar la minuta del conveni entre l'Ajuntament i el Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana del Departament de Cultura de la Generalitat per a la instal·lació de l'aula de música a la Factoria Cultural Coma Cros. Aquesta secció de música tradicional popular inclou l'adequació de diverses aules de la factoria, les obres de les quals es preveu que comencin al mes de gener. L'aula de música ja funciona en un mòdul situat al pati del complex cultural de la Coma Cros. Aquesta proposta va tenir el suport dels grups del govern (PSC-ERC) i també del PP. En canvi, CiU i IPS-ICV hi van votar en contra perquè discrepen de les condicions en què s'estableix l'escola de música, entre elles la cessió de l'espai Factoria Cultural per vint anys.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.