Reivindiquen una millor connexió del Ripollès oriental amb l'autovia d'Olot

Els alcaldes d'aquesta zona esperen que ho resolguin els estudis de traçat fins a Campdevànol pels túnels del Capsacosta

A la comarca del Ripollès, ningú no dubta que l'obertura del sistema de túnels del Capsacosta ha estat una peça determinant per al desenvolupament d'aquesta zona. També tenen clar, no obstant això, que els túnels van néixer una mica coixos. I és que, de baixada, excepte en un petit tram, no es pot avançar i això és un bon problema, si es té en compte que és una via per on passen molts de camions. De fet, en el sentit d'Olot, si no és en aquest tram entre túnels, no es pot avançar fins a l'altura de la font del Padrí. Si no, cal esperar fins a la recta de la cruïlla de la vall de Farró o bé els revolts de Ca l'Enric i de Ca la Gracieta.

Els alcaldes dels sis municipis de la Vall de Camprodon i el de Sant Joan de les Abadesses coincideixen a reivindicar la millora d'aquest tram, però sobretot insisteixen en el fet que cal refer el tram de l'eix pirinenc a la recta de la Vall de Bianya i a la Canya per resoldre definitivament la connexió amb l'autovia A-26, al giratori d'accés situat a l'entrada d'Olot i, per tant, la connexió amb la resta de les comarques gironines.

L'alcalde de Sant Joan de les Abadesses, Ramon Roqué (PSC), ha recordat que no demanen cap autovia per al Ripollès, sinó una via d'un carril per a cada sentit que sigui ràpida i segura i, a més, que hi hagi la previsió futura del desdoblament, si cal, fins i tot, del túnel del Collabós. El de Camprodon, Esteve Pujol (PSC), ha destacat la importància de considerar de manera global la millora de tot el tram, el que va d'Olot a Campdevànol, i ha qualificat la millora de molt substancial, sobretot si es té en compte que el 2011 s'haurà d'haver completat el desdoblament de la C-17, entre Vic i Ripoll. Pujol hi ha afegit que, un dels aspectes més rellevants, és que cal prioritzar la construcció de la variant nord d'Olot i la construcció del túnel que l'ha d'unir amb l'Hostal Nou de Bianya.

L'alcalde de Llanars, Esteve Costa (Independents per Llanars), ha coincidit en aquesta necessitat i ha indicat que quan es va obrir l'eix del Capsacosta, fa quinze anys, ja era petit i va manifestar que això s'ha d'arreglar. El de Molló, Lluís Pairó (CiU), hi ha afegit que, a part de projectar la millora del traçat, s'hauria de millorar provisionalment l'asfalt i d'habilitar-hi algun punt més d'avançament, tenint en compte que, per ells, es tracta de l'única via de connexió amb la resta de les comarques gironines. I, finalment, el seu homòleg de Setcases, Jaume Busquets (CiU), ha insistit que cal solucionar el coll d'ampolla de la Canya. L'alcaldessa de Vilallonga de Ter, Paquita Pastoret (CiU), no ha pogut ser localitzada.

5.073.
És la mitjana diària de vehicles.
Aquesta xifra correspon a la mitjana de vehicles que passen diàriament pel sistema de túnels del Capsacosta. Correspon a l'any 2008. Aquesta mitjana ha disminuït respecte d'anys anteriors, a causa de l'obertura del túnel de Bracons. La carretera C-26, entre la Canya i el giratori de la sortida del túnel de Collabós és, des de fa un any, de titularitat del Ministeri de Foment. Juntament amb el tram de la C-38, entre aquest giratori i Ripoll, han deixat de ser carreteres de la Generalitat i han passat a ser eix pirinenc en detriment del tram Olot-Ripoll per Vallfogona de Ripollès. Foment ha encarregat els estudis de millora del traçat entre Olot i Campdevànol, que tenen com a objectiu principal adequar aquesta via a les característiques que tenen les carreteres de titularitat estatal. Aquest eix ja ha estat senyalitzat com la resta d'eixos estatals al tram garrotxí.

Foment preveu una variant amb túnel sota Sant Roc de Ripoll

La variant nord de Ripoll és l'altra punt destacat del nou tram de l'eix pirinenc. El pla general el fa passar per sota de la muntanya de Sant Bartomeu amagada amb túnel. És l'anomenada variant «supernord», perquè passa força allunyada del nucli urbà i enllaça amb el terme municipal de Campdevànol. El Ministeri de Foment té previst redactar l'estudi de traçat respectant la variant dibuixada per l'Ajuntament. Amb aquesta nova via, la capital del Ripollès completarà la circumval·lació a la vila tenint en compte que la Generalitat executarà l'altra variant, l'est, per sota de Sant Bartomeu, amb túnel, i donarà continuïtat al desdoblament de la C-17 entre Vic i Ripoll, que s'ha d'enllestir el 2011. Es tracta de dues variants històricament reivindicades.

Prioritzen la construcció de la variant nord d'Olot

El Ministeri de Foment, a petició de l'Ajuntament d'Olot, té clar que el tram més prioritari per arreglar és el de la variant nord que continua la variant cap a les Preses i, per tant, cap al túnel de Bracons. D'aquesta manera també atén la petició unànime dels alcaldes del Ripollès oriental. Aquest primer tram del nou eix pirinenc ha de preveure la prolongació, en forma de variant, a partir de l'autovia A-26, que s'acaba al giratori de la Canya, i la connexió amb l'eix a la recta de la Vall de Bianya, més o menys a l'altura de l'Hostal Nou. Per això, cal la construcció d'un túnel a l'Hostal del Sol. Aquest tram seria totalment d'obra nova. No obstant això, l'estudi s'hauria de fer de manera global fins a la boca garrotxina del túnel de Collabós. El segon tram que s'ha d'estudiar és el del Ripollès i, per tant, el que afecta la C-38 entre Sant Joan de les Abadesses i Ripoll.

La futura variant de Sant Joan de les Abadesses afectarà l'antiga Llaudet

El nou pla general aprovat provisionalment inclou la reserva de terrenys a la banda dreta del riu Ter i més enllà de les masies que hi ha a les terrasses fluvials per construir-hi la variant de Sant Joan de les Abadesses. S'hi ha projectat una zona de reserva de sòl urbanitzable al sector del Coll amb l'objectiu d'assegurar que la variant passa tan lluny com sigui possible dels nuclis habitats, ja no tan sols del nucli urbà sinó fins i tot de les masies i de les explotacions agropecuàries que hi ha en aquest sector. La futura variant està estretament relacionada amb el pla de millora de l'antiga colònia industrial Llaudet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.