Més de la meitat de les obres del TAV a l'àrea metropolitana de Girona ja estan fetes
A la capital gironina els túnels urbans es començaran a foradar al març i la finalització de l'obra es manté per al 2012
Tot i que encara falta molt temps perquè la infraestructura ferroviària estigui acabada del tot, a l'àrea metropolitana el gros més important de l'obra, pel que fa a ponts, viaductes, talussos i part dels túnels, ja està fet.
En el cas de Sarrià de Ter, les sortides d'emergència projectades ja estan molt avançades, i s'ha perforat fins a la meitat (1,5 quilòmetres) el túnel que ha d'arribar a Girona. En aquest municipi, els veïns de les cases del Grup Paulí Torres de Sarrià de Dalt, que noten directament els efectes de les voladures de la construcció del túnel, reclamen que es redueixi el grau de les vibracions. D'acord amb l'Ajuntament i Adif, es desplaçarà a la zona un equip tècnic especialitzat per tal que faci un estudi exhaustiu de les cases d'aquesta zona, per assegurar-ne la màxima seguretat. Això és motivat també pel fet que aquests habitatges tenen més de cinquanta anys i el tipus de construcció és molt concreta, sense les mesures de seguretat actuals.
A Sant Julià de Ramis s'ha acabat la perforació del túnel de Montagut, i ja es treballa en l'adequació de les vies per posar-les a nivell i instal·lar-hi després els rails i la catenària.
Malgrat l'envergadura de les obres, que han transformat l'àrea de Girona, les queixes d'afectats i veïns no han estat gaire importants. En el cas dels llocs que l'obra es fa en sòl no urbanitzable o zones no gaire habitades, com ara Aiguaviva i Fornells, les reclamacions s'han centrat bàsicament en els passos de camins o desviaments.
A Sarrià de Ter i Sant Julià les reclamacions han estat relacionades sobretot amb les vibracions causades per les explosions en la perforació dels túnels. Part d'aquesta entesa entre les parts implicades es produeix per la constant i bona comunicació entre les comissions de seguiment creades i els tècnics d'Adif i de les empreses constructores, en què el grau de resposta «ha estat molt alt», segons explica l'alcalde de Sant Julià, Narcís Casassa.
A la capital, a punt de fer els túnels urbans
Les obres del TAV a la ciutat de Girona entren en la fase més complexa, ja que a partir del mes de gener s'espera que la tuneladora Gerunda comenci a fer les primeres proves de funcionament, amb la voluntat que el mes de març pugui començar a foradar-se el primer túnel, que connectarà el sector de Mas Xirgu amb l'estació, al parc Central. Precisament, l'estació intermodal ja té fetes les pantalles perimetrals i s'hi fan les lloses que han de permetre l'excavació de la futura estació subterrània. Les obres també van a bon ritme al sector de Mas Xirgu, on el fals túnel que es construeix fins al lloc on començarà el túnel està pràcticament fet. Adif manté que les obres estaran enllestides l'any que ve, malgrat que el coordinador europeu de la infraestructura situa la posada en funcionament de la línia el 2013. Ara es comencen els quatre pous de control al sector Güell.
El túnel de Montagut, tot perforat
El túnel de la muntanya de Montagut –a la foto– ja està totalment perforat, i actualment s'hi treballa a l'interior per adequar-hi la via i fer-hi la solera. En els pròxims mesos es construiran els dos falsos túnels previstos, l'un a la boca sud del túnel i l'altra a la boca nord. El pas del TAV per Sant Julià també comportarà la modificació de l'accés al veïnat del Golf, amb el desplaçament de la carretera. El pas enlairat sobre la via es resoldrà amb la construcció d'un fals túnel de 75 metres. Una cinquantena de veïns de Sant Julià van demanar, abans que es fessin les voladures del túnel, un estudi dels habitatges per assegurar-ne la seguretat. La construcció del túnel de Montagut es va poder incorporar al projecte constructiu del TAV després de les reivindicacions de representants dels ajuntaments de Sant Julià i Sarrià de Ter al Ministeri de Foment. Respecte del projecte inicial, suposa una millora important, ja que es preveia que el traçat pel veïnat de Montagut fos en trinxera, cosa que comportava que a la resta del traçat de Sant Julià fos en plataforma.
Perforant el túnel de Sarrià
El túnel del TAV que des de Sarrià ha d'arribar a Girona –a la foto– està perforat a la meitat. Una de les reivindicacions de Sarrià amb relació al projecte ha estat la conservació de la plaça de Can Nadal, punt on hi ha una sortida d'emergència i, conseqüentment, s'ha destruït. Ara, el consistori ha presentat un projecte de la plaça en què es detallen els elements arquitectònics que l'Ajuntament vol que es preservin i el model de remodelació. Així mateix, la font del Molí d'en Xuncla, que a l'estiu passat es va assecar a causa de les obres, tornarà a brollar després que s'hagi acordat la construcció d'un pou amb la suficient profunditat per recuperar el seu funcionament habitual, tot i que ara serà a través del pou i no directament de la deu, com abans.