Ryanair, en el punt de mira

El model d'Aena, amb taxes úniques, afavoreix que la companyia pugui operar des de Barcelona i Madrid, mentre que a Europa no es mou dels aeroports secundaris

Ningú està en contra que Ryanair vagi a Barcelona. Això ha quedat clar durant les jornades sobre aeroports regionals que s'han fet aquesta setmana a Girona, organitzades per la Diputació i en què han participat representats importants del sector aeri. Ryanair és una empresa, i com a tal pot fer el que consideri oportú per millorar el seu negoci. El problema és que l'aeroport de Girona no pot competir plantejant, per exemple, millors preus a aquesta o qualsevol altra companyia. És innegable que Aena està fent un gran esforç per adaptar les característiques de l'aeroport a les necessitats del baix cost, i oferir una millor operativitat a les aerolínies. Un avió de Ryanair està només 25 minuts en terra a Girona, i això permet una rotació de vols impensable a Barcelona. Però, en canvi, no pot oferir una rebaixa en les taxes, un dels millors esquers possibles per atraure i mantenir clients en plena crisi profunda del sector. I ho podria fer, perquè és dels pocs de la xarxa estatal d'aeroports que té beneficis.

A l'aeroport de Girona, el cost que es repercuteix per cada viatger en les taxes és de 9,3 euros i a Barcelona, de 9,6. No cal dir que a Barcelona les despeses d'explotació de l'aeroport són infinitament superiors. Però el model de gestió d'Aena, amb una xarxa conjunta d'aeroports en comptes de la gestió individualitzada que s'aplica majoritàriament a Europa, no estableix diferències.

Germà Bel, professor de la UB i cara visible de les reclamacions aeroportuàries catalanes, ho explica així: «Podríem dir que l'aeroport de Girona està subvencionant el de Barcelona. Els preus de Barcelona i Madrid tenen tant d'ajut que Ryanair pot fer el que no fa enlloc més d'Europa, que és entrar en els aeroports principals.» Tal com explicava Manel Nadal, secretari per a la Mobilitat, a l'hora de la veritat les ajudes del territori a Ryanair el que fan és rebaixar el preu d'unes taxes que Girona no pot tocar per pròpia iniciativa.

I ara, què?

«L'aeroport de Girona té tots els ous al mateix cistell, i això dóna riscos més elevats i permet posicions de xantatge de la companyia», deia Jean-Charles Odelé-Gruau, director general a Espanya i Portugal de la Iata (Associació Internacional de Transport Aeri). L'entrada de Ryanair a Barcelona suposarà, segur, la pèrdua de viatgers a Girona, que podria ser d'un 20%. De fet, al Prat, segons tot sembla indicar, Ryanair oferirà, sobretot, rutes domèstiques i amb Itàlia, però en canvi no podrà oferir vols constants amb Madrid. Per tant, deixarà el gros de les operacions a Girona, on la companyia disposa d'unes instal·lacions al seu servei, un avantatge que no tindrà de cap manera al Prat. La simbiosi sembla garantida, però planteja interrogants. Mentrestant, ja s'ha començat a negociar el nou conveni entre Agi i Ryanair, que haurà de ser vigent a partir del 2012.

Passatger 25 milions

La parella britànica, Ryan Longley i Kirsty White, amb el seu fill de 13 mesos, Archie Longley, han estat el «passatger número 25 milions» de la companyia Ryanair a l'aeroport de Girona. La parella, que venia en un vol de Leeds i que visitarà la Costa Brava, va ser premiada amb diversos obsequis. Les autoritats van destacar l'impuls de l'aeroport en aquests últims anys.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.