L'aeroport de Girona esquiva el caos però caldran dies per recuperar la normalitat

Els passatgers es van prendre amb resignació que ahir que se suspenguessin tots els 111 vols previstos

Sense vols, però sense caos ni incidents i qui més qui menys espavilant-se per tornar a casa o perllongar la seva estada a les comarques gironines. Aquesta va ser la situació que es va viure ahir a l'aeroport de Girona malgrat que s'havien suspès tots els vols. Els passatgers van dedicar-se a reclamar l'import del bitllet, canviar-lo per un altre dia i, sobretot, buscar mitjans de transport alternatius per arribar a casa. A l'oficina d'informació del Patronat de Turisme no donaven a l'abast, fins el punt que alguna de les treballadores ja s'havia quedat afònica. Com tampoc no donaven a l'abast les empreses de lloguer de cotxes. Però tothom anava per feina i no es veien situacions de crispació, malgrat que molts passatgers arribaven a la terminal sense saber que l'espai aeri estava tancat.

Tot i que a mitja tarda es va tornar a obrir el trànsit aeri que s'havia tancat al matí a tots els aeroports catalans, la situació encara és lluny de solucionar-se. Ni Aena ni la companyia Ryanair volien posar la mà al foc sobre el que pot passar avui. En principi, era previst que el primer vol del dia sortís amb normalitat a les 6.25 del matí amb destinació a Madrid. Ningú, però, gosava assegurar-ho. Sí que queda clar que no és previst que cap avió voli avui cap al nord d'Europa, ni tampoc hi ha cap dada certa sobre quan es podrà fer. Les previsions, dins la cautela i la incertesa, és que avui surtin 17 vols cap al sud, i estan anul·lats els 35 que havien de volar cap al nord. La companyia Ryanair té la intenció de reprendre de manera progressiva els vols, però caldran dies per tornar a la normalitat.

Lluís Sala, director de l'aeroport de Girona, assegurava que l'evolució del núvol volcànic serà la que marcarà el ritme en els dies vinents. «La majoria de vols als països d'Europa es recuperaran de manera esglaonada, la qual cosa dificultarà la tornada a la normalitat», va dir.

LLUÍS SALA DIRECTOR DE L'AEROPORT DE GIRONA

«El comportament dels viatgers? Extraordinari»

dani chicano
–Com ha viscut la jornada?
–«Avui teníem previstes 111 operacions, però els problemes en l'espai aeri europeu havia fet que es reduïssin a 24 vols, estatals i al sud d'Itàlia bàsicament. L'evolució del núvol ha fet que s'hagués de tancar l'espai aeri i Ryanair ha decidit cancel·lar tots els vols, malgrat que a les 4 de la tarda s'ha tornar a obrir l'espai perquè les autoritats han determinat que les condicions en altura ho permetien.»
–Hi ha hagut incidents o tensió amb els viatgers?
–«El comportament dels viatgers? Ha estat extraordinari, tenint en compte que es produeixen situacions complicades i que els ha calgut buscar mitjans alternatius. Ens hem preocupat molt que els passatgers fossin informats en origen, ja que n'hi ha molts de Barcelona, per exemple, cosa que Ryanair fa a través de missatges SMS o personalment, de manera que no han hagut de venir a l'aeroport, perquè aquí no hi podem fer res. Ryanair, a més, informava a través del seu web quines eren les alternatives i, si calia, com procedir a la petició de reemborsament del bitllet.»
–Com preveu que evolucionarà la situació?
–«La recuperació serà gradual, lenta i les companyies hauran de fer un esforç molt gran per ressituar la flota i tornar a la normalitat, perquè tot això ha suposat un gran trasbalsament.»
–Té la sensació que s'ha exagerat la incidència del núvol volcànic sobre el trànsit aeri?
–«Tots, passatgers, pilots i controladors, tots, coincidim que el més important és la seguretat; per tant, crec que cal ser molt prudent en una situació així.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.