Infraestructures

El quart cinturó entre Viladecavalls i Terrassa entrarà en servei dimarts vinent

El govern català dóna per fet que el Ministeri de Foment farà públic el traçat fins a Granollers abans de les eleccions

Els dos pri­mers trams de l'auto­via orbi­tal B-40, el quart cin­turó, es posa­ran en ser­vei dimarts 29 entre Vila­de­ca­valls i Ter­rassa i con­nec­ta­ran amb la C-58 i l'auto­via C-16 men­tre s'acaba de cons­truir el tram entre Vila­de­ca­valls i Abrera, que enllaçarà amb l'auto­pista AP-7 i l'auto­via A-2. El mateix minis­tre Blanco inau­gu­rarà la posada en ser­vei del tram on s'havien retar­dat les con­ne­xi­ons amb la C-16 i la C-58 perquè esta­ven pre­vis­tes al tram següent, encara pen­dent. No s'espera que el dia 29 el minis­tre porti sota el braç l'estudi infor­ma­tiu del traçat fins a Gra­no­llers, però el govern català con­fia que anun­ciarà el calen­dari. Des de la Gene­ra­li­tat es dóna per fet que l'estudi del traçat es publi­carà abans de les elec­ci­ons cata­la­nes i que el govern català podrà pre­sen­tar-hi al·lega­ci­ons per defen­sar la seva alter­na­tiva de traçat. El pre­si­dent de la Cam­bra de Bar­ce­lona, Miquel Valls, recor­dava ahir al minis­teri que va adqui­rir el com­promís de pre­sen­tar el pro­jecte abans d'aca­bar aquest mes. El Pacte Naci­o­nal per a les Infra­es­truc­tu­res diu, a més, que s'ha d'exe­cu­tar tan aviat com sigui pos­si­ble la pro­lon­gació fins a Saba­dell que faci de cir­cum­val·lació a les dues capi­tals del Vallès Occi­den­tal.

L'estació de la Sagrera

Blanco feia ahir l'anunci per al dia 29, a Bar­ce­lona, en l'esce­ni­fi­cació de l'inici de les obres de cons­trucció de la futura estació per al tren d'alta velo­ci­tat de la Sagrera. Abans d'ini­ciar l'exca­vació de la cubeta on s'aixe­carà l'estruc­tura de l'estació, calia tras­lla­dar les vies de les línies de roda­lies de Girona i el Maresme al cos­tat de mun­ta­nya de la pla­ta­forma fer­roviària. Les vies de Girona ja estan en ser­vei i actu­al­ment s'estan posant a punt les de Mataró. Al juliol, quan les noves vies de Mataró comen­cin a uti­lit­zar-se, les actu­als –al cos­tat de mar– es des­mun­ta­ran i es podrà ini­ciar l'exca­vació. La visita d'ahir de Blanco ha ser­vit per esce­ni­fi­car el com­promís del minis­teri amb l'estació que ha de per­me­tre l'ope­ració urbanística més impor­tant de la ciu­tat, als bar­ris del nord. I és que l'obra, de 589 mili­ons, estava amenaçada com tota la resta de grans infra­es­truc­tu­res per la reta­llada en inver­si­ons que el minis­teri ha hagut d'apli­car per reduir el dèficit públic de l'Estat. El TAV fins a França és la pri­o­ri­tat per a Foment, i això inclou l'estació de la Sagrera, que, tot i així, té una exe­cució tan llarga que no entrarà en ser­vei fins d'aquí a cinc o sis anys. En els pit­jors moments de la imatge pública de l'alcalde de Bar­ce­lona, Jordi Hereu, i tenint en compte que CiU ha defen­sat els dar­rers anys que l'estació del TAV s'havia de fer a Sant Cugat del Vallès, Blanco va voler posar les meda­lles d'aquest pro­jecte a Hereu: «El com­promís i l'afany de l'alcalde ho han fet pos­si­ble.» Cal recor­dar que el finançament de l'estació va peri­llar abans de l'entrada del minis­tre Blanco per la cai­guda de les pre­vi­si­ons de les plusvàlues urbanísti­ques asso­ci­a­des a la infra­es­truc­tura.

Acces­sos al port

Que l'alta velo­ci­tat és l'aposta into­ca­ble per la reta­llada ho con­firma el fet que el minis­teri també sal­varà el pro­jecte dels nous acces­sos fer­ro­vi­a­ris i via­ris al port de Bar­ce­lona. Blanco anun­cia que aquests pro­jec­tes es finançaran per mitjà del pla extra­or­di­nari d'infra­es­truc­tu­res, que obrirà la gran obra pública a la par­ti­ci­pació del diner pri­vat per tal de sal­var les obres pri­o­ritàries de la reta­llada obli­gada. Quan va anun­ciar al Congrés la nova època d'aus­te­ri­tat i d'estrènyer-se el cin­turó, Blanco ja va dei­xar clar que se sal­va­rien aque­lles obres que apor­ten més valor a la com­pe­ti­ti­vi­tat i pro­duc­ti­vi­tat de l'eco­no­mia espa­nyola. Per a l'eco­no­mia cata­lana, que repre­senta més del 18% del PIB espa­nyol, són indis­pen­sa­bles les sor­ti­des en ample fer­ro­vi­ari euro­peu de les mer­ca­de­ries cap a França. Per això es garan­tirà l'exe­cució dels nous acces­sos al port de Bar­ce­lona, però també entrarà en fun­ci­o­na­ment enguany el ter­cer car­ril per a mer­ca­de­ries entre el port i la fron­tera fran­cesa. El minis­tre recor­dava ahir que quan això passi, a final d'aquest any, el port bar­ce­loní serà el pri­mer de l'Estat que estarà con­nec­tat en ample inter­na­ci­o­nal amb la fron­tera fran­cesa.

Altres obres com ara el nou accés de roda­lies a l'aero­port del Prat sí que podrien con­ge­lar-se. Foment ana­litza qui­nes es poden exe­cu­tar perquè no com­pu­ten en l'incre­ment del dèficit públic i qui­nes l'afec­ten però tenen vies alter­na­ti­ves de finançament per poder-les fer sense mal­me­tre els balanços de l'admi­nis­tració esta­tal.

Blanco només salva l'alta velocitat de la retallada

Quim Torrent

Només les obres de la línia d'alta velocitat entre Barcelona i Figueres tenen garantit el finançament tal com estava previst abans de la crisi. Tota la resta d'inversions de l'Estat a Catalunya estan amenaçades per la retallada que el ministre de Foment, José Blanco, ha d'anunciar en els pròxims dies.

Ha passat ja més d'un mes des que l'Estat es va veure obligat a retallar inversions per eixugar el seu deute, però el ministre ha estat incapaç de fer quadrar el cercle. Conscient que les retallades no poden ser proporcionals a tot arreu perquè no totes les infraestructures són igual de necessàries, Blanco s'està prenent més temps del previst. De fet, en paral·lel a la retallada, vol enllestir el pla especial d'infraestructures (PEI), que permetrà finançar obres sense que incrementin el dèficit públic, mitjançant la inversió privada. Aquest pla s'ha anat retardant perquè els bancs i les constructores exigeixen projectes que garanteixin el retorn de la inversió.

Tot i que va dinar amb el president Montilla i el conseller Nadal a la Casa dels Canonges, Blanco no els va avançar quines obres tindran retards i quines entraran en el PEI. En tot cas, els va demanar paciència i els va convocar a una altra reunió pel 29 de juny, quan tornarà a Catalunya per inaugurar el tram del quart cinturó entre Viladecavalls i Terrassa. Nadal, amb qui Blanco manté bona relació, va tornar a demanar-li que no es paralitzi cap obra i que la retallada es limiti a retardar alguns dels projectes que Foment té pendents. A favor de Catalunya juga el fet que la majoria d'obres que l'Estat hi ha de fer en els pròxims anys tenen una alta rendibilitat econòmica. Els accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona i el desdoblament de l'N-II a Girona són dos exemples d'inversió que poden interessar als agents privats, ja que seria possible adjudicar-los en forma de concessió. A banda d'aquestes dues obres, llargament reivindicades pel teixit empresarial català, Blanco va voler deixar clar el seu compromís amb l'eix ferroviari de mercaderies del Mediterrani. «Apostarem per totes aquelles obres que tinguin un retorn en forma de millora de la competitivitat econòmica», va assegurar el ministre en referència al tren de mercaderies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia