Infraestructures

Enèsim fre al desdoblament de l'N-II a la demarcació

El Ministeri de Foment atura les obres que es feien en el tram Medinyà-Orriols per la retallada econòmica

El conseller Nadal espera solucions i que el ministre compleixi la seva paraula

No hi ha maneres. La maledicció sobre el desdoblament de l'N-II a les comarques gironines va rebre ahir l'enèsima estocada amb l'anunci per part del ministre de Foment, José Blanco, de l'aturada de les obres entre Medinyà i Orriols, les úniques que ara mateix hi havia en marxa si no es té en compte les obres d'ampliació de l'autopista de circumval·lació de Girona, que inclouen el tram de l'A-2, i que està fent Acesa. El motiu és el pla d'ajust pressupostari presentat ahir per Blanco en la comissió de Foment del Congrés dels Diputats, i que provocarà la rescissió del contracte en cinc obres viàries catalanes. A més, hi haurà retards en d'altres projectes viaris i ferroviaris, que encara no s'han fet públics. De les comarques gironines, per ara el que queda afectat per tot plegat és el tram de l'N-II de Medinyà a Orriols, que s'havia començat a fer a principis d'any i on ja es pot comprovar que s'havia avançat molt en la fase del moviment de terres, i s'havien iniciat fins i tot algunes estructures.

Les obres, doncs, quedaran aturades, i ara falta veure què passarà amb tot el que ja s'havia construït, perquè no hi ha cap previsió per reprendre-les. De fet, en algunes de les rescissions anunciades ahir per Foment les obres s'han deixat per a més endavant per finançar-les amb el pla de col·laboració publico-privada, però aquest no és el cas de l'N-II a Girona, perquè el projecte tenia unes modificacions que superaven el 10% del seu cost, i que era el límit que s'havia posat Foment per incloure-les en el pla. Segons el ministre, les retallades hauran de permetre garantir la sostenibilitat en la construcció, explotació i conservació de les obres actuals i futures. A més, el ministeri defensa que de les 182 obres per valor de 5.500 milions que executa a Catalunya, només n'ha tocat 5, per 181 milions. I manté què és on continua liderant la inversió.

Nadal ho troba un error

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va dir que aquest baix percentatge d'obres afectades és la part positiva de la retallada. Però va admetre que les que s'han deixat fora “són un greu error polític i estratègic”. De l'N-II, va dir que està «molt enfadat», i que espera que es trobin solucions per acabar les obres, i més perquè el ministre havia donat la seva paraula i, per tant, ara n'ha de respondre. Foment també va dir que no farà autovies en zones on ja hi ha autopistes de peatge no saturades. Nadal va descartar que això afectés l'N-II, “perquè aquí sí que estan saturades”. (Més informació, a les pàgines 33 i 34)

LA DATA

2015
Termini per acabar totes les obres viàries,
segons va dir l'any passat el subdelegat Francesc Francisco-Busquets

LA FRASE

És un greu error polític i estratègic, estic molt enfadat però hem de trobar solucions
Joaquim Nadal
conseller de política territorial i obres públiques

Els trams de la Selva, aturats en espera del finançament privat

Mentrestant, els trams aturats de la Selva continuen en espera que es reprenguin les obres. Al que va de Caldes a Sils ja fa més d'un any que no s'hi treballa, mentre que el de Sils a Maçanet ja ha superat l'any i mig amb les obres aturades, tot i que en aquest cas estaven en una fase molt inicial. En un principi, aquests dos trams més el que s'ha de fer entre Maçanet de la Selva i Tordera s'haurien d'adjudicar aquest any, segons va aprovar el Congrés dels Diputats l'abril passat en una moció pactada entre els diferents grups. I haurien d'estar acabats el 2014. De fet, el ministre va assegurar l'abril passat que estava lligat el finançament per executar aquests trams, i que els anunciaria properament perquè comencessin aquest any, dins els acords amb les constructores i les entitats financeres per desenvolupar el pla estatal d'obres públiques amb finançament públic i privat. Amb aquest pla l'Estat vol continuar desenvolupant projectes però amb el sistema de peatge a l'ombra, o sigui, que és la constructora qui es fa càrrec del cost dels treballs, i a canvi l'administració li abona una quantitat anual de diners durant tot el període del conveni en funció dels vehicles que hi hagin passat. La moció aprovada al Congrés també preveia agilitzar tots els trams nord de l'N-II, i construir-los a càrrec dels pressupostos.

CiU i ERC carreguen i el PSC espera solucions

El diputat del PSC Àlex Sáez té esperances que el projecte es tiri endavant a través del pla de Foment
CiU i ERC acusen Foment de deixar de banda Girona
Oriol Mas

Oposició a la decisió de Foment de suspendre el desdoblament de l'N-II entre Medinyà i Orriols. Aquesta va ser la posició conjunta dels tres partits amb representació gironina al Congrés dels Diputats, si bé el PSC es va mostrar esperançat a trobar solucions, ja que el ministre es va comprometre a intentar introduir l'obra en el pla d'inversions de Foment amb finançament privat: “Si no és així, podria quedar aparcat del tot”. En canvi, ERC i CiU van ser molt més crítics. CiU va qualificar l'anunci de Blanco d'“aberració” i Foment, d'“incompetent”, mentre que ERC va dir que Girona “està deixada de la mà de Déu”.

D'altra banda, l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, va recordar el compromís de Blanco d'executar aquesta obra, mentre que l'alcalde de Figueres, Santi Vila, va dir que és una “irresponsabilitat”.

LES FRASES

El ministre ens ha assegurat que intentarà solucionar els problemes i executar el projecte
Àlex Sàez
DIPUTAT DEL PSC AL CONGRÉS
Aturar una obra petita però clau en el desdoblament a les comarques gironines és una aberració
Jordi Xuclà
DIPUTAT DE ciu AL CONGRÉS
Girona és la zona més mal tractada, i ara tocava un gest de discriminació positiva que no s'ha fet
Francesc Canet
DIPUTAT D'erc AL CONGRÉS


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia