Infraestructures

Al carreró sense sortida

Les tisores que Blanco va rebre de Maleni només han servit per retallar projectes

Els partits catalans lamenten la incoherència de Foment

Quan va ser nomenat ministre, José Blanco va heretar de Magdalena Álvarez una de les carteres més llamineres del govern. El ministeri de Foment és el que vulgarment s'anomena una repartidora per l'alt volum de pressupost que mou i per la capacitat d'afavorir amb inversions alguns territoris per sobre dels altres. Juntament amb la cartera negra de ministre, Blanco va heretar de Maleni unes tisores. Poc sospitava, però, en aquell moment que aquella era un herència enverinada. Les tisores acabarien servint més per retallar projectes que no pas per tallar la cinta a les inauguracions.

Estirar més el braç que la màniga ha convertit la repartidora en una espasa de Dàmocles que amenaça d'enfonsar no només el ministre sinó tot el govern socialista. I és que, com va explicar el diputat de CiU Pere Macias, les decisions de Blanco poden “portar l'economia espanyola a un carreró sense sortida”. Macias va retreure al ministre la poca coherència en la retallada, ja que, sobretot a Catalunya, afecta projectes bàsics per a l'economia.

La retallada a Catalunya és la prova del cotó fluix d'una desinversió feta més aviat amb criteris polítics que no de rendibilitat social i econòmica de les obres. En aquest punt Macias va atacar l'obsessió que el ministre segueix tenint amb l'alta velocitat ferroviària, que és el que a la pràctica ha portat les finances de l'Estat al límit. En la línia del que ja han demanat prestigiosos economistes, Macias va reclamar el replantejament d'un model, el de l'AVE, que ja ha costat 50.000 milions d'euros i que amenaça de costar-ne molts més perquè moltes de les línies en construcció, al País Valencià, Múrcia o Galícia, seran impossibles de mantenir sense injeccions directes dels pressupostos generals de l'Estat.

En la mateixa línia, el diputat d'ERC Joan Ridao va atacar la “poca coherència” de les retallades i el fet que aquestes agreujaran el dèficit d'infraestructures de Catalunya. Ridao va fer especial èmfasi en el fet que les quatre obres que es rescindeixen a Catalunya siguin autovies gratuïtes i, en canvi, Catalunya sigui l'únic territori de l'Estat que no té vies d'alta capacitat paral·leles a les autopistes de pagament.

Si el flanc català va ser especialment dur amb el ministre, no ho va ser menys el del PP. Els populars van advertir Blanco del problema d'atur que podia crear la retallada d'inversions en infraestructures. De fet, ahir els mateixos sindicats ja van advertir que la retallada pot acabar comportant que 100.000 persones més vagin a les llistes de l'Inem en els pròxims mesos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia