Carrils addicionals i més peatges oberts a l’AP-7
Trànsit presenta mesures per minimitzar les congestions a les autopistes durant la tornada de diumenge
Les associacions de transportistes recorren contra la prohibició que hi circulin camions grans
Trànsit es prepara per afrontar les possibles congestions a les autopistes catalanes aquest diumenge perquè no es repeteixi la situació de la setmana passada, quan es van formar llargues cues davant de les poques casetes de peatge obertes a l’AP-7. Per aquest motiu, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, va explicar ahir que diumenge a la tarda hi haurà carrils addicionals a l’AP-7 Sud, entre Vilafranca i Martorell, i a l’AP-7 Nord, entre Sant Celoni i la Roca, i, com és habitual, també a la C-32 sud a Castelldefels. Els panells de missatgeria variable informaran de la velocitat recomanable per circular pels peatges sense barreres, 30 km/h, i a peu de carretera també està senyalitzada una disminució esglaonada de la velocitat abans d’arribar a les cabines per augmentar la seguretat i ajudar a la fluïdesa i harmonització de la mobilitat als peatges sense barreres. També hi haurà més cabines de peatges obertes a l’AP-7. En concret, a la Roca hi haurà 11 vials en direcció Barcelona i a Martorell, 8, mentre que el cap de setmana passat n’eren només 5 a cada punt de peatge, un fet que va provocar retencions en els moments de més intensitat de trànsit.
Tal com ja s’havia anunciat, el DOGC va publicar ahir la restricció de la circulació de camions de més de 7,5 tones al tram entre Maçanet i l’Hospitalet de l’Infant els diumenges 12, 19 i 26 de setembre, entre les 17 h i les 22 h. Les associacions de transportistes de Catalunya Cetcat i COT han presentat un recurs contenciós administratiu per demanar la suspensió cautelar de la prohibició perquè consideren que la decisió els “assenyala i criminalitza” i mantenen que no hi ha cap justificació que avali aplicar-la. Les organitzacions empresarials confien que la justícia “empararà els seus drets, que lamenten que han estat “ignorats”. A més, l’associació de transportistes de l’Estat, Fenadismer, ha alertat que la mesura afectarà “greument” les exportacions i ha demanat empara al govern espanyol.
Als trams en què hi hagi instal·lat un carril addicional, els camions de menys de 7,5 tones que no tenen restringida la circulació tindran un vial segregat i no podran realitzar avançaments. A més, s’han habilitat nous emplaçaments provisionals per a aparcament de camions pesants.
Aquest cap de setmana, coincidint amb la Diada, prop d’uns 425.000 vehicles sortiran des de l’àrea metropolitana de Barcelona. Pel que fa a la tornada, es preveu que entre el migdia i la mitjanit de diumenge es mobilitzin al voltant de 265.000 vehicles. Per aquest motiu està previst potenciar la informació a l’usuari sobre la situació viària actualitzada i aportar, quan sigui possible, rutes alternatives a les vies que registrin retencions, tant a través del Twitter de l’SCT @transit com mitjançant la senyalització de panells de missatgeria variable, ja siguin fixos o mòbils.
També es facilitarà informació de les zones provisionals habilitades d’aparcament per a vehicles pesants.
LES XIFRES
LA DATA
Els peatges centrals a la C-32 i la C-33 estaran desmuntats a l’octubre
Les tasques de desmantellament de les casetes de peatges al tronc central de les autopistes C-32 Nord i C-33 estaran enllestides a finals d’octubre, segons confirma el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori. Els treballs previs van començar l’1 de setembre passat, tan bon punt es van aixecar les barreres dels peatges, i aquesta mateixa setmana s’han iniciat els desviaments de trànsit cap als laterals de totes dues vies per possibilitar l’entrada de maquinària al tronc central. Ja s’han fet les tasques de marcatge del terra i instal·lació de cons als peatges de Mollet, de la C-33, i Vilassar, Arenys i Santa Susanna, de la C-32. Aquests cons seran substituïts per elements de seguretat fixos de formigó com a molt tard dimarts de la setmana vinent. Posteriorment, s’iniciarà el desmuntatge físic de les cabines. Un cop acabada aquesta primera fase, el trànsit tornarà als carrils centrals de les dues autopistes i començaran els treballs de desmuntatge de la resta de cabines i la restitució del ferm.
El peatge de Mollet de la C-33 consta de 18 vies; el de Santa Susanna, de la C-32, de 26; el de Vilassar, de la C-32, de 14, i el d’Arenys, a la C-32, de 30. Els treballs de desmuntatge de les instal·lacions de les casetes i les barreres, ara obertes des que no s’ha de pagar peatge, estan inclosos en el contracte de manteniment adjudicat el 31 d’agost passat per 8,4 milions d’euros.
Un cop s’acabi la retirada dels punts de peatge de la C-32 Nord i la C-33, quedarà pendent la retirada dels de l’AP-7 Nord i l’AP-2, que també van quedar alliberades de peatge dimecres passat, i que sumen 48 punts que s’hauran de retirar de manera progressiva. El director del SCT va instar ahir a accelerar les tasques de desmantellament de les infraestructures dels peatges per donar continuïtat a la capacitat de tres carrils de l’autopista, ja que va assegurar que el manteniment de l’estructura “suposa un obstacle al mig de la via que fa que la reducció de velocitat provoqui sempre problemes de trànsit”. Per això va reclamar a Foment que actuï amb la mateixa celeritat a l’AP-7 i l’AP-2 que Territori a la C-32 i la C-33.