Aposta pels pàrquings d’enllaç
El nou pla de ‘park&ride’ doblarà l’oferta per a cotxes per facilitar l’accés al transport públic
Preveu també multiplicar les places d’estacionament de bicicletes
Duplicar el nombre de places d’estacionament de vehicles a motor i incrementar de manera exponencial els espais per a bicicletes en els pròxims anys en aparcaments d’enllaç vinculats a estacions de ferrocarril i de bus, coneguts també com a park&ride. Aquests són els objectius que es planteja el primer pla director urbanístic (PDU) dels aparcaments d’intercanvi modal que s’està tramitant actualment i del qual la comissió d’Urbanisme de la Generalitat ha fet l’aprovació inicial. El document vol crear les condicions perquè les administracions competents i els operadors de transport públic puguin afavorir la creació d’una xarxa de pàrquings tan extensa com es pugui.
La creació de nous aparcaments d’intercanvi modal i l’ampliació dels que ja existeixen, en els casos en què sigui possible, vol facilitar l’accés al transport públic a les persones que viuen en nuclis allunyats de les estacions de ferrocarril i d’autobusos, reduir la congestió, fer més eficaç la mobilitat als entorns amb més densitat de circulació –sobretot als accessos a Barcelona–, i millorar d’aquesta manera la qualitat de l’aire en un context de lluita pel canvi climàtic. “La manera de captar més usuaris per al transport públic i descarbonitzar la mobilitat és facilitar l’intercanvi modal”, assegura el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín.
Actualment, a l’entorn d’estacions de ferrocarril i bus de la regió de Barcelona, hi ha al voltant de 13.500 places d’aparcament disponibles. Un cop feta la diagnosi prèvia, el pla proposa ampliar alguns aparcaments ja existents i crear-ne de nous, i classifica les propostes en tres categories: prescripcions, directrius i recomanacions, tal com explica Lluís Alegre, director de l’àrea de Mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Els aparcaments inclosos en la categoria de prescripcions es plantegen en espais en què el pàrquing es podria crear de manera immediata. Les directrius són zones afectades per planejaments urbanístics vigents o en tramitació que s’inclouen en el PDU perquè es tingui en compte que hi caldria un park&ride. Les recomanacions són espais en què es detecta que és necessari un aparcament però no hi ha espai, i el pla n’informa perquè, en cas que en el futur hi hagi una transformació de la zona, es tingui en compte la necessitat de fer-hi un pàrquing d’enllaç. En aquest darrer cas, es tracta d’actuacions més a llarg termini.
En la primera versió del document, aprovada provisionalment, es proposa la creació de 12.187 places d’aparcament per a cotxes, 882 per a motos i 24.794 per a bicicletes. L’anàlisi de necessitats s’ha fet tenint en compte els corredors d’alta demanda i es miren de prioritzar les zones amb més dèficit de places. Les més de 24.000 places per a bicicletes representen un creixement exponencial respecte a l’oferta actual. Lluís Alegre explica que l’objectiu és facilitar l’accés en bici a totes les estacions i el pla va acompanyat d’una sèrie d’accions en molts municipis, on es treballa per fer arribar carrils bici a les estacions. “Hi ha una part d’usuaris dels aparcaments d’intercanvi que cobreixen distàncies que es poden fer en bicicleta”, argumenta el responsable de l’ATM. En aquest sentit, Isidre Gavín insisteix en la necessitat de millorar l’accessibilitat de les estacions facilitant el desplaçament de la darrera milla, des de casa dels usuaris, i d’anar més enllà amb la inclusió de nous serveis als aparcaments d’enllaç, que apareix definida en el document del PDU, que vol ser “ambiciós” per preveure necessitats futures.
“Aquests espais haurien d’incloure els serveis que demana la societat del segle XXI a més de facilitar la logística de la darrera milla”, assenyala, i enumera ofertes com ara punts de recollida i lliurament de paquets de mercaderies, serveis de càrrega elèctrica de vehicles, espais per a lloguers de diferents tipologies de vehicles, com ara cotxes, bicicletes i també vehicles de mobilitat personal. Gavín posa com a exemple els nous aparcaments de les estacions d’FGC a Terrassa Nacions Unides i Sabadell Nord, inaugurats el desembre passat, que ja incorporen alguns d’aquests serveis.
Millores en el transport
Tot i que no hi ha definit un horitzó temporal per a la finalització de l’execució del pla, els impulsors asseguren que s’anirà desenvolupant en paral·lel amb tota una sèrie de millores en les infraestructures que han de dotar de més capacitat i fiabilitat la xarxa. “El transport públic estarà preparat per absorbir la demanda amb les millores projectades”, manté el director de l’àrea de Mobilitat de l’ATM. El secretari de Territori i Mobilitat indica que ja s’han fet inversions, com l’allargament de la xarxa d’FGC a Sabadell i Terrassa, que va acompanyada de la compra de quinze nous trens que quan es posin en funcionament permetran una millora en les freqüències. “Adif també va fent inversions en les infraestructures, com el desdoblament de l’R3, que han de donar més capacitat i més fiabilitat”, assegura Gavín, que admet que les inversions d’Adif “són lentes i acumulen molts retards”, però confia que es vagin desencallant. “El dia que Renfe faci una petita inversió a Arc de Triomf, possibilitarà que tota l’R1 pugui funcionar amb doble composició, i això permetria un increment de capacitat brutal i més comoditat per a l’usuari”, diu el secretari de Mobilitat.
La posada en funcionament de noves zones de baixes emissions (ZBE) també és un argument per atraure més usuaris al transport públic. La nova llei de canvi climàtic i transició energètica de l’Estat obliga a crear ZBE urbanes a totes les ciutats de més de 50.000 habitants per millorar la qualitat de l’aire abans de l’any 2023. A hores d’ara, ja funciona la ZBE Barcelona Rondes, la més gran de tot l’Estat, i la de Sant Cugat del Vallès, i està previst que en el futur les restriccions per poder circular per l’interior de la ZBE Rondes siguin més estrictes per deixar-ne fora els vehicles més contaminants.
Per facilitar l’accés dels vehicles als pàrquings d’enllaç, l’ATM ha començat a instal·lar sensors en una desena d’aparcaments de més de 100 places, de manera que a través de l’app Mou-te es pot conèixer el nivell d’ocupació. L’objectiu és anar incorporant aquesta tecnologia a més aparcaments i es preveu que a final d’any ja funcioni en deu més. La idea és disposar d’un sistema que permeti als usuaris saber on podran estacionar el seu vehicle per poder agafar el transport públic i treballar-ho per corredors, de manera que si un park&ride és ple, els conductors es puguin adreçar al més proper en la mateixa línia.