Desencallat el carril bus de la B-23 vint anys després
L’Estat traspassarà la via a la Generalitat i aportarà 16 milions per al projecte
Les obres començaran l’any que ve
Vint anys després de les primeres reclamacions perquè la B-23 tingués un carril bus, s’ha tancat l’acord que permetrà traspassar la titularitat de la via de l’Estat a la Generalitat i desencallar el projecte. La proposta, que es va abordar en la comissió bilateral d’Infraestructures el novembre passat, es preveu que es pugui signar en les properes setmanes, un cop afegides les consideracions fetes per totes dues parts. La B-23 tindrà un carril bus de 7 quilòmetres de llargada en sentit Barcelona fins a la incorporació amb la Diagonal, a l’altura d’Esplugues de Llobregat. La cessió es farà amb el ferm de la via totalment renovat, de manera que els propers cinc anys no caldrà fer cap inversió en manteniment, i inclourà una transferència de 16 milions d’euros per executar el projecte de carril bus, redactat des del 2014, al qual només caldrà fer algunes actualitzacions, segons assenyala el secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, que preveu que la licitació dels treballs es pugui fer aquest mateix any i que les obres –que tindran una durada de 21 mesos– comencin a principi de 2023 i estiguin enllestides el 2024.
El nou carril bus es construirà restant amplada a la mitjana, de manera que se sumarà als tres carrils de circulació per sentit que ara té la via. Per la B-23 entren diàriament a Barcelona uns 700 autobusos i amb el nou carril s’entima que el temps de viatge es reduirà uns 15 minuts en hora punta. “Quatre milions de passatgers cada any accedeixen a Barcelona per aquesta via procedents de comarques com l’Anoia, el Bages i el Baix Llobregat. L’estalvi global en temps de desplaçament serà de 240.000 hores a l’any”, explica Ricard Font. “Serà una fita molt important des del punt de vista de millora del transport públic a l’entorn metropolità”, assegura Font, que situa el projecte al capdamunt dels més importants per a la millora del transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona dels propers anys, juntament amb la unió del tramvia per la Diagonal i l’allargament de l’L8 de FGC per enllaçar les línies del Vallès amb les del Baix Llobregat.