Un pla de mobilitat a escala humana per a la Vall d’en Bas
El municipi es dota d’un full de ruta de les accions a fer a llarg termini per fomentar els desplaçaments sostenibles
Restringir el trànsit de vehicles de motor en els nuclis de població, condicionar-hi espais d’aparcament a l’entrada, limitar la circulació a determinades carreteres veïnals (bàsicament la Parcel·lària), transformar-ne d’altres en passejos o en vies dos menys u (una via central per als vehicles a motor i dos carrils a cada costat per a vianants i ciclistes), obrir camins a la vora dels rius o ampliar el servei de bus a demanda són algunes de les accions que s’assenyalen en el pla especial municipal de mobilitat sostenible (PEMMS) aprovat per l’ Ajuntament de la Vall d’en Bas i que dissabte es presentarà als veïns en un acte públic (Can Trona, 10.30 h).
“No és un pla normatiu, és estratègic, és un com voldríem que fos la Vall en matèria de mobilitat”, va definir-ho ahir l’alcalde, Lluís Amat, quan va presentar el PEMMS a la premsa. La iniciativa –va recalcar– no és una acció aïllada, sinó que cal emmarcar-la en la política a favor de la sostenibilitat que s’està executant al municipi des de fa anys. De fet, algunes propostes del nou pla ja estan en dansa, com és el cas del servei de bus a demanda (es troba en una fase inicial) o el condicionament d’aparcaments a l’entrada dels nuclis (com el que s’està acabant d’enllestir al Mallol). En total hi ha una vintena de propostes concretes. Una de les més immediates serà, possiblement, prohibir el pas de cotxes al nucli dels Hostalets.
Crida l’atenció el fet que, malgrat existir el projecte de la variant de les Preses –que passarà pel mig de la Vall–, en el PEMMS no es té en compte aquesta infraestructura. “El pla és independent de la variant; és únicament municipal”, va aclarir Amat.
LA FRASE
“Mirar-ho amb ulls d’infant”
El PEMMS de la Vall d’en Bas l’han elaborat l’Ajuntament i els arquitectes garrotxins Francesc Baquer i Laura Plana ( Cíviva ). Segons l’alcalde, s’ha procurat abordar el canvi en la mobilitat “amb una mirada d’infant”, perquè –fent bona l’afirmació del pedagog Francesco Tonucci– “allò que es mira amb ulls d’infant és bo per a tothom”.
El document parteix d’una sèrie de principis socials que van més enllà del que seria mobilitat, en el sentit estricte, i que es plasmen en els objectius de fons. Aquests són, segons van indicar ahir Amat i Baquer, procurar el benestar dels veïns i que tinguin una vida sana, reduir les desigualtats, combatre el canvi climàtic i fer que els nuclis siguin inclusius, segurs, sostenibles i resilients.
Un altre principi que s’ha tingut en compte, segons hi van afegir, és el de pensar sobretot en la gent del municipi, més que en els visitants i turistes.