El pas clau cap a un Port verd
S’electrificaran molls i es reduirà un 38% les emissions de CO2 i NOx emeses pels vaixells durant la seva estada a Barcelona
El Port de Barcelona invertirà 110 milions d’euros en el seu projecte Nexigen per descarbonitzar l’activitat portuària i millorar la qualitat de l’aire. Així ho va anunciar fa uns dies el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, en la presentació del projecte Nexigen. D’aquest total, 90 milions d’euros corresponen a les inversions que es faran per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica general un cop estiguin atracats, utilitzant energia neta amb certificació d’origen 100% renovable. I els 20 milions d’euros restants es destinaran a desplegar la xarxa que inclou la subestació del port, la connexió en alta tensió a la subestació de Red Eléctrica a la ronda Litoral i el desplegament de la xarxa de mitja tensió per a tot el recinte portuari.
Objectiu 2030
L’objectiu d’aquesta iniciativa és que el 2030 el Port de Barcelona tingui electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat, i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, i eliminar 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària, xifres que suposen una reducció del 38% de les emissions actuals durant l’estada dels ferris i un 22% de les emissions de tota l’activitat portuària. L’electrificació dels molls del Port de Barcelona permetrà avançar cap a l’objectiu de tenir un port climàticament neutre l’any 2050.
Un pla de futur
“Els notables beneficis ambientals que es derivaran de l’electrificació dels molls del Port de Barcelona fan que Nexigen sigui un dels projectes estratègics de l’entitat portuària —tal com va explicar Damià Calvet—, ja que permetrà descarbonitzar l’activitat, millorar la qualitat de l’aire, i contribuir al benestar de les noves generacions.”
L’electrificació dels molls és un procés complex i requerirà temps per al seu desenvolupament. Es tiraran 240 quilòmetres de cable i es faran 20,5 quilòmetres de canalitzacions fins a les terminals. Les previsions del Port de Barcelona són “fer les primeres connexions elèctriques de vaixells a la terminal de contenidors BEST i a la Terminal Ferry de Barcelona entre final del 2023 i principi del 2024”, segons l’Energy Transition Manager del Port de Barcelona, Ana Arévalo.
El consell d’administració del Port de Barcelona va aprovar l’elaboració del pla d’electrificació de molls fa dos anys. El març del 2021, Red Eléctrica va confirmar la construcció de la nova subestació a la ronda Litoral, una infraestructura clau en el projecte. Aquesta nova subestació de 220 kV estarà ubicada molt a prop del moll Príncep d’Espanya, a la banda sud de la ronda Litoral. I el passat mes de gener es va iniciar la licitació del projecte pilot a la terminal BEST.
Els propers passos seran tramitar la petició d’accés i connexió d’una posició per a gran consumidor a la subestació de Red Eléctrica a la ronda Litoral, la planificació de la xarxa de transport d’energia elèctrica per al període 2021-2026, i posar a licitació el projecte pilot a la Terminal Ferry durant aquest mes d’abril. La connexió a la subestació de la ronda Litoral farà possible el desplegament d’una xarxa de mitjana tensió intel·ligent i flexible que distribuirà energia elèctrica d’origen renovable als diferents molls. Després, a cada moll, s’instal·laran els sistemes de subministrament d’energia terrestre d’acord amb el sistema de gestió de connexió necessari per a cada tipus de vaixell.
L’efectivitat que el projecte Nexigen tindrà per reduir les emissions portuàries està garantida i permet assegurar als responsables del Port de Barcelona que “contribuirà a millorar el planeta, garantint el benestar de la gent i el respecte pel medi natural”, segons Damià Calvet. “Tenim calculades les emissions dels vaixells durant la seva estada al port i, amb el pla d’electrificació de molls farem una acció directa per eliminar-les”, confirma Ana Arévalo.
Vocació internacional
Les elevades inversions i la complexitat que comporta un projecte com Nexigen fan necessària la col·laboració dels ports amb altres actors d’àmbit internacional. Així, en el procés de descarbonització de l’activitat portuària, el Port de Barcelona participa en dos projectes importants. D’una banda, el projecte Ealing, que reuneix ports de nou països de la Unió Europea (UE), aporta finançament per a estudis i anàlisis de les infraestructures de connexió elèctrica de vaixell a moll fins al procés de la licitació. Amb aquest projecte, es busca aconseguir una harmonització tècnica i legal dins de la UE que permeti estandarditzar els processos de subministrament elèctric als vaixells. I, d’altra banda, el projecte Pioneers, format per 46 socis, amb una subvenció de 25 milions del programa europeu H2020, que té com a objectiu desenvolupar solucions concretes per reduir les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle als ports, preservant la competitivitat. L’objectiu d’aquestes aliances i del projecte Nexigen és situar el Port de Barcelona a la primera divisió de la descarbonització de l’activitat portuària, marítima i logística”, assegura Damià Calvet.