Infraestructures i serveis

Ports invertirà 1,5 milions per millorar la dàrsena de Blanes

Ja han encarregat les obres per rehabilitar la coberta de la llotja, i aviat emprendran la reurbanització dels entorns

La nova fesomia de l’espai donarà continuïtat al passeig

L’esplanada del port passarà de mer pàrquing a espai per passejar

Ports de la Generalitat començarà a invertir al voltant d’un milió i mig d’euros aquesta tardor per millorar, sobretot, la integració urbana del port de Blanes, però també l’edifici de la llotja del peix. Totes dues obres estaven previstes des de l’any passat, però s’han programat un cop finalitzada la temporada d’estiu per minimitzar afectacions i fer-les coincidir amb els mesos de veda de novembre i desembre.

Totes dues actuacions formen part del pla d’inversions i finançament (PAIF) 2022-2023 de l’empresa portuària pública, i la primera que s’iniciarà és la rehabilitació de la coberta de la llotja. A més de resoldre-hi els degoters i filtracions d’aigua, l’objectiu és millorar el confort tèrmic de la mateixa llotja per al sector pesquer.

Els treballs van quedar adjudicats la setmana passada per un import de 698.000 euros, la meitat dels quals finançats pel Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP). Tindran una durada d’uns vuit mesos i preveuen substituir peces de l’embigat de fusta en mal estat, sanejar i pintar l’estructura metàl·lica –exposada a la corrosió salina–, i instal·lar-hi una estructura amb panells aïllants, compatible amb la instal·lació futura de plaques fotovoltaiques per part de la confraria de pescadors.

Reurbanització final

En paral·lel, Ports ultima ara l’adjudicació d’un segon paquet d’obres, amb un pressupost de 967.000 euros, per reurbanitzar tot l’entorn de la llotja, els accessos i l’esplanada del moll pesquer. Era la gran assignatura pendent del port blanenc, ajornada durant anys en què les prioritats han estat, primer, la reconstrucció i ampliació de tota la dàrsena, després del desastrós temporal del 2008, que va trencar el dic vell de recer, i més recentment les reparacions dels estralls d’un altre temporal, el Glòria, del gener del 2020.

L’alcalde, Àngel Canosa, també atribueix l’espera al “debat sobre l’edifici de la llotja, entre l’opció d’enderrocar-la o la rehabilitació” triada, però la filosofia del projecte és la mateixa que ja s’ha desplegat als ports de l’Estartit, Sant Feliu de Guíxols o aquest any el Port de la Selva, de fomentar l’accessibilitat i la passejada dels vianants.

En aquesta línia, el projecte preveu voreres més amples, arbrat, espais verds i una reducció de les zones d’estacionament de vehicles que gestiona Ports, tot i que s’hi garantiran també algunes places per a autobusos de visitants de la llotja, una de les activitats que la confraria vol potenciar habilitant un petit centre d’interpretació de l’activitat pesquera.

El projecte no tanca la porta a l’opció futura de fer-hi aparcament subterrani, tot i que actualment no és sobre la taula. I s’hi definirà un circuit de trànsit en sentit únic, amb un únic vial. En el nou espai alliberat, Canosa avança que també es podran reubicar quioscos i taquilles per al lloguer d’embarcacions o la venda, per exemple, de tiquets dels creuers turístics o de gelats i refrescos, davant les passeres de la nàutica recreativa.

Allargar el passeig

D’acord amb el projecte, tot l’espai a reurbanitzar i els vials annexos donaran continuïtat al passeig Mestrança, i enllaçaran amb un tram recuperat del camí de ronda, cap a l’àmbit del convent i la cala sa Forcanera. Per Canosa, un altre dels punts forts serà l’accés més directe a la platgeta i la punta de Santa Anna –un racó del litoral encara verge poc trepitjat a redós dels dics–, i tot plegat connectat també amb el passeig situat a la part alta del dic de protecció del port.

L’alcalde destaca que ja han començat a visualitzar el canvi de fesomia de la zona amb l’enderroc de dues velles naus que han començat a fer lloc per al replanteig dels espais. Seran substituïdes per noves edificacions de dimensions i volums més reduïts, ja que el pla especial del port preveu la necessitat de mantenir-hi activitats de tallers per a la reparació d’embarcacions o zones per a la reparació d’estris, xarxes i altres arts de pesca però més ben ordenades. Conciliaran així les activitats pesqueres i nàutiques, però amb una ocupació més racional.

Pel que fa al calendari de la fase decisiva del projecte, un cop adjudicades les obres, el termini d’execució previst és d’uns sis mesos, de manera que el govern blanenc confia que els veïns i visitants ja puguin gaudir de les millores l’estiu vinent, ja que Canosa assumeix que per Setmana Santa no hauran conclòs.

LES XIFRES

698.000
euros
destina Ports a la rehabilitació de la llotja del peix de Blanes, principalment a reforçar la coberta.
967.000
euros
és el pressupost per reurbanitzar l’esplanada que envolta la llotja i integrar-la amb el passeig marítim.

La llotja vella, una peça pendent

La millora de l’esplanada del moll pesquer i de la llotja actual deixarà bastant resolta la configuració dels espais públics de tota la zona portuària de Blanes, però encara quedaran algunes peces per acabar d’encaixar. La més valuosa és l’edifici de la llotja vella, una construcció del primer terç del segle passat que està en desús des de la dècada del 1970, quan havia quedat petita i va ser substituïda per la llotja actual.

L’immoble està inclòs en l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya i pertany a Ports, però actualment està en desús, a excepció de la zona de porxada oberta, que permet fer-la servir com a terrassa per a l’hostaleria. El projecte aposta perquè la llotja esdevingui un espai de promoció cultural. I, en diàleg amb el planejament municipal, també s’endrecen les noves voreres i alineacions de volums per encaixar-hi una peça d’equipament comunitari –ara solar sense edificar– a l’extrem del carrer Esplanada del Port. El futur dels dos equipaments, però, encara s’ha de planejar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia