Infraestructures i serveis

Tram final del port de Badalona, 21 anys després

A finals de mes s’adjudicaran les obres per elevar la via del tren i es culminarà una infraestructura que va començar a veure la llum el 2002

L’objectiu és convertir la instal·lació en un centre de coneixement

Corria el mes d’abril del 2002 quan una festa popular feia de marc de la primera pedra de la que estava cridada a ser la infraestructura més important construïda a Badalona en les darreres dècades: el port esportiu i pesquer. Ni les previsions més pessimistes d’aquell moment podien augurar que, 21 anys després, les obres en aquest sector de la ciutat encara serien notícia. És ara que tot indica que els treballs de la darrera fase, la del canal navegable que connecta el port amb l’interior de la ciutat, podrien enllestir-se d’aquí a un any i mig, aproximadament.

És qüestió de dies –en principi, a finals d’aquest mes de març– que Marina Badalona, la societat que gestiona la infraestructura portuària, adjudiqui els treballs per a la construcció del viaducte de 180 metres que ha de permetre elevar la via del tren per sobre del nou conducte d’aigua. Malgrat la complexitat de l’actuació, el servei de la línia que uneix el Maresme amb la capital del país no es veurà ininterromput en cap moment atès que es construirà un pas alternatiu mentre es materialitza el viaducte. Les obres, que tenen un pressupost de 12,2 milions d’euros, es desplegaran en paral·lel a la finalització del canal de 350 metres de llargària –uns 100 metres ja estan fets–, on s’habilitaran 200 amarraments. Aquest projecte, la primera pedra del qual es va col·locar ara fa vuit anys amb el compromís de tenir-ho tot a punt en 24 mesos, també deixa espai per a 4.000 metres quadrats de locals comercials.

El gerent del port de Badalona, Imanol Sanz, es mostra convençut que per fi ha arribat l’hora de culminar una infraestructura que té un historial ple d’entrebancs. Si res no ho impedeix, el 30 de març s’adjudicaran les obres del viaducte, que avançarà en paral·lel als treballs del canal, però ara per ara encara Adif ha d’aprovar el projecte definitiu, un tràmit imprescindible per poder activar les màquines. “Creiem que no hi haurà cap problema afegit, ja que estem parlant dels darrers serrells. Encadenem tres anys amb modificacions constants, així que ja som al final del camí”, subratlla Sanz. A finals del 2024, hi afegeix el gerent del port, el viaducte ha d’estar culminat i el tren ha d’estar passant-hi per sobre.

Amb la finalització de les obres del port de Badalona i del seu entorn –representa l’arribada a la zona d’unes 3.000 famílies entre els que ja hi viuen i els que s’hi instal·laran en els propers mesos–, Badalona disposa d’una nova centralitat metropolitana que connecta la ciutat d’est a oest o, el que és el mateix, de mar a muntanya, a l’altura del Palau Olímpic. La darrera fase dels treballs, la que ara s’ha de culminar, incorpora finalment un element cabdal per trencar la barrera arquitectònica que suposa la via del tren: un pas inferior per a vianants a l’altura del carrer Tortosa. S’aposta, diu Imanol Sanz, per “fer un projecte que connecti diversos barris i faci la via més permeable”. Ara per ara, des del port no es pot sortir en direcció a la muntanya, tampoc a la inversa, ni a peu ni en transport rodat.

Nou pla d’usos

En una infraestructura de la dimensió d’un port, sempre hi ha deures a fer. L’objectiu següent és aprovar el nou pla d’usos de la instal·lació, el qual, com assenyala Imanol Sanz, no podrà obviar que el port forma part d’un futur eix del coneixement integrat també per l’edifici davant del mar que havia donat cabuda a l’antiga fàbrica CACI i que està previst transformar en un centre tecnològic de la UPC, i les tres xemeneies de Sant Adrià de Besòs, cridades a ser un gran hub digital i audiovisual. L’actual pla és de l’any 2006, mentre que el nou, que té l’origen en un procés participatiu, es vol aprovar el juny del 2024. També està pendent, tot i que continua sense data, la prolongació del tramvia entre l’estació de Sant Adrià de Besòs i el port. L’ATM ja ha dut a terme els primers estudis, però encara està pendent el projecte constructiu, l’assignació de pressupost i l’adjudicació dels treballs.

“El port no és únicament una infraestructura que dona servei a les embarcacions i a la gent que practica esports nàutics. També és un pol de desenvolupament econòmic i social que vol captar recursos i coneixement”, assenyala Sanz, que destaca que, amb aquest marc de fons, el pla d’usos incorporarà amb tota seguretat un equipament de ciutat.

LES FRASES

El port serà un pol de desenvolupament econòmic i social que ajudarà a plantejar la ciutat del segle XXI
Imanol Sanz
GERENT DEL PORT DE BADALONA
Com que ja no podem aturar el port, continuarem activant les alarmes quan una cosa no ens quadri
Nora San Sebastián
REGIDORA DE GUANYEM BADALONA EN COMÚ


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia