Adjudicades les obres del soterrament de l’R2 a Montcada
Els treballs reivindicats fa dècades costaran 540,4 milions i es farà un túnel de quatre quilòmetres
El Ministeri de Transports també ha adjudicat els treballs de remodelació de l’estació Montcada Bifurcació
El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha adjudicat les obres per soterrament de la línia R2 de Rodalies al seu pas per Montcada i Reixac, una reivindicació històrica del municipi vallesà i també de la construcció de nova estació en aquest municipi per 540,4 milions d’euros (IVA inclòs). El projecte serà executat per la UTE integrada per Comsa-FCC-Ferrovial, tal com ha aprovat avui pel Consell d’Administració d’Adif.
La integració del ferrocarril al nucli urbà suposarà una “transformació urbanística i ferroviària sense precedents”, afirmen, atesa la seva diversitat i complexitat tècnica i constructiva. Inclou la construcció d’un túnel de 4 quilòmetres per on passaran les vies de la línia R2 , a la vegada que s’hi afegirà una tercera via per ampliar la capacitat i resiliència del sistema.
És una de les actuacions més ambicioses del Pla Transformem Rodalies, promourà, juntament amb altres en desenvolupament, la “permeabilitat de la infraestructura ferroviària de la línia Barcelona-Portbou, en eliminar el traçat en superfície”, afirmen des del ministeri. L’obra es va autoritzar al consell de Ministres del 15 de febrer passat i estava previst que els treballs puguin durar més de cinc anys. A les vies de l’R2 al municipi hi ha mort 176 persones atropellades i el soterrament ja constava com un compromís del govern espanyol des del 2007.
Els treballs eliminaran els dos passos a nivell en una xarxa amb gran nombre de circulacions de les línies R2 i R11 de Rodalies. Al costat s’hi aixecarà una nova estació soterrada, els accessos dels quals quedaran integrats a la nova urbanització del tram soterrat.
El ministeri ha adjudicat, a través d’Adif, les obres de remodelació de l’estació de Montcada Bifurcació per 30,2 milions d’euros que farà la Unió Temporal d’Empreses (UTE) integrada per Dragados i Tecsa Empresa Constructora.
El traçat de l tram soterrat s’iniciarà a l’alçada del barri de Can Sant Joan i la zona de descens continuarà amb la execució duna estructura de pantalles de formigó. Amb posterioritat, un cop situat el túnel sota l’aqüífer, es continuarà l’obra amb sistemes convencionals d’excavació de túnels a una profunditat de 35 metres, evitant l’efecte-barrera a la circulació subterrània de l’aigua.
Superat aquest sector i coincidint amb l’àmbit urbà del municipi, el tram soterrat es realitzarà mitjançant la construcció de pantalles sota el traçat de les vies actuals. L’estació subterrània nova s’ubicarà a les proximitats de l’actual.
A partir d’aquest punt, el soterrament continuarà avançant en direcció nord, creuant sota la llera del riu Ripoll i l’autopista C33. El nou traçat s’ha calculat amb paràmetres aptes per circulacions de fins a 140 km/h i rampes màximes del 3%.
La a futura estació es farà seguint criteris d’una estació sostenible, accessible i funcional i comptarà amb tres vies, una d’elles nova, i dues andanes laterals. La via central, sense andana, l’utilitzaran els trens regionals que no s’hi aturaran
L’edifici de la nova estació tindrà dos accessos: un des del carrer Guadiana i un altre des del passeig que es crearà sobre la llosa que cobrirà les vies del ferrocarril. El vestíbul comptarà amb dos lluernes que permetran l’entrada de llum a l’interior de l’edifici
Procés d’adjudicació
El contracte per a la integració ferroviària a Montcada i Reixac es va licitar per 621 milions d’euros i es van rebre quatre propostes.