La millora de la mobilitat al Maresme ja no té cap excusa
Territori presenta als alcaldes el projecte de pacificació de la carretera N-II, amb el carril bici, i de l’ampliació de les connexions a la C-32
La negociació amb l’Estat el compromet a una aportació pluriennal de 384 milions
La consellera de Territori, Ester Capella, va presentar ahir a la tarda als alcaldes del Maresme les actuacions previstes en el protocol per millorar la mobilitat a la comarca. Catorze anys després que la titularitat de la carretera N-II passés de l’Estat a la Generalitat, s’han donat a conèixer en públic els eixos principals que marquen l’actuació i que se centren en la pacificació de l’N-II i la millora de la connectivitat de la C-32. A la carretera es preveu la construcció d’un carril bici i l’habilitació de més espai per als vianants. Pel que fa a l’autopista, s’executaran nous enllaços i es milloraran les connexions amb l’N-II i la resta de la xarxa viària local i municipal. Un projecte que la consellera va recordar que no és homogeni i que, per això, s’han escoltat les diferents veus dels ajuntaments afectats.
En total, doncs, una inversió de 384 milions promesos per l’Estat que es remunten a un primer acord amb la Generalitat del 2009, quan l’Estat va cedir la titularitat de la carretera amb el compromís d’acompanyar-la amb una partida de 400 milions. Finalment, l’Estat només en va transferir 90 i l’actual protocol recull aquell deute pendent que ara, actualitzat a l’IPC, es xifra en els 384. “Ara la Generalitat és qui té el control de l’execució de les obres, perquè l’Estat està obligat a finançar-les gràcies a l’acord de pressupostos”, va afirmar Capella. La consellera de Territori va avançar que el conveni que concreta els detalls per a l’execució de les obres està redactat i consensuat i en procés de formalització per part d’ambdues administracions. Tot i això, dels 384 milions –una aportació pluriennal– de moment l’Estat només ha fet arribar cinc milions a les arques de la Generalitat.
Integració urbana
El programa per pacificar l’N-II, amb una inversió estimada en 80 milions d’euros, proposa la incorporació del carril bici segregat sobre la plataforma viària existent allà on sigui tècnicament possible i l’ampliació de voreres per facilitar la mobilitat de vianants i d’espais de serveis. Al mateix temps, es reduirà el nombre de carrils de la calçada, es disminuirà la velocitat màxima permesa, es millorarà la connectivitat local i s’aplicaran mesures per afavorir la seguretat.
La construcció del carril bici –amb projectes molt més avançats en els municipis del Baix Maresme que ja es podrien licitar l’any vinent– s’ha dividit en sis trams i inclou des del Masnou fins a l’entrada de Calella. Són 40 quilòmetres per a 18 termes municipals. A partir de Calella no hi ha encara un traçat decidit, però els tècnics assenyalen que la continuïtat del carril si no és per l’N-II haurà de ser pels passejos marítims. També s’aposta per una major integració i accessibilitat del transport públic. Així, es milloraran les parades d’autobús perquè siguin més accessibles.
Sis enllaços nous
En relació amb la millora de la connectivitat de l’autopista, s’habilitaran sis nous enllaços: Alella-Masnou, Teià, Premià de Mar, Cabrils-Vilassar de Mar, Canet i Calella i es completarà el de Llavaneres en sentit Girona amb un cost global de 90 milions. Territori també està treballant en la connexió a la xarxa local, com ara el vial entre l’N-II i la C-32 i el polígon industrial Valldegata-Draper a Arenys de Mar, la millora de l’enllaç amb la C-60 o la construcció de rotondes a vies d’accés a l’autopista (BP-5002 a Alella, C-61 a Arenys de Mar i Arenys de Munt, o BV-5033 a Sant Andreu de Llavaneres). En tot cas, la consellera ha concretat que els nous enllaços han de permetre passar dels actuals 30.000 vehicles al dia que circulen per l’N-II a 10.000 vehicles diaris, segons el tram.
La proposta que ahir es va presentar als alcaldes inclou també la instal·lació de plaques fotovoltaiques tant en els peatges centrals de la C-32, que es desmantellaran, com en els túnels de la C-32 i la C-60. Aquests parcs solars tenen un pressupost de 15 milions i es preveu iniciar les obres al llarg del 2024 i 2025.
Finalment, la consellera va insistir que no es pot entendre la mobilitat al Maresme sense la tan esperada millora del servei de rodalies amb el traspàs pactat amb l’Estat. Capella va prometre més inversió a la línia R1 i va avançar la xifra de 25 milions, però sense definir en quines actuacions es concretaran.