Infraestructures i serveis

Infraestructures i serveis

L’enllaç del corredor mediterrani del sud de Martorell amb el Port, en marxa a l’estiu de 2025

Segons les previsions d’Adif, l’adaptació a l’ample europeu del nus de Castellbisbal està al 55% i al setembre es reprendrà el servei de Rodalies

ADIF preveu que el tram del Corredor Mediterrani que enllaçarà el triangle de la factoria SEAT de Martorell amb el Port de Barcelona, Molins de Rei, Mollet, i França, entri en funcionament l’estiu de 2025, segons han afirmat tècnics del gestor ferroviari en una visita a les obres que es fan al nus de Castellbisbal, conegut com a La Porta a Europa, un dels nuclis més complexos de la xarxa ferroviària. Tot i que els treballs i el desplegament del tercer carril estaran enllestits a principis de l’any vinent, el procés d’homologació de tota la instal·lació s’allargarà perquè depèn de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària. Les obres d’adaptació a l’ample europeu en aquest punt, iniciades el 24 de juny, ja estan al 55% i la previsió és, segons recull l’ACN, que al setembre es reprengui el servei de l’R4 i l’R7 entre Castellbisbal i Molins de Rei. S’intervé sobre 8,1 quilòmetres de vies, i posant 13.600 travesses i 15.000 metres cúbics de balast.

Adif està treballant en la renovació de la capçalera nord del nus de Castellbisbal, una àrea que registra prop de 1.500 circulacions de trens setmanals, entre Rodalies i combois de mercaderies. Ho fa després d’haver enllestit el desplegament del tercer carril sobre la placa entre Castellbisbal i Martorell. Les obres inclouen allargar les vies, sotmetre-les a una remodelació integral per adaptar-les a l’ample europeu i intervenir de la mateixa forma sobre els enllaços. Una de les actuacions més costoses i complexes és la col·locació de 23 aparells de via de tipus mixt i un canviador de fil per poder moficar l’amplada de les vies. Cada sistema té un cost de mig milió d’euros. Tot plegat connectarà aquesta zona amb el nus ferroviari de Mollet, amb Barcelona per Molins de Rei i amb el Port de Barcelona. En el marc d’aquests treballs també s’estan instal·lant nous equipaments de via i nous sistemes d’electrificació, senyalització i gestió del trànsit. A més, també s’optimitzarà la seguretat i les comunicacions, i és modificarà el programari de l’enclavament. També s’ha remodelat el sistema d’electrificació, amb la col·locació de 300 pals i 8,5 quilòmetres de catenària. Un cop al setembre estiguin enllestits els treballs s’iniciarà, segons Luis Fernando Fernández, cap d’Infraestructures d’Adif, una “fase decisiva” i que suposarà una “passa de gegant” per la finalització de les obres: “Desplegarem i incorporarem el tercer carril a tot el tram i rematarem l’actuació”, ha detallat. Així, Adif estima que la intervenció es completarà el gener de 2025. Els primers trens de mercaderies, però, no començaran a circular per la zona fins l’estiu de 2025. Caldran mesos per “fer proves i obtenir l’homologació de la instal·lació que atorga l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària”.

Les obres que s’estan executant entre Castellbisbal i Martorell disposen d’un pressupost de 64 milions d’euro, que provenen tant del mecanisme “Connectar Europa” com els procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat pels fons NextGeneration de la Unió Europea



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.