Infraestructures i serveis

Infraestructures

Nou retard a l’L9: catorze mesos per canviar la roda de tall de la tuneladora

El canvi de la roda de tall de la tuneladora de la L9/L10 del metro que dilluns va arribar a l’estació de Mandri allargarà almenys catorze mesos les obres de perforació del túnel central de la línia, de manera que la màquina hauria de treure el cap a Lesseps al final de l’estiu de 2026.

El departament de Territori de la Generalitat atribueix el desgast de la roda, que “ha arribat a Mandri tremendament desgastada malgrat algunes reparacions que hem fet pel camí”, al granit del subsòl, que ha estat més abrasiu del que es pensava. El recanvi s’encarregarà ara i no es lliurarà fins d’aquí a un any. Després caldran dos mesos mes per instal·lar-lo. És a dir, no tornarà a arrencar fins a finals de l’estiu de l’any vinent.

“Eren dificultats previsibles i les anem superant”, defensen. S’aprofitarà la substitució per reforçar la potència de la tuneladora amb més motors. El sobrecost de tota l’operació serà de 12 milions d’euros.

“El terreny que hem trobat ha estat més abrasiu del que ens pensàvem. Hem tingut aturades dins el túnel, el 2023 vam haver de canviar el cargol, la peça que treu la terra cap enrere. Al febrer vam haver d’aturar la tuneladora, ens feia patir molt, i vam veure que la roda oferia molts dubtes que pogués arribar a Lesseps”, asseguren fonts del departament.

La voluntat inicial era obrir tot el tram central de cop, però amb el nou imprevist, el departament ha decidit posar en servei el 2027 quatre estacions del tram nord (la Sagrera-TAV, la Sagrera-Meridiana, Plaça de Maragall i Guinardó-Hospital Sant Pau), que ja estan pràcticament acabades. “No tindria sentit que tinguéssim estacions finalitzades i esperar l’acabament de la resta”, hi afegeixen. D’aquesta manera, defensen que el nou retard se circumscriurà només al tram sud.

Actualment queden per foradar 1,6 quilòmetres. El nou contratemps fa que els trens no podran anar de punta a punta de la línia fins el 2030.

La compra de la roda de tall l’efectuarà l’empresa constructora, amb qui Territori ha renegociat el projecte de continuïtat de Mandri a Lesseps. La detecció de problemes amb la tuneladora va tenir lloc al febrer i els tècnics han determinat que no valia la pena arreglar la roda, sinó canviar-la, ja que la major part del tram de granit ja s’ha foradat i fins a Lesseps queden també pissarres i gresos i conglomerats. “Som els primers a qui no agrada el retard, però tècnicament hem vist que no hi ha cap altra opció millor que comprar-ne una de nova”, resolen les fonts.

El juny de 2022 el govern va decidir reprendre l’obra, que va estar parada vora una dècada. Des d’aleshores s’ha avançat 2,6 quilòemtres. La foto final serà una línia de 48 quilòmetres de llargada, cinquanta estacions i disset intercanviadors, una de les més llagues d’Europa. La demanda total de l’L9 i la L10 en funcionament s’estima en uns 113 milions d’usuaris anuals. Actualment és de 27 milions de viatgers l’any. El tram central, que representa un 20% de la línia, aportarà el 80% de la demanda. Territori calcula que l’impacte per la finalització de les obres equivaldrà a més de 8.000 vehicles eliminats al dia, una reducció de 21 milions de quilòmetres recorreguts a l’any, un estalvi de 8,3 milions d’hores anuals i una retallada de 5.100 tones de CO2 l’any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.