El ministre de transport defuig posar dates a les obres de l’N-II a l’Empordà
El ministre de Transports, Óscar Puente, ha rebutjat posar data o fer “promeses abstractes” en relació a les obres de l’N-II a l’Alt Empordà. En resposta a una pregunta del senador de Junts Joan Bagué, el ministre s’ha centrat a parlar dels projectes que afecten l’entorn de Figueres (com la variant o els accessos amb l’AP-7) i ha assegurat que l’Estat és “conscient” del trànsit, sobretot de mercaderies, que suporta el corredor format per la nacional i l’autopista. Ara bé, sense anar més enllà, Puente també ha admès que l’alliberament dels peatges ha fet que en determinats trams el trànsit a l’N-II es redistribuís cap a l’AP-7, i que això ha portat Transports “a replantejar actuacions necessàries” que s’havien previst anteriorment a la nacional.
Durant el ple del Senat, Junts ha interpel·lat per enèsima vegada el govern espanyol sobre les obres de millora de l'N-II a les comarques gironines. En especial, a l'Alt Empordà. El senador Joan Bagué ha recordat que el tram de la nacional que s'estén des de Barcelona fins a la Jonquera "és el que suporta el major volum de trànsit de la península", i que les inversions que s'hi ha fet són clarament insuficients.
Roura ha recordat que, a les comarques gironines, l'N-II pateix "greus deficiències", amb trams "empantanegats" o bé on s'hi ha fet millores que no en resolen els problemes (posant com a exemple el Tordera-Maçanet). "Crec que a l'antiga Roma es construïa amb més celeritat que no pas aquella amb què ho fa el Ministeri", ha subratllat el senador de Junts. Per això, ha demanat al titular de Transports concretar un calendari per acabar tots aquells trams pendents.
A la seva resposta, Óscar Puente ha assegurat que l'executiu espanyol és "conscient" del trànsit que suporta el corredor viari format per la nacional i l'autopista. Sobretot, de mercaderies. "Per això, el govern té ferm compromís de millorar la seguretat i la capacitat de la xarxa de carreteres de l'Estat; i en concret, de l'N-II a la província de Girona", ha dit el ministre.
Puente ha tirat d'hemeroteca per subratllar que, d'ençà del 2018 -quan el PSOE va arribar a la Moncloa- s'han invertit 152 milions d'euros (MEUR) a la xarxa de carreteres gironina. Centrant-se en l'N-II, però, ha posat en relleu que, a la demarcació, la nacional discorre en paral·lel a l'autopista al llarg de 99 quilòmetres, i que a partir de la supressió dels peatges "es va produir una redistribució del trànsit en totes dues vies".
Això, ha dit Puente, va portar el Ministeri a "replantejar-se actuacions necessàries per transformar l'N-II". En aquest punt, el ministre ha recordat aquells trams desdoblats que s'han posat en servei en els darrers anys (com el Medinyà-Orriols) i s'ha centrat a parlar d'aquells projectes que afecten l'entorn de Figueres. També ha explicat que tenen en redacció millores de seguretat amb la reordenació d’accessos i l’adequació a 2+1 en alguns trams a Campany, La Jonquera i Bàscara.
Nova sortida, enllaços i variant
El ministre ha recordat que el govern espanyol va adjudicar al març la redacció del projecte per fer una nova sortida de l'AP-7 a Figueres (a tocar de l'estació de l'AVE) i la variant de Vilafant. O que aquest estiu es van sotmetre a informació pública les noves connexions entre l'autopista i la variant de Figueres, i que al setembre es va aprovar el projecte per duplicar l'N-II al cinturó de ronda. "Ara, el següent pas serà tirar-ne endavant el projecte constructiu", ha dit en referència a aquest últim tram.
"Per tant, no vull parlar de terminis ni de promeses abstractes; aquests són els projectes que impulsem i les obres que licitarem", ha conclòs Óscar Puente.
Al torn de rèplica, Bagué ha lamentat que el ministre no hagi "concretat res" i que simplement hagi parlat de "projectes i més projectes". El senador de Junts, a més, també ha posat en relleu que, d'ençà de l'any 2000, els diferents governs estatals -fossin del PP o del PSOE- tan sols han desdoblat 12 quilòmetres de nacional a les comarques gironines (sobretot, a la Selva).
"Si en vint anys només s'ha fet això, i en tenim més de 90, patirem col·lapse de manera indefinida; i mentrestant, el pitjor serà que continuarà el perill d'accidentalitat", ha afirmat el senador de Junts.