El Funicular de Gelida celebra un segle d’història amb la màquina aturada fa més d’un any i mig
El Funicular de Gelida celebra avui els 100 anys de la seva inauguració. L’aniversari, però, és agredolç perquè la màquina està aturada per una avaria detectada per Ferrocarrils de l Generalitat de Catalunya (FGC) la primavera del 2023, quan funcionava només els caps de setmana com a servei turístic. La companyia estima que calen quatre milions d’euros per reparar-lo i el govern garanteix que hi ha “voluntat” de fer-ho. La companyia diu que el 2022 el funicular va tenir 4.300 usuaris i destaca que té un “alt valor patrimonial”. “Per aquest motiu, s’estan buscant quines solucions es poden dur a terme per recuperar el servei”,
Amb tot, la maquinària està aturada sine die i part del veïnat s’ha mobilitzat per exigir-ne la reactivació. “És l’emblema del nostre poble, és com la Torre Eiffel per a París”, assegura a l’ACN Kim Martí, un dels portaveus de la plataforma Salvem el Funi’ que ha recollit més de 2.000 signatures per recuperar el Funicular com a transport públic.
“Per als veïns del poble el funicular és vital”. Així resumeix Kim Martí el motiu pel qual una quarta part dels gelidencs s’han aliat per recollir signatures a favor de la reactivació d’aquest transport, que volen que recuperi la vocació de transport públic que havia tingut en els seus orígens i fins fa pocs anys.
Els veïns recorden que el 1924 el funicular es va construir a Gelida per salvar el fort desnivell que té poble, i per facilitar sobretot el desplaçament dels veïns que diàriament anaven a treballar a les fàbriques papereres -situades a la zona més baixa-. També permetia unir l’estació de tren amb el poble. Tot plegat, amb unes cabines heretades del funicular del Tibidabo de Barcelona que recorren els dos extrems del poble en aproximadament set minuts.
Martí remarca que el de Gelida és un dels únics sis funiculars que existeixen a Catalunya, un patrimoni cultural que reclamen preservar de forma viva “perquè a Gelida, la vida sempre ha girat al voltant del funi”. “De petits molts esperàvem els pares quan arribaven de treballar, i tradicionalment molta gent utilitzava les estacions com a punt de trobada”, relata.
El veïnat sosté que fa cent anys era un servei essencial però també ho seria a ple segle XXI. Des que es va suprimir el servei diari, FGC ofereix un servei alternatiu amb autobús, “però no és el mateix”, lamenta Martí. “El bus va molt bé, però dona tota la volta a Gelida i les parades no són tan pràctiques com les estacions del funi, que la de dalt et deixa el bell mig, al rovell de l’ou”, afegeix.
Les més 2.000 signatures recollides ja les van entregar a l’alcalde de Gelida, Lluís Valls (PSC) al setembre, i ara l’objectiu és lliurar-les al president d’FGC, Carles Ruiz. El batlle i Ruiz s’han reunit recentment per afrontar el futur del funicular, segons ha publicat Valls a les xarxes socials, però la plataforma veïnal lamenta que no els informin sobre aquestes trobades ni responguin a les signatures recollides.