Infraestructures i serveis

estat espanyol

El Congrés insta l’Estat a compensar les inversions no fetes a Rodalies, però s’oposa a un pla immediat de 1.500 milions

Tira endavant part d’una moció d’ERC proposant un mecanisme per allargar inversions no executades fins al 2032

El Congrés ha apro­vat aquest dime­cres diver­sos punts d’una moció d’ERC sobre el ser­vei de Roda­lies que, entre altres ele­ments, insta al govern espa­nyol a exe­cu­tar les actu­a­ci­ons pre­vis­tes al pla 2026-2030 i a crear un “meca­nisme de com­pen­sació” perquè qual­se­vol inversió no exe­cu­tada es trans­fe­reixi als exer­ci­cis poste­ri­ors, asse­gu­rant així la seva mate­ri­a­lit­zació abans del 2032.

El PSOE ha donat suport a diver­ses parts de la pro­posta dels repu­bli­cans, però s’ha des­mar­cat del seu segon punt, que dema­nava la “imple­men­tació imme­di­ata” d’un pla de qua­li­tat per a Roda­lies amb una inversió mínima de 1.500 mili­ons d’euros.

El Congrés també ha ava­lat amb una majo­ria àmplia –tots els par­tits menys Vox– dema­nar al govern espa­nyol que exe­cuti l’actu­a­lit­zació de la infor­mació a l’inte­rior dels com­bois, la revisió d’hora­ris i freqüències per reduir els temps d’espera i garan­tir la pun­tu­a­li­tat mit­jançant un man­te­ni­ment pre­ven­tiu i equips d’inter­venció ràpida.

També s’ha apro­vat un punt dema­nant desen­vo­lu­par un pla estratègic per garan­tir la “for­mació i incor­po­ració de maqui­nis­tes” amb incen­tius, ampli­ació de cen­tres for­ma­tius, opti­mit­zació de la borsa de per­so­nal així com agi­li­tar els pro­ces­sos d’homo­lo­gació.

Tal com ha expo­sat la dipu­tada d’ERC Inés Gra­no­llers durant el debat de la pro­posta, la situ­ació actual del ser­vei de Roda­lies és de caos fer­ro­vi­ari “crònic”. Gra­no­llers ha denun­ciat que “evi­den­cia el fracàs de la gestió cen­tra­lit­zada de les infra­es­truc­tu­res”. “El trans­port que hau­ria de ver­te­brar Cata­lu­nya en aquests moments no és un ser­vei públic sinó un museu sobre rodes”, ha remar­cat, tot lamen­tant també l’anti­gui­tat del parc mòbil de Roda­lies. Final­ment, ha defen­sat que el traspàs inte­gral del ser­vei a la Gene­ra­li­tat és una “fita històrica” i la “l’única sor­tida via­ble” per solu­ci­o­nar la situ­ació.

Des de Junts, for­mació que ha pre­sen­tat algu­nes esme­nes a la pro­posta d’ERC, el dipu­tat Isi­dre Gavin ha denun­ciat que els cata­lans por­tin anys patint incidències diàries a Roda­lies i plan­te­jant pro­pos­tes de millora del ser­vei.

D’altra banda, Gavin ha fet cons­tar que com­par­tei­xen bona part dels plan­te­ja­ments dels repu­bli­cans, menys l’acord sobre el traspàs. “Renfe és part del pro­blema”, ha resu­mit.

Per part del PSOE, el dipu­tat Fer­ran Ver­dejo ha acu­sat el PP de tenir “memòria selec­tiva” i d’haver uti­lit­zat la desin­versió a Roda­lies com “una arma con­tra Cata­lu­nya”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia