infraestructures
Reacció contra la idea de fer passar els camions per l'AP-7
La patronal d'empreses de transport diu que fer-los pagar per circular agreujaria la crisi del sector
La Generalitat descarta aplicar-los recàrrecs fins que la Unió Europea no obligui a fer-ho
Per ara, la proposta del Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de fer passar els camions per l'autopista i aplicar l'eurovinyeta per treure trànsit de l'N-II quedarà en això, una proposta. L'eurovinyeta és una directiva europea que els estats poden aplicar per penalitzar el transport de mercaderies per carretera de llarg recorregut en autovies i autopistes, amb l'objectiu de fomentar un mitjà de transport més ecològic. Àustria i Alemanya, per exemple, ja l'apliquen amb sistemes de GPS, mentre que a Suïssa, Bèlgica i Holanda es paga una quantitat en funció dels dies que el camió és al país.
El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, es va mostrar contrari ahir a tirar endavant aquest recàrrec a Catalunya, ja que l'Estat espanyol ja ha anunciat que no ho farà durant aquest mandat i, per tant, crearia un greuge comparatiu. Una de les vies on s'havia plantejat fer pagar peatge als camions havia estat l'eix transversal, però Nadal també ha descartat aquesta possibilitat: “Hi haurà un dia que la Unió Europea obligarà tothom a aplicar l'eurovinyeta, però aquí primer haurem d'haver ajudat a reconvertit aquest sector, a fer que les empreses s'agrupin i que hi hagi un control de la flota”, ha explicat.
Qui també s'oposa a la proposta dels enginyers és l'Associació Transports Girona, ja que considera que, si realment es vol augmentar el transport de mercaderies per ferrocarril en comptes del de carretera, el que s'ha de fer és convertir en viables les operacions amb el tren. “Les empreses ja treballem avui en marges negatius, i això suposaria una despesa afegida d'uns 13 cèntims per quilòmetre de mitjana, en un context de descens del nombre de camions”, segons ha explicat Carlos A. Palacio, secretari general de la patronal. A més, reclama a les administracions que desenvolupin els projectes previstos de noves autovies per guanyar en competitivitat, i que s'acabi d'una vegada el desdoblament de l'N-II a les comarques gironines. I al Col·legi d'Enginyers, els acusa de voler mantenir un model antic d'infraestructures, basat en els peatges i les taxes per al seu finançament.
Finalment, la concessionària de l'AP-7, Acesa, ha recordat que a Europa ja es va implantant l'eurovinyeta a poc a poc, però que aquesta és una decisió que han de prendre les administracions. En el cas de les autopistes, el recàrrec substitueix els peatges.
LA FRASE
LA XIFRA
LA FRASE
El Far-Vilamalla, entre les inversions ferroviàries
El ministre de Foment, José Blanco, va presentar ahir el pla d'impuls del transport ferroviari de mercaderies durant el transcurs de la conferència sectorial del transport. El pla té una inversió de 7.000 milions d'euros, que hauran d'aportar l'Estat, les comunitats autònomes i el sector privat. Segons va explicar ahir Manel Nadal, que va assistir a la conferència, entre els projectes que formen part del pla hi ha la plataforma logística intermodal del Far i Vilamalla, on es preveu que arribi la via d'ample internacional i també la d'ample ibèric, i que es converteixi en una de les plataformes logístiques més importants del país. “Per primer cop, el pla la incorpora, juntament amb altres centres logístics que faran que a Catalunya siguem capdavanters”, va explicar Nadal, que hi va afegir que la construcció podria començar d'aquí a dos anys perquè a hores d'ara la Generalitat ja ha acabat de redactar el projecte de la infraestructura.