Les obres de la interconnexió elèctrica, passat l'estiu
El setembre es començarà a fer la subestació de Santa Llogaia, l'octubre el túnel de la Jonquera i a inicis del 2012 la rasa entre aquests dos punts
El traçat anirà resseguint l'autopista i el tren, en funció de l'orografia
En els propers dies la línia de 400 kV es connectarà fins a la nova subestació de Bescanó. D'aquesta manera es posarà en funcionament el primer dels trams de la línia a les comarques gironines. I tot seguit es començaran els treballs per a la interconnexió entre els estats espanyol i francès. Segons el calendari d'Inelfe –l'empresa que comparteixen Red Eléctrica de España i Réseau de Transport d'Électricité al 50% cadascuna per fer les obres–, el setembre serà quan s'iniciarà la subestació de Santa Llogaia. A l'octubre serà el torn del túnel de la Jonquera, i a inicis del 2012 es començarà a tirar endavant la rasa on es farà la línia soterrada, entre Santa Llogaia i el túnel. Tots aquests tres projectes aniran avançant paral·lelament i haurien d'acabar alhora, entre final del 2013 o principi del 2014 com a molt tard.
En total, seran 30,9 quilòmetres de túnel a la part alt-empordanesa, dels quals només 1,1 seran del túnel transpirinenc. La gran majoria del túnel, que farà 8 quilòmetres, serà en territori de la Catalunya del Nord. Pel que fa al recorregut de la línia a l'Alt Empordà, majoritàriament seguirà el traçat del TAV i l'autopista, saltant d'un a l'altre en funció de l'orografia. En canvi, a la Catalunya del Nord segueix majoritàriament el traçat del tren, ja que el terreny és més planer i més còmode.
De fet, això compleix una de les recomanacions del mediador europeu Mario Monti, que en el seu informe final apuntava com a solució fer la línia soterrada i resseguint el corredor d'infraestructures. Sobre la rasa, el delegat de Red Eléctrica a Catalunya i responsable d'aquest projecte, Lluís Pinós, ha explicat que no es tracta d'una obra complicada. Seran dues rases paral·leles però independents, a un metre i mig de fondària, amb mil megawatts de potència en cadascun dels dos circuits. En total, 320 quilovolts, ja que la conversió de corrent altern a continu no permet arribar fins als 400 kV que portarà la línia.
Vint-i-cinc túnels
Els cables que portaran l'energia tindran un diàmetre de 15 centímetres i aniran soterrats sota una capa de formigó, amb 18 càmeres d'empalmament per connectar els trams de cable, que fan uns 1.800 per cada bobina. En cas d'avaria, Pinós ha explicat que s'haurà d'obrir la rasa, però que es detectarà ràpidament en quin punt concret s'ha produït. Una de les característiques del traçat seran les 25 perforacions dirigides que s'hauran de fer per creuar cursos fluvials i infraestructures. Aquests petits túnels s'hauran de fer a més fondària, amb els cables més separats i amb tuneladora. La rasa seguirà gairebé sempre camins existents, que tornaran a fer la seva funció un cop s'hagi acabat l'obra.