La crisi frena el Tramcamp
La situació econòmica fa que el govern es replantegi la creació d'un tramvia al Camp de Tarragona, l'estudi del qual s'havia presentat fa un any
El Parlament l'insta a no abandonar el projecte i a fixar-ne un calendari enguany
El Tramcamp ha entrat en via morta fins i tot abans d'arrencar. El que era el projecte estel·lar per a la millora de la mobilitat a l'àmbit central del Camp de Tarragona, un tramvia que comuniqués Tarragona amb Reus i l'aeroport, per una banda, i Vila-seca, Salou i Cambrils, per l'altra, ha estat desat en un calaix pels nous responsables del govern, en espera de temps millors per a les finances públiques. I és que, malgrat que la idea original parteix ja de l'anterior època de CiU, la difícil situació econòmica de la Generalitat ha fet perdre entusiasme per un projecte l'estudi informatiu del qual avui tot just fa un any presentava a Tarragona, a so de bombo i platerets, el llavors secretari de Mobilitat, Manel Nadal, amb uns objectius molt ambiciosos (42 km de línia, 30 dels quals de nova construcció, repartits entre cinc trams, 30 estacions i més de dotze milions de viatgers previstos per al 2026) i una inversió estimada, uns 580 milions d'euros, que ha esdevingut ara el seu principal llast.
Reformular el projecte
El govern actual, de fet, en cap moment ha qüestionat la idea d'un tramvia al Camp, i el mateix delegat, Joaquim Nin, ha insistit que “és una de les eines estratègiques i de futur per al territori, juntament amb tot el que fa referència al transport col·lectiu i la mobilitat de les ciutats”. Això sí, des que va prendre possessió tampoc no ha amagat que el projecte ha quedat al ralentí, ja que es veu massa ambiciós per a la conjuntura financera actual, i ha apostat per donar-se un temps prudencial per reformular-lo de manera més realista, parlant-ne si convé obertament amb els agents del territori, per avançar més en tasques de planificació i tramitació prèvia que no pas en licitacions i adjudicacions d'obra real, a què gairebé ja renuncia aquesta legislatura. “Plantejar-se ara grans infraestructures és complicat, perquè cada euro ha de tenir un retorn productiu, i pel cost que pot tenir és impossible afrontar el Tramcamp de cop ”, reflexiona Nin.
En el mateix sentit, el delegat de Territori, Cèsar Puig, admet que el tramvia “requereix més estudi” en el marc del pla director urbanístic de l'àmbit central del Camp (ara mateix en fase d'al·legacions per als ajuntaments després que el novembre passat s'aprovés inicialment per segon cop), dins del qual “s'acabarà de redefinir”. “L'estudi informatiu és un punt de partida, però cal tenir en compte la situació econòmica i acabar de retocar el traçat”, apunta, i admet: “Aquesta legislatura hi haurà altres prioritats, així que l'objectiu ara serà definir-lo, veure la viabilitat també del manteniment i trobar una solució definitiva”.
El Parlament, a favor
La situació, això sí, no ha passat inadvertida als socis de l'anterior tripartit, que han aconseguit arrencar alguns compromisos a CiU en forma de resolucions parlamentàries. Després d'algunes preguntes presentades al març pel grup d'ICV, en què recordava al govern que el projecte de sistema tramviari del Camp figura com a prioritari en el Pacte Nacional per a les Infraestructures i l'instava a definir quines accions farà per desenvolupar-lo, la comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament aprovava el 25 de maig una proposta de resolució del PSC, esmenada per CiU, que instava el govern a ratificar el projecte com una prioritat a Tarragona, establir un calendari “abans de final d'any” per al seu desenvolupament i continuar “sense demora” l'estudi informatiu en procés per fer, “seguidament”, la redacció del projecte i l'adjudicació de les obres. En aquest sentit, la moció insta el govern a “fer les previsions financeres i pressupostàries necessàries” per tirar endavant el projecte... Una altra cosa serà que hi trobi diners.
LA DATA
LA XIFRA
Bel: “El tramvia és l'AVE català”
El catedràtic d'economia de la Universitat de Barcelona i expert en infraestructures Germà Bel no s'ha estat de criticar, en les seves darreres visites a Tarragona, la idea del Tramcamp. I és que, per ell, la recuperació de la fórmula del tramvia “és l'AVE català”, amb referència al gran dispendi amb un rendiment gairebé nul que l'alta velocitat ha significat al conjunt de l'Estat. “Cal donar a cada cosa la importància que té, i no cada vegueria ha de tenir aeroport i tramvia, ni cada capital ha de tenir de tot en matèria de transport”, sosté. Segons ell, “el tramvia està bé en ciutats amb centres amb moltes illes de vianants, però quan es pot girar bé són millor els autobusos, com a Roma o Istanbul”. Bel lamenta que “moltes decisions es prenen sense prou informació de futur”, i recorda el gran cost que tindria, ja que “amb poc ús no es recupera la inversió”, si bé es congratula que “amb la crisi l'avantatge és que el projecte ja és passat al Camp de Tarragona”.