Infraestructures

Infraestructures

L'eurocambra veu “inviable i innecessari” l'eix pirinenc

Ni els socialistes europeus donen suport al govern espanyol i consideren “absolutament imperatiu” el corredor mediterrani

El president de la comissió de Transports considera demostrat que és l'opció més eficient

Ni tan sols els mateixos socialistes europeus ja no compren al PSOE i al govern espanyol la moto de foradar els Pirineus. El president de la comissió de Transports del Parlament Europeu, el laborista britànic Brian Simpson, es va desmarcar finalment ahir del corredor central ferroviari de mercaderies per “inviable i innecessari”. “No s'ha de ser cap geni per adonar-se que el més eficient econòmicament” és seguir la Via Augusta romana i connectar els ports catalans i valencians amb Perpinyà, va defensar Simpson, que aposta obertament per un corredor mediterrani que considera “absolutament imperatiu” i “crucial”.

Simpson era fins ara aliat de l'eurodiputada socialista aragonesa Inés Ayala, lobbista número u de la travessia pirinenca a l'eurocambra, i havia marcat distàncies amb el convergent Ramon Tremosa, advocat del corredor mediterrani i també membre (tot i que suplent) de la seva comissió. El mateix Simpson, que en teoria ha de ser neutral i fer d'àrbitre, fins i tot va intentar boicotejar al març la visita d'una quinzena d'eurodiputats a Catalunya organitzada per Tremosa, i es va negar a participar-hi. Però, ara que tot indica que la Comissió Europea farà públic el 19 d'octubre que no invertirà ni un euro a foradar els Pirineus, tal com aquest diari ja va avançar la setmana passada, Simpson rectifica i marca distàncies amb el govern espanyol.

“Quan et poses a fer forats a les muntanyes, el cost de l'obra es dispara i esdevé molt i molt car”, adverteix ara Simpson al ministre de Foment espanyol, José Blanco, que encara fa campanya per excavar 50 quilòmetres de túnel tot i que les arques públiques van escanyades. El responsable de Transports de l'eurocambra fins i tot va retreure als seus companys socialistes que, a cinc setmanes del 20-N, intentin “polititzar” els corredors sense “tenir en compte quines són les necessitats reals”. “Sé que segurament faré enfadar molts aragonesos, però no estic convençut que sigui necessària la travessia central: si França i Espanya se la volen i poden pagar, endavant, però si em preguntes si és viable, la meva resposta és que ho dubto”, va admetre.

Suport vital

El suport d'última hora de Simpson té molta transcendència, perquè el mapa de prioritats que l'eurocomissari Siim Kallas presentarà de dimecres en vuit s'haurà de debatre i acabar votant al Parlament Europeu.

La barra lliure d'alta velocitat radial a Madrid, amb els TAV fantasma com el d'Albacete i Conca (18.000 euros diaris per transportar només 9 viatgers), fan perdre credibilitat al govern espanyol davant els seus socis europeus. Simpson es va queixar a Madrid que els TAV “no són barats” i “no és necessari cobrir-ne tot Espanya”, perquè tot i que poden millorar “l'ocupació, el creixement i el desenvolupament econòmic de les regions”, també “cal tenir en compte la despesa que suposen”.

Quan et poses a foradar muntanyes, el cost de l'obra es dispara
BRIAN SIMPSON
President comissió de Transports del Parlament Europeu

Clam institucional pel corredor

Ajuntaments, empreses, centres de recerca, sindicats, cambres de comerç, parcs tecnològics i universitats de 22 municipis del voltant de la B-30 van aprovar ahir, en el transcurs d'una reunió de treball a Martorell, una declaració conjunta en què demanen que el corredor mediterrani sigui inclòs per la Comissió Europea com a corredor prioritari en la Xarxa Central Transeuropea. Els municipis consideren que el corredor és una oportunitat per reforçar “l'enorme potencial econòmic i tecnològic d'aquesta zona”. L'alcalde de Sabadell i president de la FMC, Manuel Bustos, va destacar que, amb aquest pronunciament unànime, es vol donar suport al front comú que va demanar el president de la Generalitat, Artur Mas. L'alcalde de Martorell i president de la Diputació de Barcelona, Salvador Esteve, considera el corredor una “infraestructura cabdal”, ja que facilitarà l'exportació de mercaderies cap a Europa. D'altra banda, diverses institucions lleidatanes com ara la Cambra de Comerç, la Delegació del Govern de la Generalitat a Ponent, la Diputació de Lleida i la Paeria també van signar ahir un document de suport al corredor mediterrani.

J.A. / D.M.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Aharon Fernández
Psicòleg a la Ciba de Santa Coloma de Gramenet, expert en masculinitats

“El feminisme també tracta de l’alliberament dels homes”

Santa Coloma de Gramenet
FIGUERES

El nou contracte de recollida d’escombraries, l’1 de gener

FIGUERES
BANYOLES

L’alcalde Noguer planteja un contracte temporal per a la barca la Tirona

BANYOLES
Infraestructures

La tuneladora de l’L9 arriba finalment a Mandri

Barcelona

SOS Costa Brava exigeix que es restaurin les balises a la cala del Cau

Palafrugell
SOCIETAT

Màxim risc de focs forestals a 131 municipis de 15 comarques

Barcelona
salut

El Clínic descarta un possible cas de febre hemorràgica Crimea-Congo

Barcelona
ciència

Desenvolupen bateries que es poden reciclar amb el cartró

bARCELONA
Societat

Regeneren la platja del Far de Vilanova amb sorra de draga en plena campanya estival

Vilanova i la Geltrú