Mas: “És només una primera decisió, ara cal reblar el clau”
El president celebra la decisió però recorda que en una “època de recursos escassos que no durarà poc” toca prioritzar
Blanco diu que guanya l'Espanya “en malla”
“Aquesta és una primera decisió, no és l'última, i cal acabar de reblar el clau.” El president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, va valorar com un “èxit col·lectiu, i no d'una institució o una altra”, la proposta de la Comissió Europea (CE) sobre el corredor mediterrani, però no es va ultrapassar en la celebració de cap victòria, malgrat que va assegurar: “Hi ha fumata bianca. Habemus corredor”.
En un acte organitzat per la Cambra de Comerç de Barcelona a la Casa Llotja de Mar el president va avisar que “en una època de recursos escassos que no durarà poc, caldrà concentrar les prioritats allà on hi ha possibilitats de creixement de riquesa i llocs de treball”. I en aquest sentit, va assegurar i que les prioritats del seu govern seran “relligar la indústria amb els ports, l'activitat exportadora i el trànsit de mercaderies i l'activitat logística, creadora d'ocupació”.
Mas va recordar que la proposta que ara la CE fa seva “respon a una antiga aspiració catalana d'imbricar-se amb Europa” i que “ja als anys vuitanta el govern de Catalunya va començar a planificar les reserves de sòl per connectar-se amb l'ample europeu, i en canvi es va fer l'ample europeu entre Madrid i Sevilla”. A més, va posar en relleu que s'ha acabat trencant amb el model de l'“Espanya del quilòmetre zero”. “No tot comença i acaba a Madrid”, va dir, i va afegir que “s'ha superat un vell esquema que a Espanya li ha restat més que no pas li ha sumat”. “Hi ha una altra Espanya que és diferent i hi haurà un abans i un després d'aquesta decisió”, va assegurar. Així doncs, Mas va agrair que “l'actitud del ministre hagi estat la de convèncer la Comissió Europea que el corredor era una prioritat”.
L'Espanya en xarxa
En la seva intervenció davant dels empresaris i representants d'institucions del país, el ministre de Foment, José Blanco, es va referir una vegada i una altra a “l'Espanya en malla” que la CE ha confirmat amb la seva resolució i que ha estat defensada, va dir, pel govern espanyol en general i el seu ministeri en particular. A més, va recordar que des de la seva presa de possessió com a titular de la cartera de Foment, el corredor mediterrani ha estat una de les seves prioritats. “Em resulta incomprensible que l'any 2003 es descartés com a projecte prioritari, tenint en compte que és un eix estratègic per a Europa, en permetre la connexió del sud amb el centre i nord del continent”, va fer memòria, i va insistir: “Hem provat que es poden defensar els interessos de tothom apostant per una Espanya en xarxa, sense discriminar ningú.”
Blanco es va comprometre que “pels volts de l'any 2020 –deu anys abans del que exigeix la UE– estaran finalitzades totes les infraestructures de la xarxa bàsica”, tot i que va assumir que el govern que surti de les eleccions del 20 de novembre serà qui decidirà el ritme de les obres. “Els successius governs d'Espanya, atenent a les circumstàncies i prioritats concretes de cada moment, podran decidir el ritme i el desenvolupament dels projectes que considerin més prioritaris”, va dir.
El ministre va recordar que el mediterrani és el corredor amb més inversió planificada que s'ha enviat a la CE per al període 2014-2020 (un total de 17.167 milions d'euros, que representen el 35% del cost total) i va assegurar que “serà Catalunya el primer lloc en el qual es garantirà, de nord a sud, la circulació de trens de mercaderies en doble via i ample internacional”.
Satisfacció d'entitats
Per la seva banda, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, va assegurar que les empreses necessiten el corredor per poder competir i créixer a Europa i perquè l'economia catalana segueixi liderant la internacionalització del país”, i va insistir que “ara toca posar-se a treballar per finalitzar la infraestructura en el termini més breu possible”. Valls va recordar que el corredor mediterrani “transcendeix les comunitats i és un projecte de país” i que “la inversió ofereix un retorn econòmic clau”.
La patronal Foment del Treball va posar l'èmfasi en els terminis d'execució i va recordar que “s'hauran de buscar les millors fórmules de col·laboració publicoprivada” per complir les necessitats d'inversió. I Pimec va reclamar que l'execució de les obres comenci als trams més estratègics i de més productivitat, entre les quals les connexions amb els ports i l'ampliació de la línia Barcelona-València, que entre Tarragona i Vandellòs disposa d'una via única.
LES FRASES
La presidenta d'Aragó, indignada
La presidenta del govern d'Aragó, Luisa Fernanda Rudi, va acusar el govern central d'afavorir la proposta del corredor mediterrani en detriment de la proposta que connectava l'Estat espanyol a través del Pirineu central. “Hem perdut una batalla, no la guerra. Farem pedagogia a la resta d'Espanya i a Europa”, va dir. Més irritat encara s'expressava ahir el president d'Extremadura, José Antonio Monago, que no va dubtar a acusar el govern espanyol d'haver donat un “cop baix” a la comunitat extremenya i de “fer carícies sempre als que fan reivindicacions nacionalistes”.