Últim vol a Dublín
Ryanair cessa a partir d'avui les operacions a Reus
Es reprendran set destinacions
350 treballadors
El vol de Ryanair procedent de Dublín aterrarà avui a dos quarts de set de la tarda i s'enlairarà, en direcció a Dublín, quan faltin cinc minuts per a les vuit del vespre. La companyia irlandesa de baix cost tancarà amb aquest vol les operacions a l'aeroport de Reus fins al darrer cap de setmana del mes de març vinent, data en la qual ja comercialitza set destinacions: Birmingham, Bristol, Dublín, East Midlands, Frankfurt Hahn, Glasgow i Manchester. La retirada a l'hivern de Ryanair deixa l'aeroport sense vols comercials, amb una activitat que es limitarà a l'aviació general, privada i corporativa, amb un miler de moviments mensuals.
L'aturada té conseqüències immediates en les empreses amb concessions comercials i d'assistència –bars, restaurants, seguretat, serveis de terra de la companyia, tripulació, neteja, botigues i lloguer de vehicles–. Els sindicats calculen que hi haurà unes 350 persones afectades. Les empreses concessionàries han començat a aplicar els expedients de regulació d'ocupació (ERO) que, en alguns casos, parteixen de fórmules flexibles per readmetre la plantilla tan bon punt es reprengui l'activitat a la primavera. És el cas de Lesma Handling, l'empresa de serveis de terra de Ryanair, que s'ha compromès a readmetre la plantilla afectada per l'ERO d'extinció a l'aeroport de Reus quan es reprenguin les operacions.
Un altre sector que quedarà afectat directament és el de taxi. Joaquim Oliva, president de Reus Taxi, amb una flota de 50 vehicles a la qual pertoca el servei a l'aeroport, comentava: “Se'ns tanca una porta del negoci i en una època de forta crisi.” La solució que han adoptat és sistematitzar torns de feina: “A partir d'ara, cada vehicle farà un dia i mig de festa a la setmana i, per tant, al carrer hi haurà entre vuit i deu cotxes menys treballant.”
Sector turístic
L'Associació Hotelera Salou-Cambrils-la Pineda agrupa els principals establiments de la Costa Daurada, amb un total de 45.000 places. La clausura dels vols de Ryanair no els farà modificar la dinàmica empresarial. De fet, de la vuitantena d'hotels associats, a l'hivern només en queden setze d'oberts, que representen menys del 10% de les places. Albert Savé, vicepresident de l'associació, explica que l'aturada de la companyia “coincideix amb la de la planta hotelera”. Destaca que els hotels que es mantenen oberts és “perquè estan lligats a operacions de viatges de la tercera edat”, i d'altra banda assenyala que els passatgers de Ryanair “representen un 6% dels clients en els mesos de més activitat”. La major part dels hotels obren la temporada coincidint amb les vacances de Setmana Santa, i fins i tot alguns no ho fan fins a principi de maig, quan comença el moviment dels operadors turístics i dels vols xàrter.
L'anunci de la suspensió de les operacions d'hivern de Ryanair va ser el detonant per a la constitució de la mesa estratègica de l'aeroport de Reus, el 5 d'octubre passat, formada per les administracions i les entitats econòmiques del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Un òrgan que estava anunciat des del pacte de la Boella, el 2003, però que mai s'havia concretat.
Les condicions
La mesa va acordar no denunciar el conveni amb Ryanair, que el vincula fins al 2013, i mantenir l'aportació de 3,5 milions d'euros a la promoció de l'aeroport. Això sí, s'aplicarà la clàusula de penalització i, per tant, es reformularà el pagament dels imports de la subvenció a Ryanair, que remunerarà en funció de les operacions que faci. La quantitat que s'alliberi es destinarà a la comercialització amb altres companyies.
Els contactes entre els membres de la mesa i els directius de la companyia aèria han estat continuats i discrets, i tot fa predir que l'acord es concretarà d'aquí a poques setmanes. La mesa també reclama l'equiparació de les taxes de l'aeroport del Prat amb els seus homòlegs europeus, de manera que els aeròdroms regionals siguin més atractius per a les companyies de baix cost.
Les taxes de l'aeroport de Reus són un 40% més baixes que les del Prat, i com detalla el director, Vicent Pallarès, “és un dels aeroports més barats i competitius d'Europa”. Pallarès insisteix en la comercialització conjunta per recuperar els vols comercials a l'hivern, la incidència en el mercat rus i el manteniment dels operadors britànics.
Casos d'excepció han ocupat la capacitat a Reus
La preocupació és evident a l'Ajuntament de Reus per la deserció de Ryanair. L'alcalde Carles Pellicer apunta que cal anar trobant “altres usos per a l'aeroport independents dels vols regulars”, alhora que critica Aena per la seva política de taxes a Reus. D'altra banda, fruit dela irritació i de la crisi de les finances municipals, el consistori ha incrementat el tipus de l'impost de béns immobles de característiques especials que li paga l'Estat per l'aeroport. Així, doncs, l'any que ve l'Estat haurà de pagar un 30% més a l'Ajuntament per aquest impost.