Infraestructures

MICHAEL CAWLEY

VICEPRESIDENT DE RYANAIR

“El futur depèn de l'èxit de Girona”

Cawley desvincula creixements a Girona del que passi al Prat, i aspira tenir 4 milions de viatgers

Diu que ara es coneixen millor amb el govern

Michael Cawley és el número dos de Ryanair, i el principal interlocutor amb les administracions catalanes en el moment de negociar els convenis de col·laboració. Ahir mateix, abans d'aterrar a Barcelona, havia anunciat noves rutes i bases a Xipre i Malta.

Fa mig any les circumstàncies eren molt diferents. Què ha canviat en relació amb la Generalitat que ha possibilitat l'acord?

La Generalitat ha vist que érem seriosos, i que retiraríem els vols de Girona. El govern era nou i no ens coneixia bé, i a vegades quan en una negociació algú diu una cosa, l'altre tendeix a no creure'l. Ens va portar una mica de temps que ells entenguessin que si dèiem que reduiríem el negoci a Girona ho compliríem. Així que van tornar al setembre i vam parlar diverses vegades, de manera que a finals de desembre vam arribar a un acord i el vam signar la setmana passada. Crec que és un bon acord i agafem compromisos, i que també serveix perquè vegin la nostra voluntat de col·laboració per l'èxit de l'aeroport de Girona.

L'acord és millor que el signat amb l'anterior govern?

Això és confidencial, però és un bon acord per a les dues parts. Reconeix que l'aeroport de Girona ha de ser de baix cost, i que ha de ser més barat que el Prat. Estem contents amb el nivell de col·laboració que tenim ara i per arribar a 3 milions de viatgers. I si creixem, el cost també ha de baixar. Coneixem el mercat i les rutes que poden funcionar, però no podríem arribar fins als tres milions sense l'ajuda de la Generalitat. Arribaríem a un milió, no més.

Aquest hivern esteu volant a Girona sense cap conveni de col·laboració. Continua sent rendible?

Hem reduït els serveis, per tant, estem tenint uns resultats acceptables. No són espectaculars, però sí que estan sent suficients.

El futur depèn del què passi a Barcelona?

No, de cap manera. Depèn de l'èxit que tinguem amb aquest nou acord i amb les noves rutes, ja que moltes destinacions no les havíem ofert abans a Girona. Crec que sí que serà un èxit, perquè Girona i la Costa Brava són llocs fantàstics, a part que molts les utilitzaran també per anar a Barcelona. Si ho sumem tot, crec que tenim una base molt bona per créixer. Jo vull créixer a Girona fins als 4 milions, fins i tot més. No depèn del que passi al Prat, allà també tenim èxit i ara hi tindrem 600.000 o 700.000 viatgers més.

Però si amb el nou model que hi hagi a Aena pugen les taxes, quin escenari queda?

El govern central no necessita el suport del govern català, perquè té majoria i no ha de fer concessions. Potser dóna la gestió a un privat, no ho sé, hem d'esperar a veure què passa. Però si els costos augmenten, el que segur que passarà és que baixarà el nombre de viatgers.

Hi ha alguna possibilitat que Girona torni a ser la primera base de Ryanair al sud d'Europa?

No ho crec, ara per ara no serà més gran que el Prat. Però per exemple aquest estiu el Prat tindrà onze avions en base i Girona nou, tenint en compte que és una ciutat molt més petita. Però això no vol dir que no puguem tornar a créixer. De fet, espero tornar aviat per anunciar nous creixements.

Sempre parlen de créixer. Han parlat amb un fabricant d'avions de la Xina, volen continuar augmentant la flota? Hi ha mercat suficient?
Absolutament. Tenim un 11% del mercat europeu, per tant tenim marge perquè és una part petita. Hi ha un mercat enorme. A l'Estat Espanyol ja tenim més de 30 milions de viatgers, quan vuit anys enrere encara no hi fèiem negoci. I podem arribar als 35-40 milions sense problema. I a més hi ha mercats com Grècia o l'Europa de l'Est on estem augmentant bases i podem expandir-nos amb noves bases en llocs on no havíem estat mai abans. Avui a Girona hem presentat rutes completament noves, per tant estem augmentant el mercat.
Pot col·lapsar aquest mercat?
No ho sé, potser amb 150 milions de viatgers, no ho sé. Qui ho sap? Aquest any probablement arribarem a 80 milions de viatgers, que ja és un bon número.
Pensen en comprar noves companyies, per exemple de l'Europa de l'Est, on hi ha unes condicions especials per poder-hi volar?
No. Em refereixo a parts de la Unió Europea on no hi ha condicions. Per exemple ja som la segona aerolínia de Polònia i esperem l'any que ve ser la primera, som la primera a Lituània i Estònia i la segona a Letònia. Per tant podem continuar creixent en mercats així a mesura que la gent vagi augmentant el nivell de vida. A Polònia hi ha la mateixa població que a Espanya, i molta menys gent que vola, i és gent que a mesura que tinguin més diners voldran volar més i per exemple venir cap a destins de sol com Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.