Infraestructures

Abertis comprèn la reacció contra els peatges a Catalunya

Afirma que hi ha un greuge comparatiu dels catalans amb bona part de l'Estat per una xarxa viària “inharmònica i desequilibrada territorialment”

Defensa els seus drets i vol que les administracions garanteixin el cobrament de peatges

Negocia amb Madrid que els camions tinguin bonificacions a l'AP-7 per descongestionar-la

Comprensiu amb els ciutadans i contundent amb les administracions. Així va reaccionar ahir Abertis a la campanya #novullpagar contra els peatges a les autopistes catalanes. Una iniciativa que la mateixa companyia reconeixia que està agafant un volum “creixent” que arriba ara al centenar de casos diaris. La gran majoria són a Catalunya –els peatges de Vilassar i Mollet són els que en registren més–, i alguns al País Valencià. Per això, admeten “preocupació” en vista de l'augment de gent que s'hi afegeix.

En tot cas, la concessionària va donar la raó en alguns dels arguments que els participants en la campanya han reiterat, si bé alhora va defensar amb fermesa els seus drets i va instar les administracions a dissenyar el marc legal perquè es compleixin. En la presentació a Girona de la finalització de les obres del tercer i el quart carrils a les comarques gironines, el director general d'Abertis Autopistas, Josep Lluís Giménez, va afirmar: “Entenem el raonament dels ciutadans i és comprensible per la situació de crisi i també per una xarxa viària que és inharmònica i desequilibrada territorialment.” Giménez fins i tot va parlar del “greuge comparatiu” de què són víctimes els ciutadans de Catalunya i altres territoris respecte a bona part de l'Estat, i va posar la pilota a la teulada de l'administració.

De fet, des d'Abertis s'insisteix en el seu paper de gestors d'infraestructures i no de planificadors, assumint algunes de les concessions que treuen a concurs tant l'Estat com la Generalitat i garantint el manteniment, el confort i la seguretat de les autopistes. Per això, Giménez va avisar que com a gestors tenen dret a cobrar el peatge i que, un cop comprovada la magnitud que està assolint el moviment, utilitzaran les armes que tenen a la seva disposició per fer-ho. Aquestes armes són agafar les dades dels vehicles infractors i sol·licitar posteriorment l'abonament de l'import del peatge, i a més transmetre la documentació a l'administració perquè faci la denúncia pertinent.

Atesos els dubtes legals que han sorgit arran de #novullpagar, Abertis creu que les institucions “han de preveure els mecanismes per garantir el cobrament del peatge”. “Nosaltres gestionem i és l'administració la que ha de dissenyar el sistema per garantir el cobrament”, afegeix. Si això no es fa i s'acaba consolidant una impunitat en les infraccions del contracte entre conductors i concessionària, es “crearia una inseguretat jurídica a les empreses” que Giménez va comparar amb el cas de l'Argentina i Repsol i YPF.

Giménez va incidir també en el model de gestió viària de l'Estat espanyol que genera aquests greuges comparatius entre territoris. Pel directiu, és l'administració la que decideix com finança les infraestructures, i “si volen rescatar autopistes i hi ha capacitat econòmica per fer-ho, que ho facin”. Però l'aposta de l'empresa és precisament crear un model més homogeni a l'Estat en què es potenciï el pagament per ús, de manera que siguin els usuaris de cada carretera els que paguin per circular-hi: “Creiem que en vies d'alta capacitat aquesta és la millor solució”, posant com a exemple que un jubilat no necessàriament ha de finançar amb els seus impostos unes carreteres que no farà servir, o les mesures que graven els medicaments i les receptes que s'han aprovat recentment. A més, també van recordar que a Europa s'està tendint també a aquest model de pagament per ús, i va afirmar que des del Ministeri de Foment ja s'estan estudiant sistemes més equilibrats i de pagament per ús en algunes de les autovies actuals.

Alleugerir l'N-II

Giménez també va explicar que estan negociant amb el Ministeri de Foment solucions per descongestionar l'N-II a les comarques gironines mentre no es desdobla. Entre les possibilitats hi ha desviar els camions per l'autopista a canvi d'una bonificació en les tarifes dels peatges. D'aquesta manera s'aconseguiria un trànsit més fluid a l'N-II i es milloraria la seguretat d'una carretera que acumula promeses i incompliments des de fa dècades. Ahir mateix, i en l'acte a la Cambra de Comerç, el mateix subdelegat del govern de l'Estat a Girona, Carles Jaume, va demanar en diverses ocasions als gironins “paciència” per al desdoblament de la via, i va afirmar que es prioritzaran els trams amb les obres a mig fer i que la resta dependrà de les restriccions pressupostàries.

En tot cas, Giménez va afirmar que la solució que es negocia amb el ministeri aprofitaria el desdoblament de l'N-II per l'autopista a la circumval·lació de Girona, i englobaria sobretot el tram gironí fins a la Jonquera, sense descartar fer el mateix en altres corredors de Catalunya. Pel president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, aquest seria “un primer pas positiu” com a solució provisional, si bé continuaran reclamant el desdoblament de l'N-II.

2021
S'acaba
la concessió que té Acesa per part de l'Estat per a l'autopista AP-7.
07.2013
Acabaran
les obres dels enllaços de la circumval·lació de Girona de l'AP-7.
100
casos
hi ha al dia de conductors que s'afegeixen al moviment contra el pagament dels peatges.
25
per cent
ha baixat el trànsit a les autopistes catalanes des del 2007; s'ha tornat a nivells del 1999.
500
milions d'euros
ha costat l'ampliació a tres carrils de l'AP-7 a les comarques de Girona i Tarragona.
50
per cent,
com a mínim, de les vies de gran capacitat de Catalunya són de pagament, uns 600 quilòmetres.

Descarten compensar per Madrid

Giménez es va referir també a la possibilitat que s'allarguessin les concessions a les autopistes estatals de l'eix mediterrani a canvi d'assumir el deute o la gestió de les radials deficitàries de Madrid. El directiu va afirmar: “Des d'Abertis no tenim cap negociació amb el ministeri per allargar les concessions per solucionar els problemes de les radials de Madrid.” Malgrat això, va afegir en una resposta posterior que sí que l'anterior govern havia plantejat posar a licitació les pròrrogues d'aquestes concessions, que en molts casos acaben el 2021, i així aconseguir uns recursos extres per aplicar-los a les radials madrilenyes, que estan en situació de fallida: “Aquesta fórmula sí que es va plantejar, però amb uns peatges més baixos orientats al manteniment de la carretera.”

El trànsit cau als nivells del 1999

O.Mas

Segons les dades d'Abertis, el trànsit que passa per les autopistes ha caigut de manera molt notòria els últims anys. Agafant les dades de les autopistes que gestiona el grup a Catalunya, la davallada ha estat d'un 25% aproximadament des del 2007; s'ha tornat als nivells dels anys 1999 i 2000. A l'AP-7 la intensitat mitjana diària de trànsit és d'uns 35.000 vehicles en el tram gironí, i s'arriba als 40.000 en les èpoques de més trànsit. A Tarragona, les puntes arriben fins als 65.000 vehicles. En altres autopistes com ara la C-32 del Maresme, el trànsit no ha caigut tant, ja que es tracta de moviments més urbans, i ara registra uns 47.000 vehicles diaris. Per Giménez, aquesta reducció s'ha d'atribuir a l'evolució de l'economia d'aquests últims anys, i això es nota sobretot en les caigudes de trànsit de camions, molts dels quals anaven lligats al sector immobiliari. A més, també va afegir que el desdoblament d'algunes carreteres gratuïtes paral·leles a autopistes els ha fet perdre trànsit, així com la competència amb altres mitjans de transport com ara els vols de baix cost i el tren d'alta velocitat. Per això, Giménez va explicar que quan es va planificar el tercer carril, es comptava amb una evolució creixent del trànsit que no s'ha produït: “Sabent això, potser ens hauríem plantejat les obres d'ampliació, però un cop vam adquirir el compromís les hem tirat endavant.”

SI es manifesta davant la Cambra contra els peatges

Diversos membres de Solidaritat per la Independència es van manifestar ahir davant la Cambra de Comerç de Girona, coincidint amb l'acte d'Abertis. Portaven una pancarta en què es podia llegir “#espanyaensroba”.

ERC s'afegeix a la campanya insistint en l'espoli

La secretària general d'ERC, Marta Rovira, va expressar ahir el suport de la formació a la campanya contra els peatges, a la qual s'afegeix amb el lema #novullpagaraEspanya, insistint més en “l'espoli fiscal” del país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.