Infraestructures

L'estrena d'un retard

Les autoritats estrenen avui la línia d'alta velocitat entre Barcelona, Girona i Figueres, que demà s'obrirà al públic

El projecte ha col·leccionat incompliments: les dates anunciades van ser els anys 2004, 2006, 2008 i 2012

Girona puja, per fi, al tren d'alta velocitat. Avui s'inaugura l'últim tram de la xarxa catalana del TAV, entre Barcelona i Figueres, i amb l'estació de Girona com a principal novetat. D'aquesta manera, es completa una infraestructura reclamada insistentment per la Generalitat des de mitjan dècada dels vuitanta, i que el Consell de Ministres havia declarat prioritària el 1988. És una estrena que arriba després d'acumular retards i incompliments continus: la primera data promesa per l'Estat espanyol va ser el 2004. Després es va passar al 2006 i més tard al 2008, per acabar l'any 2012. I no serà fins avui, dia 8 de gener de 2013, que es posarà en servei oficialment la línia Madrid-Saragossa-Barcelona-Frontera Francesa al complet.

I a partir de demà, ja hi circularan cada dia nou trens per sentit entre Figueres, Girona i l'estació de Sants a Barcelona, un servei que ofereix Renfe allargant la línia que fins ara connectava Barcelona amb Madrid. Quant a les connexions internacionals cap al nord, s'haurà d'esperar encara a l'abril. Aleshores es preveu iniciar els serveis conjunts entre Renfe i la SNCF entre Barcelona i París, ja que mentrestant qui vulgui fer aquest recorregut haurà de continuar transbordant a l'estació de Figueres-Vilafant.

L'acte d'inauguració d'avui consistirà en un tren per a les autoritats que a les 11 sortirà de l'estació de Sants de Barcelona. A les 11.55 arribarà a Figueres, on es descobrirà una placa commemorativa, i de seguida es tornarà a pujar al tren en direcció a Girona. Allà, a dos quarts d'una, es farà l'acte institucional, presidit pel príncep Felip i amb la presència del president del govern estatal, Mariano Rajoy; el de la Generalitat, Artur Mas; la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. També parlarà l'alcalde de Girona Carles Puigdemont, que podrà intervenir gràcies a un canvi de protocol d'última hora. Coincidint amb l'esdeveniment, diverses entitats han convocat actes de protesta per tota mena de motius: contra la monarquia, contra aquest model de transport, per expropiacions... De fet, ahir mateix partits com ara ERC, ICV i la CUP ja van criticar diversos aspectes de la línia
i la inauguració.

En tot cas, la posada en servei del TAV entre Barcelona, Girona i Figueres representa un pas més en les comunicacions a Catalunya, amb un trajecte que ara quedarà reduït a la meitat. D'això se n'espera un important impacte social, turístic i econòmic a mitjà termini.

Més enllà de la inauguració, encara queden pendents obres cabdals vinculades a l'alta velocitat, sobretot en tot allò referent a les mercaderies, com ara connectar els ports i centres logístics, l'ample europeu fins a València pel Mediterrani, l'estació de la Sagrera de Barcelona i fer subterrani el tren convencional a Girona.

LA DATA

04.2013
Entraran en servei
les línies internacionals. Fins aleshores s'haurà de fer transbord a Figueres.

LA XIFRA

20
freqüències
a la setmana de trens de mercaderies hi ha actualment pel túnel del TAV que travessa els Pirineus.

Dos anys del túnel internacional

Ara ha fet dos anys de la posada en servei del tram internacional de la línia del TAV, entre Figueres i Perpinyà, i que inclou el túnel entre la Jonquera i el Pertús. A finals de desembre del 2010 van començar a funcionar els trens de la SNCF –l'operador ferroviari francès– entre aquestes dues ciutats, per treure partit d'un tram que ja estava acabat des del febrer del 2009. Aquest tram és una concessió a l'empresa TP Ferro, que el va construir i s'encarrega de gestionar-lo, i s'han hagut de recuperar els costos amb un peatge que es cobra als trens que hi circulen. El retard en la construcció de la línia entre Barcelona i Figueres va fer que, per compensar la concessionària, l'Estat li hagi pagat cada any una indemnització, i també que s'hagi construït el tercer rail per a ample europeu entre Girona i l'estació de Figueres-Vilafant. Aquesta obra va permetre que cada dia dos trens enllacin Barcelona i Girona amb l'estació als afores de Figueres, i connectin amb el tren de la SNCF que fa el recorregut fins a París. A part, també va permetre el pas de trens de mercaderies en ample europeu des del port de Barcelona. Actualment, hi circulen unes vint freqüències setmanals, amb destinació a Ludwigshafen, Milà i Anvers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.