Infraestructures

L'AMT no tenia autorització de l'Ajuntament per avalar els primers crèdits a Sistemas Alem

La primera i la segona operació de crèdit per fer front a l'obra del pàrquing Jaume I de Tarragona sumen uns 3 milions

El 20 de desembre del 2002, quatre mesos després del contracte d'adjudicació del pàrquing Jaume I a la UTE integrada per l'AMT i Sistemes Alem, aquesta darrera empresa ja va haver de demanar un primer préstec, de més de 2 milions d'euros. El consell d'administració de l'AMT va acordar per unanimitat avalar l'operació, però no consta cap escrit del vistiplau de l'assessoria jurídica municipal. Els integrants de la comissió que ha investigat aquest cas exposen la necessitat de l'autorització de l'Ajuntament, ja que es tractava d'una operació financera que requeria aquests acord, «sense que consti que se sol·licités ni que s'obtingués». I des de l'assessoria jurídica municipal es ratifica que no s'ha elaborat cap informe en aquest sentit ni verbal –com assegurava que existia el secretari del consell de l'AMT– ni escrit.

El desembre del 2003, quan l'aparcament ja havia d'estar en funcionament, el consell d'administració de l'AMT aprovava avalar de nou a Sistemes Alem per un crèdit de 750.000 euros, un cop més, una operació financera que havia d'estar sotmesa a l'autorització de l'Ajuntament i de la junta general, però no consta en cap document que es demanés «ni que s'obtingués». En aquest consell d'administració, a banda de fer cas omís de l'obligatorietat de demanar autorització per avalar Sistemas Alem, es va acordar per unanimitat la modificació del projecte amb tres noves plantes i 180 places més. També es va formalitzar una operació de rènting de la maquinària i d'equips per a l'ampliació del pàrquing, valorada en més de 5 milions d'euros, a l'empresa CA Metropolitan, tot i que no s'explica quin procediment es va seguir per adjudicar l'operació a aquesta firma. L'octubre del 2004, Sistemas Alem va demanar un tercer crèdit, de 3.000.000, i l'empresa d'aparcaments el va avalar per tercera vegada; ara sí, però, amb l'autorització de la junta general. Un any més tard, l'AMT va avalar encara un quart crèdit a Alem.

Els responsables del document on s'exposa pas a pas el desgavell en la gestió del pàrquing indiquen que en el procés s'evidencia una mancança procedimental en no haver-se sol·licitat les autoritzacions. Consideren que l'aval que es va concedir a Sistemas Alem és «un dels elements clau» del qual deriva la situació posterior, perquè si l'empresa d'aparcaments no hagués avalat les operacions, Sistemas Alem no hauria pogut fer front a les seves obligacions, i això hauria comportat «la necessària resolució de la UTE». L'informe assenyala que el coneixement que tenia el consell d'administració de la poca solvència de l'empresa comporta una responsabilitat de gestió, ja que es decideix «avalar una empresa que és evident que no podrà fer front a les obligacions que es desprenen de l'operació financera avalada». Els avals han comportat uns perjudicis econòmics de més de 3 milions d'euros, que es podrien derivar en els membres del consell d'administració, «inclosa la gerència», en el cas que s'acredités una actuació amb negligència per part dels seus membres.

D'altra banda, les clàusules de l'adjudicació de l'obra deixen clar que l'Ajuntament no pot participar en el finançament de les obres ni atorgar cap subvenció. I tampoc pot avalar les operacions de crèdit que pugui concertar l'adjudicatari per finançar la construcció. Segons l'escrit que ha d'arribar a fiscalia –si és que ja no el té–, es conclou que aquesta clàusula «es contradiu amb el fet d'admetre a licitació empreses municipals». Els responsables de l'informe entenen que no es pot concebre que a l'Ajuntament no l'afecti de cap manera el «fracàs» d'afrontar una obra com aquesta, com s'ha comprovat després amb els avals de diversos crèdits sol·licitats per l'AMT.

Intercanvi de retrets, però entre cadells polítics

EL PUNT

En la picabaralla política derivada, es va viure ahir un altre capítol de retrets i d'acusacions, però a diferència del primer dia, els protagonistes van ser els representants de les Joventuts Socialistes i del PP. Al migdia, les Joventuts Socialistes de Catalunya (JSC) van demanar, tant al portaveu de CiU al consistori, Joan Aregio, com al seu homòleg del PP, Alejandro Fernández, «que tornin el seu sou per la ineficàcia demostrada» en la gestió del pàrquing. El primer secretari de les JSC, Mario Burzuri, va assegurar: «Si aquests senyors tinguessin un mínim d'autoexigència democràtica, el que farien seria tornar als ciutadans uns diners que no es mereixen.» Al cap d'unes hores, el president de les Noves Generacions del PP a Tarragona, Carles Ledo, va demanar la dimissió de l'alcalde Ballesteros i el retorn del seu sou com a regidor i alcalde, en concepte de la seva part de responsabilitat en les decisions que va prendre l'any 2001 referents al Jaume I.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.