“El tram horrorós de l'N-II en justifica el desdoblament”
El conseller de Territori i Sostenibilitat assegura que la situació de la carretera “s'ha cronificat injustament”
Santi Vila recorda les víctimes mortals a la via i el perjudici econòmic a Girona
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va apostar ahir pel desdoblament de l'N-II i va assegurar que la sinistralitat que hi ha en aquesta via ho justifica. Vila va comparèixer a Girona per fer un balanç del primer dia de prohibició del pas de camions a l'N-II i va destacar la “normalitat absoluta” de la jornada. En aquesta compareixença, el conseller va fer referència a un estudi del RACC presentat aquesta setmana que diu que el tram de l'N-II entre Tordera i Caldes de Malavella és el segon de la xarxa de carreteres de l'Estat amb més sinistralitat, amb 12,3 morts i ferits greus per quilòmetre, només superat per un tram de via a València. Per això, Santi Vila va qualificar la carretera de “tram horrorós que justifica el seu desdoblament”.
Quan li van preguntar sobre la posició del municipi de Bàscara, que no vol el desdoblament i que reclama que sigui l'autopista la que faci d'autovia a les comarques gironines, Vila va dir: “Els veïns de Bàscara poden defensar el que considerin oportú. No obrirem cap tipus de revisió d'aquesta decisió. Està molt ben valorada.” El conseller hi va afegir que la situació de l'N-II “s'ha cronificat injustificadament en el temps” i va recordar que “hi ha hagut persones que hi han perdut la vida i ha perjudicat el territori econòmicament”. Quant a la possibilitat que la gratuïtat de l'autopista AP-7 es pogués ampliar a les comarques gironines mentre no arriba el desdoblament de l'N-II pel qual aposta el conseller, Santi Vila es va limitar a dir que “no es prendrà cap mesura en aquest sentit”.
A banda de destacar la normalitat, Santi Vila va mostrar ahir la seva “satisfacció” pel bon funcionament d'una mesura que va assegurar que havia estat “difícil de gestar”. “Estem convençuts de l'encert”, va insistir. El titular del Departament de Territori i Sostenibilitat també va voler agrair la feina dels Mossos d'Esquadra i va comentar que l'objectiu no és “perseguir” els camioners, sinó fer una feina d'informació perquè l'objectiu de la mesura, va dir el conseller, és “reduir la sinistralitat a l'N-II”. Tot i això, Vila va aclarir que tot i que “no hi ha un rigor excessiu” en la imposició de multes, la prohibició “no admet matisos”. I va recordar que la policia pot multar en qualsevol moment tot i tenir una “actitud més pedagògica i comprensiva”.
Pel que fa al conveni que havia de ratificar el Ministeri de Foment, Vila va recordar el compromís de la ministra Ana Pastor. El conseller va recordar que l'Estat s'havia compromès a posar com a màxim dos milions (pressupostats) i la Generalitat, 1,5, tot i que preveuen que hi posaran un milió d'euros cada administració.
1.790 camions a l'AP-7
Segons xifres de la conselleria de Territori i Sostenibilitat, 1.790 camions s'han desviat de l'N-II a l'AP-7, fruit de la restricció de la circulació de camions de quatre eixos o més per aquesta via, han recorregut tot el tram entre Maçanet de la Selva i la Jonquera sense sortir de l'autopista. Aquesta és la dada de les primeres dotze hores des de l'entrada en vigor de la prohibició –des de mitjanit fins al migdia de divendres– i s'ha obtingut amb el recompte de la concessionària Abertis. Divendres passat per l'AP-7 en dotze hores van circular 3.200 vehicles de gran tonatge, i ahir n'hi havia 4.990. Del total, un 90% van fer tot el recorregut per l'AP-7, mentre que un 10% (194) de vehicles van entrar a l'N-II per a moviments interns, càrrega o descàrrega, o avituallament.
Abans i després: de 120 camions a 10
La prohibició del pas de camions a l'N-II va alliberar aquesta carretera de vehicles pesants –de quatre eixos de rodes o més–, és a dir, el que coneixem com a tràilers, i ahir circulant per la carretera gairebé no et trobaves vehicles d'aquest tipus. En un trajecte de 45 quilòmetres, els que separen Girona de Figueres, dijous, quan encara hi podien circular, a primera hora del matí, en aquest espai entre la capital gironina i l'empordanesa, ens vam creuar amb 120 camions. En canvi, ahir, a una hora similar, en el mateix trajecte, els camions que van circular en sentit contrari al nostre van ser menys d'una desena. Aquest diari ha fet la mateixa comparació, però circulant per l'autopista AP-7 dijous i divendres a hores similars. El resultat és que el nombre de camions s'ha incrementat lleugerament. No gaire. I el nombre voreja els 200 camions, però l'autopista no es veu congestionada per l'increment.
Pel que fa al temps de trajecte, a l'N-II es redueix, tot i que no gaire, i es manté a l'autopista.