opinió
La carretera de l'estany, un bunyol
Sí, un bunyol que no agrada a ningú; bé, sí, als polítics que l'han impulsada. Calia fer un carril bici? Sí. Hi ha un volum de gent molt important que diàriament utilitza l'entorn de l'estany per practicar esport i per lleure. S'ha comptabilitzat aquest nombre d'usuaris? I si s'ha comptabilitzat, l'espai destinat a ells és suficient? Centenars de milers d'euros per a un projecte que no dóna resposta ni una solució adient a ningú.
Els ciclistes circulen per sobre l'asfalt, els corredors i molts caminants també. Llavors estem davant d'actituds incíviques? o és que l'espai destinat a ciclistes i caminants està mal dissenyat? És que no hi havia espai suficient i en condicions per a un carril bici i per a vianants, atesa l'alta afluència d'usuaris? Altrament s'ha pogut comprovar que els accidents, tant en vianants com en ciclistes, en el poc temps que fa que està oberta la nova via, sovintegen més que mai. Estem davant d'un carril bici segur? No! Estem davant d'una carretera segura? No! El tram que va de Can Morgat a Can Sisó és el més perillós, ja que el carril bici no pot absorbir de cap manera el volum d'usuaris i aquests envaeixen l'espai del trànsit rodat.
Canviar la qualificació de la carretera, i de ser una via supramunicipal, amb un volum de mil vehicles, gairebé diaris, a tenir consideració de camí veïnal, no és fer trampes al solitari? No! És donar gat per llebre a la societat i cobrir-se les espatlles en cas de possibles reclamacions. És legal promoure aquest canvi de qualificació sense donar solució als afectats?
Respecte als vehicles agraris, l'acord a què es va arribar amb Unió de Pagesos (UP) s'ha acomplert a mitges. Teníem una carretera de 6 metres d'amplada, amb un ferm en condicions, sense sotracs. Ara s'ha reduït a 5 metres, alguns trams amb cuneta americana, sí, però podria ser d'1 metre d'amplada però s'ha reduït de forma expressa; altres amb una voravia de mig metre sense asfalt, que no resistirà el pes dels tractors quan el trepitgin. En cap punt del traçat hi ha 6 metres, tal com es va quedar. S'ha reduït l'amplada de carretera i s'ha de compartir amb més usuaris, i per a tothom és més insegura.
Obligar els veïns de Sant Miquel de Campmajor i rodalia que van en direcció a Serinyà, o els veïns d'Usall que porten els nens a l'escola El Frigolet, a circular per l'interior de Banyoles, amb el temps i el sobrecost que suposa, sembla que no importa gens els que manen. Els camions que porten pinso, carburant o altres inputs a les explotacions agrícoles de la zona i de Sant Miquel de Campmajor, provinents de la zona nord, doncs també hauran de fer via cap a dins de Banyoles.
La carretera de circumval·lació de l'estany ha estat gairebé com una ronda oest de la ciutat. A partir d'ara, una bona part del gruix de vehicles circularà per l'interior de la ciutat. Qui guanya amb aquesta inversió?