Infraestructures

L'hora de la veritat de Pastor en l'N-II

Durant l'últim any ha promès que abans d'acabar el 2014 hi hauria quatre projectes en obres i que la resta es posarien a licitació

El PP i el govern català hi confien, mentre que els diputats gironins a Madrid recelen de la ministra

La ministra de Foment, Ana Pastor, ha visitat les comarques gironines tres vegades en poc més d'un any i cada cop ha fet grans promeses sobre l'N-II. Després de les bones paraules, arriba l'hora de la veritat. Aquest final d'any i durant l'any que ve es veurà si compleix o bé les seves promeses se sumen a la llarga llista d'incompliments de Madrid a un projecte de desdoblament que fa més de vint anys que es va anunciar.

Era el 13 d'agost de l'any passat quan Pastor es va comprometre durant la inauguració del peatge de Fornells a desencallar totes les obres de l'N-II. Mesos abans ja havia anunciat el Pla N-II, amb què volia rellançar el projecte però en què es renunciava a desdoblar de Maçanet a Tordera i s'optava per duplicar la calçada, en lloc de l'autovia a tot el nord. A Fornells va prometre que els projectes més avançats –el Sils-Maçanet i l'Orriols-Vilademuls, els enllaços de Pontós i Garrigàs, i els enllaços de Tordera– es traurien a concurs abans d'acabar l'any i que la resta –tots els trams del nord– ho farien el 2014. Al final, les licitacions del 2013 es van fer el gener del 2014. Un petit retard. Les que s'haurien de fer a final d'aquest any, però, és previsible que vagin bastant més tard, ja que tots els projectes per duplicar la calçada encara s'estan redactant. Les dues variants –la de Bàscara i la de Pont de Molins– encara van molt més endarrerides, en fase d'estudi informatiu.

Les promeses més importants de Pastor, però, van ser al març, en la inauguració de rodalies, quan ja no va parlar de tràmits administratius, sinó que va posar data a les obres. Va dir que els trams licitats al gener estarien en obres aquest any i la resta, abans d'acabar la legislatura, el novembre del 2015. És a dir, que d'aquí a poc més d'un any tots els trams, incloses les variants, haurien d'haver superat tots els tràmits i tenir les màquines sobre el terreny.

I en l'última visita de Pastor, la inauguració del peatge de Vilademuls, va dir que al juliol s'adjudicarien les obres dels trams licitats. Som a final d'agost i encara no s'ha fet. La diputada gironina del PP, Concepció Veray, defensa que ja s'han fet les “adjudicacions provisionals” i que tothom, “independentment del que pensi del govern del PP, ha de reconèixer que amb l'N-II les coses s'estan fent bé”. Veray afirma que la situació ha canviat molt respecte a “l'abandonament total” del PSOE i que s'està “treballant molt”, sobretot en els tràmits del nord, “que estaven molt endarrerits”.

Govern i partits

També el conseller de Territori, Santi Vila, confia molt en la ministra. Dijous va dir a TV3 que “la fulla de serveis de Pastor amb Catalunya és impecable” i, sobre l'N-II, va destacar que “per primer cop en molts anys hi ha obres reals”.

Molt més escèptics són els diputats gironins a Madrid, tret, és clar, de Veray. I un dels més crítics és el convergent Jordi Xuclà, que opina que Pastor ha fet “una bona posada en escena però només està fent unes obres empantanegades de l'època del PSOE que està executant lentíssimament”. Xuclà no confia que abans de final d'any hi hagi cap més tram en obres, i remarca “el desastre” que és no desdoblar fins a Tordera, “ja que es desconnecta el Maresme de Girona”. També ho reclama el socialista Àlex Sáez, que admet que en època del PSOE “el tema de l'N-II va ser desgraciat”, però creu que “Pastor tampoc no ha fet gran cosa”. Diu que “cosmèticament ha anunciat algunes coses” i aquesta tardor caldrà veure el pressupost del 2015 i les previsions per als anys següents per saber si es concreta de debò.

També la diputada gironina d'ERC, Teresa Jordà, admet que “alguna cosa s'ha invertit” des del govern del PP, però ho veu “molt insuficient” i no es fia “dels compromisos de Pastor amb Vila”. Jordà diu que està tipa “de les falses promeses d'Espanya” i que l'important és poder ser independents: “Segurament l'N-II ja la tindríem.”

65
milions d'euros
és el pressupost total de les obres dels quatre projectes que s'han de començar aquest any.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia