Entra en servei el punt d'inspecció fronterera de l'aeroport de Girona, reclamat des dels 90
Servirà pels controls de les importacions de fora la UE en productes farmacèutics o d'origen animal i vegetal
El subdelegat del govern va convocar ahir els representants de les cambres de comerç de Girona, Sant Feliu de Guíxols i Palamós per exposar-los la realitat del PIF, així com als de la FOEG i la Pimec. Aquesta reunió va ser prèvia a la roda de premsa per als periodistes. Aquests dos actes formals van ser els primers de celebrar-se a la nova seu de la subdelegació, ubicada des d'aquest mes a l'antiga seu del Banc d'Espanya.
Francisco-Busquests va remarcar el fet que finalment, després de vuit anys de fer l'intent i de cinc de reprendre les converses, el PIF és ara una realitat, amb tots els tràmits superats i amb el vistiplau de la UE. A més de suposar un estalvi per als empresaris, que a partir d'ara no hauran de traslladar els seus productes a altres aeroports més llunyans per a la seva inspecció com ara Vitòria o Amsterdam, punts equipats amb PIF i que els empresaris gironins utilitzaven sovint, suposarà també un impuls en el transport de mercaderies per via aèria, la qual cosa fa més operatiu i més rendible l'aeroport gironí.
Per la seva part, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènech Espadalé, va considerar que el PIF, a banda de ser un impuls per a les empreses que volen operar des de Girona, ho serà també per empresaris de les comarques barcelonines que tinguin la necessitat de treballar amb l'administració.
L'equipament permetrà fer revisions a diferents productes d'importació que arribin a l'aeroport de països de fora la UE i que siguin d'origen animal, vegetal, i en productes farmacèutics. Productes alimentaris com ara carn o peix, i vegetals com flors i llavors. A partir de la setmana vinent, els responsables empresarials començaran a treballar perquè les empreses rebin la informació sobre les possibilitats que tenen amb el nou PIF a partir d'ara.
Un llarg recorregut i una vella reivindicació
MONTSE BARRERAEl recorregut fins a arribar a fer que el punt d'inspecció fronterera (PIF) sigui una realitat ha estat molt llarg i tortuós. Aquesta infraestructura, que depèn del Ministeri de Foment, ja va ser tema a les planes d'aquest diari l'any 1998, en què la direcció d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (Aena) es va mostrar favorable que l'aeroport Girona-Costa Brava disposés del PIF. El pronunciament d'Aena va estar motivat per les peticions d'institucions i empresaris gironins perquè s'instal·lés el PIF a l'aeroport de Girona. El llavors director d'Aena, Carlos Medrano, es va reunir amb representants de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Girona, entre aquests el seu president, Antoni Hostench. Medrano va reconèixer que Aena no tenia competències per decidir la instal·lació del PIF, si bé es va comprometre a estudiar el procediment a seguir en aquest cas.
A partir d'aquí, l'any 2000 es va presentar un estudi de la Cambra de Comerç de Girona i la Diputació que avalava l'aeroport per al transport de productes extracomunitaris. L'estudi, que indicava que el volum de mercaderies podia passar de les 11.000 tones anuals, de les quals més de 6.000 correspondrien a productes extracomunitaris.
El febrer del 2001 es va anunciar la instal·lació d'un PIF al port de Palamós i un altre a l'aeroport de Girona, projectes que no van prosperar. No va ser fins a l'abril del 2005 quan la llavors ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va assegurar que el seu ministeri construiria un PIF a l'aeroport Girona-Costa Brava, una afirmació que ara ja és realitat, encara que han hagut de passat quatre llargs anys.
«Tard, però ha arribat»
L'empresariat gironí es va mostrar ahir plenament satisfet per la posada en funcionament del PIF. «Era una vella aspiració de l'empresariat gironí que permetrà donar curs a importacions de països tercers», va manifestar el vicepresident de Pimec Girona, Pere Cornellà. Al seu parer, que l'aeroport de Girona estigués «inhabilitat» en aquest sentit era un fre per a la indústria gironina i reconeix que ara és el torn de l'empresariat de demostrar que era necessari.
Per la seva part, el president de FOEG, Jordi Comas, considera que el PIF «ha tardat més del desitjat» però es va mostrar satisfet que ja sigui una realitat. Afirma que ara tot serà més planer per als empresaris, que «el que volen és tenir facilitats per a les activitats comercials i, si les facilitats existeixen, tot és més plausible». Així mateix, va felicitar a les persones i institucions que han fet possible el PIF.
Els departaments
Agricultura, Sanitat i Indústria, són els departaments que han intervingut en les gestions per tirar endavant el nou punt d'inspecció frontera (PIF), a més de la UE. La política europea es que hi hagi molts PIF, segons va explicar el subdelegat. D'aquesta manera, entre França, Alemanya, la Gran Bretanya i l'Estat espanyol hi ha de 45 a 70 PIF. En canvi, als Estats Units, en tenen molt pocs, va afegir. Francesc Francisco-Busquets manté que el punt d'inspecció gironí serà un punt de referència per als empresaris gironins, però també per a altres comarques com Osona o el Maresme