La constructora de l'N-II de Sils a Caldes no renuncia a l'obra i en complica la represa
Begar va presentar concurs de creditors, i l'altra empresa de l'UTE, Benito Arnó, no té permís per continuar els treballs
La subdelegació del govern va admetre que ara per ara no hi ha novetats pel que fa a la represa de les obres en aquest tram, si bé s'està buscant la millor manera de resoldre un conflicte que va començar quan Begar va presentar al juny un concurs voluntari de creditors als jutjats mercantils de Valladolid, que va declarar l'empresa insolvent. La justificació va ser la reducció creditícia, si bé també es va saber que el seu propietari, José Luis Ulibarri, estava implicat en el cas Gürtel, fet que hauria accentuat encara més la mala situació de l'empresa.
El subdelegat del govern estatal, Francesc Francisco-Busquets, va explicar aleshores que la solució del cas trigaria més de tres mesos, si bé ja hi havia una llista d'empreses interessades a ocupar el lloc de Begar. El problema era que l'altra empresa de l'UTE, Benito Arnó, no tenia el permís per fer ella sola les obres, i legalment calia una altra empresa que la complementés. Les previsions eren que Begar renunciés als treballs, de manera que es pogués obrir el procés administratiu per adjudicar-los a una altra empresa. Però a l'hora de la veritat Begar no hi ha renunciat, ja que la seva cartera d'obres adjudicades representa un actiu per intentar resoldre la seva situació financera, sigui sent comprada o reflotada. I si no hi renuncia, s'ha d'esperar que el jutge resolgui el concurs de creditors abans de poder-les adjudicar a una altra empresa, llevat que es decideixi indemnitzar econòmicament Begar. Això pot demorar la solució i la represa dels treballs en aquest tram.
Des de Benito Arnó van explicar ahir que la situació ara mateix és aquesta, si bé consideren que la llei de contractació vigent «dóna suficient marge per a diverses solucions, i és el Ministeri de Foment el que ha de determinar per quina es decideix». En tot cas, van reconèixer que tenir les obres parades no interessa a ningú, per descomptat als usuaris no, però tampoc a ells perquè els incrementa els costos. En aquest sentit, des de Benito Arnó van explicar que estan negociant amb Foment com es pot resoldre l'obra entre Sils i Caldes, i també altres projectes que tenien en marxa conjuntament amb Begar en altres zones. «S'està parlant i buscant una solució, però aquesta ha de ser bona per a tots dos: el ministeri i nosaltres», i han assegurat també que de les diverses obres en què es negocia el cas del desdoblament de l'N-II de Sils a Caldes és ara mateix dels més complicats.
La Jonquera, el 2010
m.vicenteL'alcalde de la Jonquera, Jordi Cabezas, s'ha reunit recentment a Madrid amb responsables del Ministeri de Foment per conèixer de primera mà l'estat de la tramitació per tornar a adjudicar les obres de l'N-II al pas pel municipi. Les feines es van aturar fa un any i no s'han pogut reprendre perquè s'ha d'adjudicar l'obra a una altra empresa, després que la primera companyia a qui es va encarregar el projecte hi renunciés per un conflicte econòmic amb el Ministeri de Foment. Segons ha explicat l'alcalde de la Jonquera, en la reunió mantinguda a Madrid se li ha comunicat que la tramitació continua i que les obres es reprendran durant l'any 2010. Les obres de la carretera al pas per la Jonquera van quedar aturades després de l'estiu passat, quan ja no es van reprendre per les discrepàncies entre Foment i l'empresa. El projecte té un cost de 3,44 milions, però també s'ha de refer perquè s'havia de construir un pont que no es podrà fer com estava previst perquè l'Agència Catalana de l'Aigua no ho permet.
Projecte Sils-Maçanet
El projecte entre Sils i Maçanet fa més temps que està aturat, poc més d'un any. Les obres estaven molt més endarrerides que al tram entre Sils i Caldes, i l'empresa adjudicatària, una UTE formada per Copcisa i Marcor Ebro, va decidir aturar els treballs arran de les modificacions que es van incloure en el projecte a petició dels ajuntaments i de la Generalitat, i que van encarir el pressupost de l'obra respecte a la xifra fixada en l'adjudicació. En vista d'aquest encariment, que es va situar a l'entorn del 20%, es va rescindir el contracte, i el Ministeri de Foment va optar per tornar a redactar el projecte, incloent-hi les millores reclamades pels ajuntaments i una millor definició de l'enllaç de la futura A-2 amb la C-35, la carretera de Maçanet a la Costa Brava, el punt més complex de l'obra. Precisament ahir va sortir a informació pública el nou projecte d'aquest tram Sils-Maçanet, després que Carreteres l'aprovés a finals de setembre. El document es podrà consultar durant un mes, i inclou tots els terrenys afectats per les expropiacions que s'hauran de dur a terme.