Societat
L’accident d’un tren culmina la setmana negra en el transport
L’estudi de la caixa negra serà clau per determinar les causes del sinistre d’un comboi de rodalies a l’estació de França
La col·lisió contra un topall de frenada se salda amb 56 persones ferides
Sense metro el dilluns, amb l’aeroport de cap per avall des de dimarts, amb vaga en el Bicing des de fa dies, amb els taxistes revoltats dijous, amb vaga en els trens ahir i, com a cirereta del pastís, amb un accident d’un comboi de rodalies –també ahir– que va acabar de sembrar el caos entre els usuaris del transport públic de Barcelona. Un tren de la línia R-2 de rodalies, procedent de Vilanova i la Geltrú, va acabar el seu trajecte a les 7 i 15 minuts del matí encastant-se contra el topall de frenada de la via 11 de l’estació de França, en un accident que va provocar ferides a 55 viatgers del tren i al maquinista. Només un dels ferits estava ahir en estat greu.
El comboi el formaven dues unitats d’un tren del model Civia, amb un total de deu vagons, i una capacitat per transportar 2.000 persones. En el moment de la topada, que era final de trajecte, només n’hi anaven 77.
El bon estat de conservació de la infraestructura ferroviària, el funcionament correcte dels sistemes de seguretat de circulació de trens, l’estat de manteniment del comboi que va passar l’última revisió el passat 18 de juliol i els set anys d’experiència del maquinista en el servei de rodalies no donaven ahir cap pista de quina podria ser la causa desencadenant de l’accident.
El cert és que el tren va entrar a l’estació de França amb la velocitat correcta, perquè en cas contrari la balisa corresponent ho hauria detectat i hauria frenat la seva marxa. A més, si hagués circulat a una velocitat excessiva hauria descarrilat en el revol que hi ha a l’entrada de la gran nau de l’estació o algun dels passatgers ho hauria ressenyat en les seves declaracions, circumstància que no va passar. Els testimonis recollits pels investigadors a la mateixa estació de França tots van relatar que el tren circulava lentament i que estava frenant quan es va produir l’impacte contra el topall de frenada. Aquest topall és una estructura de ferro forjat de quatre metres i mig de llarg ancorada al moll de l’estació, allí on acaba la via, i que culmina amb un èmbol hidràulic que fa un lleu moviment de retracció quan hi impacten lleugerament els trens en el moment d’aturar-se. Ahir, el comboi no només hi va impactar sinó que es va empassar l’èmbol, que es trencar i es va encastar a la part baixa de la locomotora.
Dues hipòtesis
Amb aquests antecedents, ahir es valoraven dues hipòtesis sobre les causes que haurien pogut provocar l’accident: per un costat, l’errada tècnica que només es podria atribuir al fet que els frens no haguessin funcionat amb tota l’eficàcia i, per un altre, l’errada humana del responsable de conduir el comboi. En un accident de tren que es va produir a l’estació de Mataró en les mateixes circumstàncies que el d’ahir, el 9 de febrer del 2012, es va arribar a la conclusió que la causa va ser una errada humana per incompliment de les ordres donades pels senyals i perquè el maquinista no va estar prou atent durant la conducció.
En l’esclariment dels fets ocorreguts ahir, els investigadors tenen dues línies de treball que esperen que donin els seus fruits: l’interrogatori al maquinista i l’estudi del contingut de les caixes negres, un aparell similar al que porten els avions i en el qual queden registrats tots els paràmetres de circulació dels trens. En les proves d’alcoholèmia i drogues, el maquinista va donar negatiu.
En la investigació de l’accident hi treballen els Mossos d’Esquadra, per ordre del jutjat d’instrucció número 11 que ahir estava de guàrdia i va obrir diligències. La investigació principal correrà a càrrec de la CIAF, l’ens estatal encarregat de determinar les causes dels sinistres ferroviaris.
LES XIFRES
La importància de no aixecar-se amb el tren en marxa
La impaciència per sortir del tren com més ràpidament millor fa que, habitualment, el passatge s’aixequi dels seus seients quan el comboi entra a l’estació on es vol baixar; també si és l’estació de final de recorregut, com era el cas d’ahir. Això és el que va passar al matí dins del tren Civia quan va fer la seva entrada a la gran nau de l’estació de França, i aquest gest d’aixecar-se per preparar el desembarcament és el que va propiciar la majoria de ferides en la gent que quan el tren va col·lidir estava dreta i desprevinguda i va caure a terra, els uns damunt dels altres. El passatger que va resultar ferit greument se li va diagnosticar un traumatisme toràcic.
Al lloc dels fets s’hi van traslladar ràpidament diverses unitats dels bombers i ambulàncies del servei d’emergències mèdiques que van traslladar 53 persones a diversos hospitals. A la mateixa estació s’hi va establir un gabinet de crisi que va coordinar totes les necessitats de l’emergència
A l’estació de França també hi van fer cap les primeres autoritats del país, encapçalades per Carles Puigdemont, els consellers Oriol Junqueras, Josep Rull, Joaquim Forn i Antoni Comín. També hi va ser present l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que es va desplaçar des de Madrid, i que va estar acompanyat del delegat del govern central, Enric Millo.