El govern relativitza l'estudi ambiental del pla territorial però admet que condicionarà
Tarragona i Reus, crítics per l'eliminació de noves connexions amb l'estació del Camp que proposa
El delegat de PTOP al Camp, Joaquim Margalef, matisa que «la xarxa viària està assenyalada al pla territorial, però després s'han de fer estudis informatius concrets per a cada projecte, i s'optarà pel que determini l'agent inversor». Per tant, malgrat el que pugui marcar l'estudi ambiental, la decisió final serà presa des de l'ens titular de cada via. En espera que el pla territorial parcial s'aprovi definitivament (segurament la segona quinzena de gener), Margalef no vol entrar en detalls però admet que l'informe «és un document important, i ja s'ha mirat de donar-hi resposta», en una negociació en què des de Medi Ambient «també s'han modificat algunes de les pautes que es fixaven en l'estudi». «Hem mirat de respondre a totes les consideracions que ens han fet, però al final t'hi adaptes dins de les teves competències», diu. En la mateixa línia, el delegat no entra a valorar la proposta del document perquè el tramvia arribi a l'estació del TAV de la Secuita, i es remet a l'estudi informatiu del Tramcamp, que «marcarà les pautes de mobilitat». El document ja està «bastant acabat», tot i que admet que algunes «observacions d'última hora» probablement el retardaran un parell de mesos, amb la qual cosa no es presentarà «fins al febrer o al març».
Reus-Perafort per Constantí
El regidor d'Urbanisme de Reus, Jordi Bergadà, recorda que «un 95% dels agents socials i econòmics estan d'acord, a grans trets, amb el pla territorial», i que amb les al·legacions fetes al seu dia donaven un suport tàcit a la xarxa viària prevista. Per això, no veu clares les restriccions que s'hi demana ara en l'estudi, perquè «s'hi fan consideracions conceptuals a curt termini, i el pla neix amb una vocació de 25 anys». Amb tot, recorda que «defensar el criteri de transport públic i col·lectiu en la gran ciutat real del Camp també ha de reforçar els eixos viaris pels quals circulen busos i taxis, així que s'ha d'estudiar bé». El regidor tampoc està d'acord que en l'estudi s'aconselli potenciar la carretera del Morell com a accés viari des de Reus a l'estació del Camp. «Em sembla més coherent passar per Constantí i connectar abans amb l'autovia A-27», creu.
Bergadà confessa, «a títol personal», però, que cada cop té «més dubtes que calgui» el desdoblament Reus-Cambrils, que des del consistori es reclama als responsables del PTP: «Seria més partidari d'una carretera ben feta, a l'estil danès, amb carrils amples per anar segur també a peu i en bicicleta, i amb arbrat.»
El Tramcamp, pel vial de Sant Ramon
El regidor d'Urbanisme de Tarragona, Xavier Tarrés, agraeix que l'informe ambiental aposti perquè el Tramcamp arribi a Perafort, una idea que segons ell «la Generalitat va dir que estudiaria, i a la qual, d'entrada, no s'oposava», després que l'Ajuntament ho demanés com a al·legació als responsables del PTP, per accedir a l'estació del TAV, però també per «millorar la connexió amb tots els barris del nord, com ara el de Sant Salvador». La proposta municipal, de fet, esmenta que «es guardi un calaix per al tramvia» al costat del futur vial de Sant Ramon, que es considera clau per a l'accés a la terminal per carretera, i que s'ha d'urbanitzar amb la construcció de la futura àrea residencial estratègica (ARE) de Tarragona-Pallaresos. L'informe ambiental desaconsella, però, aquest vial, una posició que Tarrés no comparteix, ja que «amb un seguit de previsions d'obra, d'execució i sobretot de traçat», creu que és compatible.
Sí al nou accés per Terres Cavades
Tampoc s'està gaire d'acord a l'Ajuntament amb l'oposició de l'estudi a un nou accés a Tarragona per Terres Cavades des de la carretera del Pont, que acceptaria, en tot cas, com a vial urbà. Tarrés s'estranya perquè es tracta del «vial troncal» que unirà el pla parcial amb la ciutat, «està consensuat i tots els informes previs hi estan d'acord». Ell mateix recorda que el traçat permetria comunicar els barris de Llevant des del nord «sense haver de baixar fins a gairebé el centre, i per terrenys d'una pedrera, de nul interès ambiental». Per això troba que «és irrenunciable», independentment que el futur tercer cinturó paral·lel a l'AP-7 (ara en estudi) permeti guanyar una altra via en l'actual primer cinturó.